| ||||
| ||||
-42
Pri zkoušce necvicí se zpęváci pouze v intonaci, nýbrz také v prednesu. 1 treba znamenitá skladba v špatném prednesu se znesvętí. Vętším díleny skoro všude, zvláštę na venkovę, rekrutují se chrámové sbory ze samých ochotníkű, ponęvadz málokterá obec jest s to, zpęváky primęreným honorárem obmysliti a tím jaksi k návštęvę zkoušek je donucovati. V takovém prípadę, kdy reditel kűru jen na obętovnost a ochotu zpęvákű jest odkázán a tím i zkoušky obmezeny má, musí vše dobre promysliti, aby v té, tak tęsnę odmęrené dobę tím rychleji a jistęji svého cíle došel. Nesmí se zdrzovati opravováním chyb ve hlasech zpęvných, vyhledáváním správných temp anebo cvi- cením neprístupných skladeb; tof ztracený cas! Jest dobre ku kazdé zkoušce se svędomitę pripraviti! Je-li mi skladba, kterou cviciti mám, úpinę neznáma, musím nejprve partituru bedlivę prostudovati, abych v ducha sl padę zmęny a rychlosti temp, dynamiky atd.; delší skladby, Credo nebo Gloria, oznacím si latinskými velkými písmenamí v jednotlivých oddílech; tęzší místa zvláštę podtrhnu nebo si zapamatuji, abych ve zkoušce jim ihned více píle vęnoval. Hlasy jest nutno s partiturou dríve srovnati a kde treba zretelnę opraviti. Téz se doporucuje malý plánek ku zkoušce si udęlati, skladby, ~teré nacviciti chceš, tak si srovnej, bys jednak kolikerými neunavil, jednak zase, aby promyšleným strídáním tęzších, snazších, nových a jiz známých, zpęváky v stálé, dobré náladę a pri chuti udrzoval. Síń cvicební nechf má riditel kúru vzdy tak pripravenu, by v urcenou liodInU zacíti mohl. Aby také zpęváky presnému docházení do zkoušek navykl, nechf sám v místnosti cvicební jest vzdy prvním. Jakmile zapocne zkouška, má prestati všeliká soukromá zábava a musí nastati úpiný klid. Dobrá disciplina jest ve zkouškách neménę potrebna, jako na kűru samém; uvykajít úcinkující naprostému, nezbytnému porádku a pozornosti. Musí-li riditel kűru svému personálu se vší vlídností a prátelstvím pricházeti vstríc, musí také s rozhodností a muznou vázností proti nepokojným, nepozorným, vzdorovitým atd. zakrociti. Zkoušky zpęvní mají a musí býti riditeli kúru také zkouškami trpęlivosti! Tu musí býti láska k Bohu a l p h a a cest Bozí omega. Jestlize vęnovaná píle zdá se nękdy býti bezvýslednou, jsou-li zpęváci hlasovę unaveni, porídí se prátelským povzbuzením mnohem více, nez boucháním a výbuchem zlosti. Riditeli kűru má býti potęšením, műze-li svoji spokojenost a uznání vysloviti, vidí-li práci svou treba jen polovicním šfastným výsledkem korunovanou. Jest mu také treba opatrnosti, by ne- zdarená místa hned neodsuzoval co ;,špatná« a je stále neopakoval, nýbrz hlas, jenz chybu udęlal, oznacil, prezpíváním chyby opravil a pak teprve v ensemblu po- kracoval. Zpęváky omrzí a unaví, mají-li k vűii nęjaké chybicce snad celou skladbu nebo celý oddíl stále opakovati; pouze ony cásti treba opakovati, jimz schází jistoty. Místa snadná nemusí se k vűli nękolika tęzším místűm stále opakovati snad az do omrzení. Pomocný nástroj — klavír, housle, harmonium — umlkne, jakmile úkol podporovací byl dosazen; jinak stávají se zpęváci nesamostatní a slabí v intonaci. Více, nez všelijaké výklady, jak které místo provedeno býti resp. zníti má, zműze predzpívání, predehraní, preddeklamování, predtaktování. To jest právę ten poslední pilník aesthetický v prednesu, kterého konecnę treba riditeli kűru pouziti, | ||||
|