NEZAŘAZENO
Ročník: 1905; strana: 57,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 57 --



Známo z praxe, ze bez chromatických zmęn vznikly by mezi hlasem melodii ve-

doucím a nękterým z hlasű doprovázejících príkre znęjící postupy ci prícnosti

jak ríkáme, které by spűsobily opak toho, ceho od rádného prűvodu ocekáváme,

aby zpęv prúvodem byl nesen a podporován. Pri polyfonní vícehlasné hudbę vokální

ve skladbách klassikű církevních se pozdęji s tímtéz zjevem sejdeme. Konecnę jest

jasno, ze vícehlasná hudba instrumentální matkou jest chromatu. Zejména nástroje

strunęné af jiz harmonicky zladęné, anebo další vývin jednostrunného studijního

nástroje monochordu antifonického to dosvędcují. Tato púvodní podlouhlá skríń

jednou strunou opatrená, která podlozena byla posuvnou magadou (kobylkou), męní

se v monochord parafonický po spűsobu dlouhé a úzké jednostrunné kytary a pozdęji

v nástroj tríhranný, resonancním úzkým tęlesem opatrený, primęrené délky ostrého,

trompetę podobného tónu, nazvaný , trumscllcit«. Opatren byl dvęma strunami,

dlouhou a druhou o polovinu kratší, která tóny v oktávę sesilovala. Na trumscheit

hráli potulní prý hudebníci, rozumí se smyccem.(Pokracování.)







O zpęvu chlapeckém.

Podává P. BOhttinil MatPjtr, l;nęr. kongregace Nejsv. Vvkupitele. (Yolcracování.)

Slovutný Tomek vypravuje o školách téz v . Dęjepisu męsta Prahy«, L, 96. — Ze

zpráv jeho v díle III., str. 29. a násl., pojem si uciniti muzerne, jak slavné bývaly

sluzby Bozí za doby Karlovy, spolu i jak postaráno bylo o vychování mládeze a jaká

péce byla zpęvu vęnována. Uvádí nám totiz pocet duchovních a zpęváku; prameny

udávají pocet ten u kostela sv. Víta na 300 osob. Tomek jednotlivé vypocítávaje,

na 250 jich shledává. -- U kostela Vyšehradského dle zprávy jednoho spisovatele

z druhé polovice XV. století bylo 350 duchovních; ale pocet ten je prehnaný. Bylof

jich dle Tomka asi 100. U Všech Svatých bylo jich asi 24, u sv. Apolináre tolikéz,

v kapitole u sv. Jiljí asi 12. Ve všech trech kostelích kollegiatních asi 89. Pri farních

kostelích asi 200, ne-li více. Reholních osob pres 360. Soucet všech, kterí v Praze

byli, byl asi 1200.

Zajímavé je, co praví Tomek o akolytech : » Dle úradních popisű bývalo za casu

krále Václava pro kostel Prazský vysvęceno kazdý rak asi 35 akolytu (4 nizší svę-

cení), kterí však nejspíš obycejnę déle nez rok slouzili pri kostele pod názvem

clerici chorales, záci kűrní.« Zde máme Pešinovy clerici chorales vysvętleny.

O dobę Karlovę pęknou zprávu podává téz prof. Konrád. Ponęvadz I. díl jeho

spisu je rozebrán, podáváme ji zde v obšírnęjším výpisu (str. 86. a násl. Viz téz

»Cyrill«, r. 1V., V.)

»Karel zalozil sbor t. zv. ~mansionárű«, t. j. 24 duchovních (12 knęzí, 6 jáhnu,

6 podjáhnű), jichzto povinností bylo zpívati hodinky >>>k poctivosti nejsvętęjší Rodi-

cky Bozí<<, téz jednu mši k P. Marii (matura). Ve sluzbę té pomáhati jim męli téz

bonifanti.

R. 1360 ustanovil »2altárníky (clerici psalteristae) pri kostele prazském. Jejich

povinností bylo, aby v nęm, co po hodinkách kanovníku a mansionáru zbývalo casu

denního a nocního, vyplńovali ríkáním zalmű.

Pridęleno bylo i kostelu prazskému »chudé zákovstvo< ci :kurovi záci«. Bylo

to 30 duchovních zpęvákű, kterí tuším prijímali tonsuru a obláceli se rouchem du-

chovním, pozdęji i nizší svęcení obdrzeli. Byli povinni pomáhati v kuru pri zpęvu

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ