NEZAŘAZENO
Ročník: 1905; strana: 51,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
51 --



Perioda S. Další vývin oratorního slohu instrumentáiního a duchovní kantáty.

Velikolepá cinnost Racha, Hándela a celé rady vrstevníku. Vrchol umęní kontra-

punktického a klassického umęní varhanního. Splynutí církevnę-hudebního smęru

se slohem oratorním. Caldara, Tuma, Fux, Aiblinger, Brixi, Mozart, Haydn, Beethoven,

Cherubini, Mendelssohn atd.

Stále citelnęjší nedostatek výkonnýcb sil a povázlivé sblizování církevní a du-

chovní hudby s hudbou svętskou. Nejvíce následníkú nalézá tvűrce komické opery

W. A. Mozart, ale tolikéz instrumentálních karikaturistu. Robert Fiihrer ve vętších

a cenných skladbách té dobę primęrených jeví se jako epigon Mozartuv s nádechem

mnohem šfastnęjšího oratorního smęru Cherubiniova. Následuje úpadek hudby chrá-

mové, v té dobę sesvętacené.

Veskrze ušlechtilý instrumentální skladatel oratornę-církevního smęru Václ. Em.

Horák jeví se cástecnę s Bernhardem Hahnem jako duchapiný, ac ne všude presnę

církevní, prece jen umęlecky rozšafný následník vázného slohu Tumy, Cherubinia,

hlavnę pak slohu Mendelssohnova. Kdyby Horák zil o 10 roku déle, byl by to refor-

mátor prvého rádu, on barokcnę-copový instrumentální smęr hudby chrámové opravil.

Perioda 6. zahrnuje nedostatek výkonného tęlesa a poslední houzevnatou

snahu zachovati kuru chrámovému zbytky namnoze sesvętacené instrumentální hudby

oratorní copového, barokcního smęru a nutnost reakce, t. j. sáhnutí zpęt k zapome-

nutému zpęvu sv. Rehore Velikého.

D o b a n a š e. Znovuvzkríšení staroklassického slohu Palestrinova a vývin moder-

ního smęru hudby církevní na základę ryzí nálady chormové s pouzitím veškerých

hudebních vymozeností moderních na poli harmonie, triviálnosti prosté diatóniky

i chromatu, ovšem bez uplatnęní rythmu tance, s vyuzitkováním presného smęru

varhanního místo zbytecného, laciného pasázového a nedostatecnę obsazeného pruvodu

instrumentálního s prezdívkou orchestr Viz prazské listy denní. Smęr modernę-

presný pocíná Fr. Zd. Skuherským a šírí se utęšenę v radách mladší generace

skladatelské. Úpadek nenastane, podrzí-li nový smęr náladu chorálovou jako praktické

a smęrodatné męrítko a výbornou pomucku k umęlecké výchovę kresfanského lidu

dobré vule a ku zachování ryze církevní staroceské písnę posvátné.







Ruzné smęry hudby církevní a tyto zastupující hudbu nábozenskou a oratorní

lze tudíz velmi snadno upraviti pro náš kinematograf. Vzdyf ani púl století neuply-

nulo od té doby, kdy provozováno Te Deum s tremi zpęváky, sopránem, altem

a basem, jednęmi houslemi, jednou trubkou, tympány s dopinęným prűvodem varhan

ve slohu klavírním.

Oprava textu: Te Deum, te, te Deum laudamus, te, te, te Dominum confitemur,

az k slovum : >voce proclamant, Sanctus, Sanctus Dominus, az k pleni sunt byl

obycejnę díl prvý. Te ergo quaesumus bylo jako andante díl druhý. Miserere

nostri< s vętou non, non, non confundar tretí vęta allegro molto dovršila tradi-

cionelní formu trídílné kantáty.

Nejinak pracovány cástky mešní Gloria a Credo, . Všecko to męlo nahraditi

velkolepý rozmach klassického smęru oratorního Bachúv a Hándeluv az k velikolepým

výtvorúm Lisztovým, k nimz nedostávalo se sil reproduktivních a financní opory

k získání nutného tęlesa vokálního t instrumentálního, a proto nastoupil vládu

copový barokcní smęr pseudocírkevní.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ