NEZAŘAZENO
Ročník: 1905; strana: 56,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
-56



Z mythických zpęvu reckého národa zachovalo se nęco málo více ménę spor-

ných nápęvű, z kterých vane však úcllvatná diatonická soustava.

Prof. N a u m a n n uvádí dórický (název dle Rekű), v našem smyslu však fry-

gický nápęv tento:



-El



Zajímavý Mesomedesűv nápęv ku poctę bohynę Nemesis slozený,*) pocházející

asi z III. století po Kristu :









-# z--_— _ - —r_~ -~-~—. _-•_—_ • _~~. -- _~—~ - —atd.



Prof. N o h 1 uvádí melodii v našem smyslu dórickou ku poctę bohynę polí

a zahrad D e m e t r i s, jejíz puvodcem oznacen Homér.









- — ~—~~--G=- - --mor

Nechf jsou tyto krásné nápęvy pűvodní cili nic, zústává prece patrným diato-

nické jádro zpęvű tęch, o jichz popularitę vzhledem ku zpęvnosti pochybovati ne-

musíme.

Také vícehlasnost zpęvu reckých jest az dosud predmętem nejtuzších a neroz-

rešených sporuv, jak na str. 67. »Všeobecného dęjepisu- prof. Stecker s jinými

dokládá, az do dnešního dne. Gaffory, Zarlino, Giovanni Bapt. Doni a j. zastávají

vícehlasnost, Glarean, Artusi, Cerone, Martini, Marpurg, Rousseau a mnoho jiných

ji popírají. Jedni uznávají unisonní zpęv za prűvodu tolikéz jednohlasého nebo

v oktávę, jenz nejvýše tam, kde ve zpęvu objevil se tón déle drzený, strartným po-

hybem provedl nęjakou ozdobu melodickou, jiní míní, ze zpęv byl dílem jednohlasý,

dílem v parallelních kvintách a kvartách postupoval.

Rudolf Westphal nar. 1826, od r. 1858—1862 profesor v Breclavę byl do r. 1875

profesorem v Moskvę. Týz nálezí k filologem, kterí odborným vzdęláním hudebním

vynikli. Dűkladné a ostrovtipné výzkumy obsazené ve spisech: Plutarch o hudbę

(»Plutarch liber die Musilo.: 1864 vyd.), Dęjepis staré a stredovęké hudby (-,Ge-

schichte der alten und mittelalterlichen Musik< vyd. 1865), jakoz i spis System der

antiken Rhytmik« jsou významu epochálního a uplatńují odvázný náhled Westphaluv,

ze sborový zpęv Reku byl sice jednohlasý, v instrumentálním prrivodu pak ze vy-

kazoval trojzvuky a polyfonní mnohohlasnost na základę výroku k r u tu at i k e

d i a 1 e k t o s. (dialog ci rozhovor nástrojű), dále uzívané nástroje, jako jest 18tistrunná

lýra ci kithara a její vętší odrudy vyznacující se od 30 do 40 v oktávách ladęnými

strunami, skupiny fléten, známá flétna Panova« cítající 7, 9 i více píšfal spojených

v radu (prvotvar varhan) mimo jiné trompetové a rohu podobné nástroje zanechávají

urcité presvędcení, ze prűvody zpęvu beze zmęn chromatických obejíti se nemohly.

*) Nejblizší pramen »Všeobecný dęjepis hudby« od Karla Steckera, na základę dęl amono-

~rafií autory v století XIX. vydaných.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ