NEZAŘAZENO
Ročník: 1905; strana: 45,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
45 --



klášterní na pr. opatovická a sázavská benediktinű, strahovská premonstrátu, prazská

staromęstská dominikáiiű, brevnovská; pozdęji pristoupily školy farní a męstské (asi

ve XIII. století).*)

Plán škol tęch byl s malými zmęnami asi týz, jako jsme byli poznali v cizinę;

poslyšme, co vypravuje nejd. p. biskup Krásl ve svém spise Sv. Vojtęch< (str. 387)

o škole Brevnovské: Svatý Vojtęch, jsa na svou dobu neobycejnę vzdęlaný knęz

a ucený biskup, ucinil pocátek, ze Brevnov se svými knęzími a bratry laiky stal se

místem, kde vędám se pocalo uciti. V Brevnovę d l e vzoru d ę v í n s k é h o zalo-

zena jest škola, která asi byla vnęjší a vnitrní. Ve vnęjší škole ucily se dítky císti

a psáti v jazyku materském, pak latinę, pri které byl zaltár cítankou. Bylo-li prání

rodicű, aby se dále ještę vzdęlávaly, cetly rozlicné prupovídky a bajky dle Aesopa

a Ariana, církevní Otce a bibli, pri cemz však nebylo zapomínáno prűpovędí

a básnicek ceských. Po této prípravę vstoupili záci do trivia (grammatika, rhetorika,

dialektika) a pak do quadrivia (arithmetika, astronomie, musica, geometrie, aneb geo-

grafie). Škole v n i t r n í nálezeli ti, kdo do rádu vstoupiti męli v únryslu. V této ucili se

askesi, reholi sv. Benedikta, bohoslovným vędám, zvláštę pak kanonickému právu

a od casu opata Klementa 1., jenz v cizinę sám filosofického vzdęlání nabyl, také

filosofii. Vedle biskupské školy u sv. Víta na hradę prazském byla škola brevnovská

nejcetnęji navštęvována v celé zemi. Z brevnovské školy pak vysíláni ucitelové do

proboštských a farních škol, jez na panstvích byly zrizovány, z nichz na pr. brou-

movská, do níz chodil také Arnošt z Pardubic, gymnasiu se podobala.

Ze zpęvu vyucovalo se stále, rozumí se samo sebou. Nizší školy byly farní,

zakládané pri farních kostelích, jez męly úcel vyucovati mládez v zacátcích vzdęla-

nosti. Na co jména kantor a succentor poukazují, povędęno bylo jiz v oddílu prvém

tohoto pojednání. Poslyšme téz, co Konrád o témze predmętu ve svém známém

spise (strana 94. a násl.) vypravuje: >V dobę Karlovę jako v první dobę bylo

veškeré vyucování školské udęlováno a sporádáno ve školách farních, kollegiátních

a klášterských podle dvou stupńű veškerého ucení ::trivia a quadrivia.K V tomto

vyšším oddęlení školském (quadrivium) ucebným predmętem byla téz t. zv. »musica«.

Úcelem vyucování ve školách verejných bylo jednak vycvicení mládeze v pocátcích

literních (ctení, psaní a pocítání), jednak vzdęláni v tom, ceho nejvíce treba bylo

vstupujícím do stavu duchovního. K tomu nálezela ještę znalost jazyka latinského

a umęní zpęvného. Vedle pacholat byli i záci odrostlejší, jimz mezi jiným téz prí-

slušelo zpívati pri zpívaných mších, pri nešporách, hodinkách církevních a pri

pohrbech. Nękdy byli nazýváni clerici, bezpochyby proto, ze i prijímali tonsuru

a nosili roucho duchovní, jindy zváni školáci (scholares), druhové (socii), záci kűroví

(clerici chorales). Jeden zápis ceský z roku 1415 nazývá je Koralles; ještę posud

uzívá se u nás u mnohých kostelű názvu choralisté.

Poznáváme, ze vyucování zpęvu, jakoz i obstarání zpęvu kostelního bylo tehdáz

co nejúze spojeno s vyucováním školským. Pokládalyt se školy jistou męrou za

príslušné ke kostelúni, a to tínl více, ze církevní ríradové nejvíce o nę se starali.

Proto také poruceny byly ochranę, dohledu a vrchnímu rízení duchovenstva. Proto

stavęly se školy všude co nejblíze pri kostelíchi, kterým príslušely.

Kúrových zákű bývalo pri kostele farním od dvou do šesti, nękdy i více.

Nękdy bydlívali ve škole, jako v Kourimi. Bývali namnoze chudí a proto obcas

chodívali po 1
*) Viz Borový: »Dęjiny diecése prazské«, str. 160 a násl. O školách prazských dűkladnę pojed-

nává Tomek v Dęjinách Prahy« I11., str. 262. Cítá jich 25.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ