| ||||
| ||||
- 54
Starý recitativnę zalmový kadisch<, (kazdodenní modlitba zidovská) zní: Kantor: Sbor: v - s Jisgaddal wejiskadasch scheme rab-bo Amen atd. Tento z našich snad zpęvű v nové dobę vzniklý nápęv zalmový nahrazen jest o slavnosti novorocní a o slavnosti smírení nápęvem, jenz charakterisuje krok zvęt- šené sekundy: Sbor: Jis - - - - gaddal w'jis kaddaš §e-mo rab-bo A men mo - di w'rochi - r'u Sbor : baago-lo u - wi-sman ko-riw w'i - me - ru A - men jak daleko líší se tento ušlechtilý barok od instrumentálního smęru hudby chrámové z doby úpadku? Podáním ústním ci tradicí šírily a šírí se v rodinách hebrejských tyto melodie, jichz charakter v pűvabné chromatice a v melismatu spocívá. Znacný rozdíl spatru- jeme také mezi melodiemi v ruzných historických spisech zachovanými u starých Egypfanű, jako: 4 4-4 anebo: atd* vesmęs v objemu 4 tónű (v tetrachordu) slozenými. Jistý vídeńský kantor nazval tradicionelní nápęvy zidovské prostę postupy U onęch nápęvű nepodobných našim dur a moll tóninám, uvádęjících totiz tyto svým závérem v pochybnost, stanovil název postupu f ry g i c k é h o, af koncil kterýmkoliv stupnęm naší stupnice. Mimo mnohé zajímal mne nápęv následujícího harmonickému d moll nálezejí- címu a tóniny D dur a F dur se dotýkajícího hymnu: Zbozná dűvęra v Boha-Tvűrce všehomíra a nezdolná víra ve vęcnost vanou z kazdého úryvku tęchto melodických básní, jimz zivel chromatický dodává rázu zbozného i národnę typického. | ||||
|