NEZAŘAZENO
Ročník: 1905; strana: 53,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
--- 53



Ani nedovedu vysloviti náladu, která se mne zmocńuje pri pomyšlení na po-

dobné pocínání. Kdyz jsem pod red. Skuherským navštęvoval ústav pro hudbu církevní,

t. j. bývalou varhanickou školu, chápali se podobných osobnę reklamních prostredkű

lidé nejmenší vynalézavosti, kterí obycejnę ani neabsolvovali a jako zcela sprostí

»pyzdilové všeobecnému opovrzení se tęšili. Dnes Vám rekne mladý virtuos, ze

vše co ušlechtile zní<, mozno hráti i zpívati v kostele. Ucil-li se tomu mladý aspirant

ve škole hudební nebo jinde, tęzko povędęti se dá. Seccesní je dnes jiz všecko, tak

ze i n e j n e m o t o r n ęj š í barok ušlechtile zní! Jsou prý daleko ménę cennęjší

praeludia a skladby církevní nez hudba oper právę jmenovaných, ze ale rozoumek

mladého kritika na posuzování onęch dęl církevních nestací, leda po dűkladném

studiu nauky a literatury hudební veškerých dob, lze téhoz tęzko presvędciti.

Antagonismus cili protivnictví, protipűsobení, o nęmz zmińuji se na pocátku své

studie, zavinęn byl lilavnę okolností, ze smęr reformacní obrátil prvé zrení své k otci

zpęvu staroceskélio, c h o r á 1 u r e h o f s k é rn u, vynikajícítnu svou zulovou di a t ó ni-

k o u. 1 n s t r u m e n t á I k u jako zbytecnou a ménę nutnou vęc spravedlivę stranou po-

stavil, a tím také c h r o m a # i k u, onen pestrý zivel hudební, který od dob dávných vedle

d i a t ó n i k y se vyvíjel, hudbę svętské úpinę postoupiti chtęl. Prícinou toho byl

rozkvęt smęru instrumentálního od vokálního tęlesa odlišného a obava pred pro-

fanací hudby církevní. Oratorní ci duchovní hudba nevyhýbala se však nikdy zivlu

chromatickému a jak poznáme z polyfonních skladeb staroklassických, nejen ze tyto

místy se nevyhýbají zmęnám chromatickým, ony casto k vűli zamezení tvrdosti pri-

jímáním akcidentálű staly se vlastnę bezdęcnou kolébkou chromatu a moderní har-

monické soustavy. Abychom vęc co nejstrucnęji objasnili, pocneme od Abrahama.

Snad presvędcíme se o pravosti cest, které církev doporucuje a schvaluje. V Mottu

proprio J. Sv. papeze Pia X. uvádí se znovu v pamęf, ze »Církev u z n á v a l a

pokrok umęní pravého a jemu prála, pripouštęjíc k bohosluzbę vše,

co duchu tvűrcímu dobrého a krásného bęhem století vynalézti se

podarilo a co ovšem na újmu nebylo zákonűm liturgickým. Jest

proto hudba moderní téz v kostele dovolena, neb i ona prináší

skladby takové ušlechtilosti, váznosti a dűstojnosti, ze nijak ne-

jsou neltodny úkonű liturgických. Nicménę, ponęvadz hudba mo-

derní zvláštę slouzí úcelűm svętským, treba bude s vętší bedlivostí

,pozor míti, by skladby hudební slohu moderního, jez se do kostela

pripustí, nic neobsahovaly svętského, nepripomínaly motivű diva-

delních a ani svými formami zevnęjšími nebyly tvoreny ve slohu

skladeb svętských.<

Svęt tónový vykazuje dva zivly:

1. Zivel celotónový ci diatónický,

2. Zivel veskrze pűltónový ci chromatický.

Zivel diatónický jest jako plavovlasá panna s modrým dűvęry piným zrakem

k nebi obráceným, odęná v jednoduchý empírový šat blankytný.

Zivel chromatický jest panna cerného jiskrného zraku v rouše rudém, pestrými

kvęty posetém.

Vezmeme-li jako základ našeho praktického pozorování, »ze pocátek veškeré

hudby jest ve zpęvu prvých kresfanű, pak jest zivel diatónický rozhodnę starší.

Chromatický zivel, tíhnoucí k hudbę nástrojové, zríme ale také v l i d o v é m zpęvu

tradicionelním národű orientálských, zidű a mohamedánű, treba i zmęnám v ústech

lidu podléhal, svędcí v prvé radę, ze chromatika, není-li starší, tęší se stejné

ctihodné patriarchálnosti jako diatónika.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ