NEZAŘAZENO
Ročník: 1905; strana: 58,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
58 —



bohosiuzebném a pri bohosluzbę vűbec. Arcibiskupský vikár byi zavázán opatriti

kazdého jednou sukní na léto a jednou sukní a kápí na zimu z duchodu vsi Libko-

vic. K obędu a k veceri chodili dílem strídavę ku prelátűm kostela. Alhert z Podęhúz

zrídil r. 1375 (viz Tomek, III., 63) v kostele prazském oltár sv. Václava, ustanoviv,

ze oltárník ci knęz k tomu oltári zrízený povinen jest chudé a nemocné kleriky kűru

a školy kostela prazského 14 dní vydrzovati pro nedostatek hospice.

Tyto kurové záky, téz choralisty (chorales) zvané, prijímal knęz kantor, avšak

se schválením dękana kapitoly po zkoušce ze zpęvu a ctení. (Tomek, Dęjiny męsta

Prahy, II1., 150.) Prijímalo se jich také více pres 30, chtęli-li kterí slouziti kostelu

dobrovolnę, prozatím bez zaopatrení. Z toho lze nám souditi a poznávati, ze mládez

byla tehdáz mnoho a pilnę cvicena ve zpęvu. Nebot jednak bylo tehdáz zasvęcených

svátkű znacnę více nez nyní, jednak bylo i mnoho kostelű po zemích ceských,

v nichz pomáhali také »clerici cliorales, jak hodinky, tak mše a nešpory zpívati.

(V libri erectionum hojnę dokladű.) Ano právę z cetného ustanovování tęchto kle-

rikű v Cechách lze také souditi nám, ze príkaz predešlé doby, aby kazdý knęz

męl školního klerika (clericum scholarem), jenz by mu pri mši svaté cetl epištolu

a odpovídal, a s nímz by zalmy zpíval trval az po tuto dobu nepretrzitę dále. (Viz

homiliár opatov., fol. 43b.)

Kdyz dosti promluvili jsme o školách kapitolních a klášterních, budiz nám

dovoleno zminku uciniti i o škole farní, aspoń jedné, totiz u sv. Haštala v Praze.

Karel Navrátil »Osudy kostela, fary a školy u sv. Haštala (Rohlícek a Sievers)

1861, str. 11. vypravuje nám o farní škole u sv. Haštala, o níz zmínka se ciní roku

1374 v nadacní listinę, v níz jakýsi Mikoláš Trzieska, knęz, odkazuje 32 groše

chudým zákűm školy Haštalské, a dí, ze povstání školy sv.-Haštalské souvisí asi

s tou dobou, kdy v novę vystavęném kostele pocaly slouzeny býti farní sluzby

Bozí (t. j. zajisté uz dosti let pred rokem 1357, viz str. 9). Balbín (fol. 109) praví

o farní škole té : Scholae ad D. Castulum celebres primitus fuerunt, sed postea

multa ornamenta amisere, školy u sv. Haštala zprvu slavnými byly, ale potom

mnoho lesku ztratily. --- Na str. 18. dovídáme se o nękterých nadacích vęku XV.

zákűm (t. j. zpęvákűm) na stravu a na maso. Die pamętní knihy (1. 138) dovídáme

se, ze kazdého téhodne dostávali na maso 5 gr. míš.; pred kazdým hodem Bozím

a pred prazským posvícením po 10 groš. míš.; r. 1570 zvýšena jim týdenní expense

na 20 gr. míš. Mimo to páni osadní varili a dávali obęd zákűm, a kdo by se byl

zdráhal, platil pokutu 10 kop míš. gr.

R. 1594 spolecnę osada Haštalská a Krízská (bylyf spojeny) vyzivovala zákov-

stvo na ten zpűsob, ze osada Krízská rocnę prispívala na expensi 8 kop 20 gr.

míš. ; r. 1604 dávali rocnę 15 kop; r. ] 620 ale jiz 20 kop na expensi ; dríví do fary

i do školy dávat se uvolili a stanovili, ze osada Haštalská, jsouc vętší nez Krízská,

po tri týdny porád a Krízská ctvrtý týden obędy zákovstvu variti bude Dle

pam. knihy L, 142, r. 1621 vydávány byly zákűm cedulky, jez jim vykazovaly, kdy

a u koho se o obęd ucházeti mají.

Mimo to bylo zákovstvo voláno ku pohrbum, zacez jim dle usnesení osadních

jistý plat se dával. Zákovstvo męlo svoj príbytek v školním domę vedle školních

mistru.

O pohrbech vűbec a zpęvu pri nich vypravuje nám Zikmund Winter (Kulturní

obraz ceských męst, zivot verejný v XV. a XVI. vęku, díl 11., str.210.) Dovídáme se

o taxe pohrební a o tom, jak velice zpęvu dbali predkové naši, ze nebylo témęr

pohrbu beze zpęvu. Taxa pohrební byla od nejchudšího, kde není co vzíti priro-

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ