| ||||
| ||||
— 55 --
Známý jest také nápęv duchovní písnę hebrejské, tuším Maxem Bruchem pro sólové violoncello upravený >Kol nidrei=, kterého uzívá se o slavnosti smírení: — - -•—~-~ •- -r-~-r~ • i—•—~ ~ r -r • -~-t--~ ~- =atd. Motivy tohoto zpęvu zachovávají postup diatónický. Ackoliv ale jmenovaný zpęv platí za nejstarší, nápadné jest sestrojení pravi- delné g moll stupnice s tónem citlivým fis a s úpravnými modulacemi do príbuzné B dur tóniny i tóniny subdominantní (. moll). atd. I i i I Jiný nápęv —~ -s ±~_---~_i•-~ ~_~- atd. ---- - - ho ęl Bohaté, casto tu a tam mírnę chromatické figurace, jakoz i diatónicky-meiisma- tické a recitativní vedení nápęvu bohosluzebných vykazují také nápęvy vyznání mohamedánského. Pűsobení arabské hudebnosti, o níz dále se zmíním, jest zde patrné. Úryvek recitace z Koranu z dęjepisu Naumanova: Tenor solo. Bi-smi - la - hir rha-ma - ni - ra - hem el ham du -li - la - hi rub-bi - la la rni-nar r ~' •'- R-•—~-r =~ atd. Týz slozen jest v cistém aeolském modu v objemu kvinty a svędcí, ze zá- kladem melodiky Osmanű zűstaly také postupy diatónické melismatem okrášlené, jak dosvędcuje zpęv muezzinűv na minaretę pri slunce východu: Tenor solo. I =~/ ~u_ -.-- =~ -•—RJ-~—^- -'~ ~- -~--~ -C _~ ~ - ~- ~—~_~ ~ -~-7-~-- ~--.~~- . .~~--~--ema El Salam a - lek a - léi-kuom el Sa-lam- atd. Pred závęrem chromatické melisma uvádí zakoncení zpęvu : h _ Sa-lam AI - lah il AI-lah ! Príbuznost zpęvű mohamedánských s hebrejskými jest nepochytna. Jaký rozdíl mezi katolickou instrumentálkou a tęmito ušlechtilými nápęvy. | ||||
|