NEZAŘAZENO
Ročník: 1905; strana: 55,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 55 --

Známý jest také nápęv duchovní písnę hebrejské, tuším Maxem Bruchem pro

sólové violoncello upravený >Kol nidrei=, kterého uzívá se o slavnosti smírení:

— - -•—~-~ •- -r-~-r~ •



i—•—~ ~ r -r

• -~-t--~

~- =atd.

Motivy tohoto zpęvu zachovávají postup diatónický.

Ackoliv ale jmenovaný zpęv platí za nejstarší, nápadné jest sestrojení pravi-

delné g moll stupnice s tónem citlivým fis a s úpravnými modulacemi do príbuzné

B dur tóniny i tóniny subdominantní (. moll).

atd.

I

i

i

I

Jiný nápęv

—~



-s ±~_---~_i•-~ ~_~- atd.

---- - -

ho

ęl

Bohaté, casto tu a tam mírnę chromatické figurace, jakoz i diatónicky-meiisma-

tické a recitativní vedení nápęvu bohosluzebných vykazují také nápęvy vyznání

mohamedánského. Pűsobení arabské hudebnosti, o níz dále se zmíním, jest zde

patrné.

Úryvek recitace z Koranu z dęjepisu Naumanova:

Tenor solo.

Bi-smi - la - hir rha-ma - ni - ra - hem

el ham du -li - la - hi rub-bi - la la rni-nar

r ~'

•'- R-•—~-r =~ atd.

Týz slozen jest v cistém aeolském modu v objemu kvinty a svędcí, ze zá-

kladem melodiky Osmanű zűstaly také postupy diatónické melismatem okrášlené,

jak dosvędcuje zpęv muezzinűv na minaretę pri slunce východu:

Tenor solo.

I =~/ ~u_ -.-- =~

-•—RJ-~—^- -'~ ~- -~--~ -C _~ ~ - ~- ~—~_~ ~ -~-7-~-- ~--.~~- . .~~--~--ema

El

Salam a - lek a - léi-kuom el Sa-lam-

atd.

Pred závęrem chromatické melisma uvádí zakoncení zpęvu :

h

_

Sa-lam

AI - lah

il

AI-lah !

Príbuznost zpęvű mohamedánských s hebrejskými jest nepochytna.

Jaký rozdíl mezi katolickou instrumentálkou a tęmito ušlechtilými nápęvy.



  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ