NEZAŘAZENO
Ročník: 1905; strana: 76,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 76



A místo téhoz nastupuje (XI.) (XIL) XIII. a XIV. modus, jonická.

Modus XI. a XII. zmizel.

Závęrecný tón aeolického tónu ci modu IX. a X.

bz Závęrecný tón mixolydického tónu ci modu VII. a VI[[.

Závęrecný tón lydického tónu ci modu V. a VI.

o Závęrecný tón phrygického tónu ci modu III. a IV.

* Závęrecný tón dórického tónu ci modu [. a II.

v

Známo, ze liturgické knihy psány jsou všecky dle našeho hlediska v C dur,

rűznými stupni koncící. Primęrená transposice jest ovšem nutna, jak v Orlovę

»Rukovęti chorální« jest dűkladnę vysvętleno.

Stupeń h byl casto v b męnitelný. Prvý tento krok ku chromatice, který

v jednohlasém zpęvu stal se nezbytným ku zamezení ostrého kroku zvętšené

kvarty, zavolal pozdęji mnoho chromatických bratrű, rovnęz nezbytných to clenű

soustavy hudební pri stále rostoucí mnohohlasnosti zpęvu církevního.

Z této príciny, mluvíce o starých modech ci jak se všeobecnę ríká o »starých

tóninách církevních«, máme pred ocima v n e j p r e d n ę j š í radę j e n zpęvy g r e-

g o r i a n s k é a staroceské nápęv y. Absolutní tyto nápęvy myslitelné bez harmo-

nického prűvodu jsou jedinę pravým typem a skutecným obrazem starocírkevní

diatóniky. Harmonický prűvod jest jiz vymozeností doby novęjší a neműze casto

vyhnouti se zmęnám chromatickým. Theoretik prof. Marx a j. z téze príciny vy-

jadrují se v tom smyslu, ze akcidentály, t. j. rűzné posűvky b a q) uvádęjí sice

urcité stanovení tónu starocírkevního v pochybnost, ale radí hudebníkűm, aby se nad

tím nepozastavovali, aby si totiz z toho nic nedęlali. Míní asi : e moll od C dur se

snadno rozezná a to dostací. V hudebním casopise »Die Musik« (vydává kapelník

Bernh. Schuster v Berlínę a Lipsku) v I[I. rocníku 1903-1904, v sešitę 3, obsazen

jest obšírný clánek »Uber die Kirchentóne«, jehoz autorem jest pilný hudební theo-

retik B e r n h a r d Z i e h n z Chicaga. Uveden zde citát Otona Nicolai-e z r. 1835,

jehoz obsah zní, ze tóniny starocírkevní jiz pred 300 léty byly vęcí nejasnou

a bęhem další doby zretelnosti nenabyly. Vývinem umęní kontrapunktického

t. j. mnozením hlasű v církevních skladbách sborových vyskytují se mimo obvy-

klého b tóny fis, gis, cis, es, takze vytvoreny byly závęry, kterých v našem mo-

derním dur a moll systému uzíváme, bez ohledu na charakteristické stupnę modű

starocírkevních.

Urovnáním systému starocírkevních modű vznikl poznenáhla, jak známo,

modus aeolský ci náš moll-tónorod, jemuz chromatika dala citlivý tón a v nęjz

splynul patrnę modus dorický a phrygický, posléze jonický modus t. j. naše dur-

stupnice, stanovící náš tvrdý tónorod, ve který splynul modus lydický a mixo-

lydický.

Theoretik, který studuje staré mody dle vícehlasých skladeb Palestrinových,

Orlanda Lassa, Hasslera, Fincka, Walthera a j.: 1. nenalezne proto všude chara-

kteristických tónű dűslednę zachovaných, 2. nenalezne, jak jiz bylo poznamenáno,

závęrű, jakých my zachovati snazíme se v úvodech ci kadencích vęt chorálu rehor-

ského a 3. nenalezne onoho modulacního, ovšem teprve klícícího systému, jak jej

spatrujeme v nápęvech chorálových.

*) b v h męnitelné.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ