NEZAŘAZENO
Ročník: 1905; strana: 75,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 75 --



c d es f g as _ b c >neva<: jest hypodorickou (ci prenesenou dorickou) na

f (Es dur na f);

c des es f ges as b c ,buselik« zvaná, jest frygická, prenesená na f (Des dur na f;

c d e f g as b c Isfahaw f moll melodická atd.

Pozdęjší dęlení oktávy na 24 stupnę s nezvyklými intervaly dokazuje, ze v hu-

dební theorii arabské mozno nalézti vztah hudby arabské ku naší západoevropské

a ze vzhledem ku velmi slozité nauce o intervalech a k ohromnému vývinu arabských

nástrojú smykacích i dechových, chromatický i harmonický zivel byl vęcí známou.

Ponęvadz jiz v století VII., VIII. a IX. po Kristu vyskytují se ucené spisy

arabských ucencű-hudebníkű, jest rad pochybnost postaveno, ze prijetím víry moha-

medánské získali Arabové víru, mohamedáni pak hudební vymozenosti. Tím dopl-

nęno jest vše, co dríve bylo jiz receno o cltromatických nápęvech hebrejského

a mohamedánského kmene.

Stále męnící se nálada hudby a její chromaticko-diatónické soustavy, zejména

pak rűzným úcelűm slouzící hudba instrumentální, jejíz vlivu patrnę zpęv podléhati

musel, vedla veliké Bohem nadané mistry sv. Ambroze a sv. Rehore k urovnání

tónových rad pro zpęv krestanský.

Diatónika zpęvű reckých stala se církvi Kristovę z d r o j e m 1 i d s k é m u h 1 a s u

n e j p r í b u z n ę j š í m. Kresfanská monodie ci absolutní nápęvy bez prűvodu nástrojű

a harmonie hudební, které nahrazeny jsou melismatickými proudy diatónickými, jez dosud

v tradicionelních zpęvech bohosluzebných u Zidű spatrujeme, stala se pratvarem

veškeré hudby. Jak v dęjinách dále vidíme, vyvíjela se pak chromatika sama sebou

vývinem umęní kontrapunktického a z nęho vytrysklé nauky harmonické. Všemu, co

pred tím více ménę nejasným v hudebních vymozenostech doby predkrestanské se

jeví, polozen touto krestanskou diatónikou pevný, nerozborný základ. Církevní zpęv

jest zde Petrem = skálou ideálního rozsahu.

Kdyz my treba v pouhé praxi velebíme prístupnost zpęvu jednohlasého za

kazdého poctu zpęvákű, kdyz cteme v dęjinách skvęlé výroky velikánű: Mozarta,

Liszta, Wagnera, Chopina a m. j. o kráse a jímavosti tęchto nápęvű, jsme nadšeni.

Kdyz ale v celou spletitou hudební theorii národű doby predkresfanské jen zbęznę

pohlédneme a všecka svá pozorování s kresfanským zpęvem a cinností velikána

sv. Rehore porovnáme, musíme pokloniti se hluboce pred zakladatelem celého zá-

kladnílio systému diatónického a upravovatelem knihy zivota hudebního rímským

antifonárem, v nęjz vepsány byly prvé zpęvy krestanské.

Z praktického hlediska záhy presvędcení získáme, jak vznikajícími chromatickými

zmęnami ustálen byl zivel chromatický za pomoci hudby vícehlasé ze staré rnonodie

vzniklé, dále presvędcíme se, ze tím ustáleny byly naše moderní tóniny, z harmonie

pak, umęním kontrapunktickým zalozené, vzniká vedle chromatiky zivel enharmonický,

kterým snadno vnikáme v záhady prastarých arabských theorií a sílíme pro vymo-

zenosti stále nové.

Proto nespravedlivé jest povazovati staré diatonické zpęvy za vęc prekonanou,

ony zűstávají fundamentálním zjevem praktickým v kazdém ohledu, svętlým majákem na

temném az dosud mori tónovém. Ale také nesprávné jest státi se upjatými pred vymoze-

nostmi doby nové. Tak jako sv. Rehor upravil a vybral v Bohem propűjceném dű-

myslu všecko to, co kresfanskému zpęvu prospęšným býti mohlo, touz męrou chorálem

zušlechtęný vkus hudební dovede tęziti z pravdy doby nové, treba chromatické.

Všecky staré základní mody prehlednę predstavujeme sobę v radę kterékoliv z našich

dur stupnic. V pűvodním znęní takto :

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ