NEZAŘAZENO
Ročník: 1905; strana: 42,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
-42



Pri zkoušce necvicí se zpęváci pouze v intonaci, nýbrz také v prednesu.

1 treba znamenitá skladba v špatném prednesu se znesvętí.

Vętším díleny skoro všude, zvláštę na venkovę, rekrutují se chrámové sbory

ze samých ochotníkű, ponęvadz málokterá obec jest s to, zpęváky primęreným

honorárem obmysliti a tím jaksi k návštęvę zkoušek je donucovati.

V takovém prípadę, kdy reditel kűru jen na obętovnost a ochotu zpęvákű jest

odkázán a tím i zkoušky obmezeny má, musí vše dobre promysliti, aby v té, tak

tęsnę odmęrené dobę tím rychleji a jistęji svého cíle došel. Nesmí se zdrzovati

opravováním chyb ve hlasech zpęvných, vyhledáváním správných temp anebo cvi-

cením neprístupných skladeb; tof ztracený cas!

Jest dobre ku kazdé zkoušce se svędomitę pripraviti! Je-li mi skladba, kterou

cviciti mám, úpinę neznáma, musím nejprve partituru bedlivę prostudovati, abych

v ducha sl
padę zmęny a rychlosti temp, dynamiky atd.; delší skladby, Credo nebo Gloria,

oznacím si latinskými velkými písmenamí v jednotlivých oddílech; tęzší místa

zvláštę podtrhnu nebo si zapamatuji, abych ve zkoušce jim ihned více píle vęnoval.

Hlasy jest nutno s partiturou dríve srovnati a kde treba zretelnę opraviti. Téz se

doporucuje malý plánek ku zkoušce si udęlati, skladby, ~teré nacviciti chceš, tak

si srovnej, bys jednak kolikerými neunavil, jednak zase, aby promyšleným strídáním

tęzších, snazších, nových a jiz známých, zpęváky v stálé, dobré náladę a pri chuti

udrzoval. Síń cvicební nechf má riditel kúru vzdy tak pripravenu, by v urcenou

liodInU zacíti mohl. Aby také zpęváky presnému docházení do zkoušek navykl,

nechf sám v místnosti cvicební jest vzdy prvním. Jakmile zapocne zkouška, má

prestati všeliká soukromá zábava a musí nastati úpiný klid.

Dobrá disciplina jest ve zkouškách neménę potrebna, jako na kűru samém;

uvykajít úcinkující naprostému, nezbytnému porádku a pozornosti.

Musí-li riditel kűru svému personálu se vší vlídností a prátelstvím pricházeti

vstríc, musí také s rozhodností a muznou vázností proti nepokojným, nepozorným,

vzdorovitým atd. zakrociti.

Zkoušky zpęvní mají a musí býti riditeli kúru také zkouškami trpęlivosti! Tu

musí býti láska k Bohu a l p h a a cest Bozí omega. Jestlize vęnovaná píle

zdá se nękdy býti bezvýslednou, jsou-li zpęváci hlasovę unaveni, porídí se prátelským

povzbuzením mnohem více, nez boucháním a výbuchem zlosti. Riditeli kűru má býti

potęšením, műze-li svoji spokojenost a uznání vysloviti, vidí-li práci svou treba jen

polovicním šfastným výsledkem korunovanou. Jest mu také treba opatrnosti, by ne-

zdarená místa hned neodsuzoval co ;,špatná« a je stále neopakoval, nýbrz hlas, jenz

chybu udęlal, oznacil, prezpíváním chyby opravil a pak teprve v ensemblu po-

kracoval.

Zpęváky omrzí a unaví, mají-li k vűii nęjaké chybicce snad celou skladbu

nebo celý oddíl stále opakovati; pouze ony cásti treba opakovati, jimz schází jistoty.

Místa snadná nemusí se k vűli nękolika tęzším místűm stále opakovati snad az

do omrzení.

Pomocný nástroj — klavír, housle, harmonium — umlkne, jakmile

úkol podporovací byl dosazen; jinak stávají se zpęváci nesamostatní a slabí

v intonaci.

Více, nez všelijaké výklady, jak které místo provedeno býti resp. zníti má,

zműze predzpívání, predehraní, preddeklamování, predtaktování. To jest právę ten

poslední pilník aesthetický v prednesu, kterého konecnę treba riditeli kűru pouziti,

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ