NEZAŘAZENO
Ročník: 1905; strana: 77,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
— 77





Rada tónű sestavená v objem oktávy :













vyskytuje se v dorické, phrygické, lydické, mixolydické i aeolické radę tónové bez

ohledu na to, ze kazdá z jmenovaných na pr. dorická velkou sextou, phrygická

malou sekundou a lydická zvętšenou kvartou vynikati má, atd. Citu hudebnímu,

praxi podrizuje se zde veškeré theoretické studium.



Enharmonika zde dűslednę ovšem provedena není, ponęvadz nauka o skladbę

pocíná v staré dobę umęním kontrapunktickým a vyvinula studium harmonie.

My pak studiem harmonie pocínajíce pripojujeme nauku o umęleckém spojení dvou

nebo více melodicky vyvinutých hlasű na základę harmonie t. j. kontrapunkt. Obé

v nejnovęjší dobę ohromného vývinu systému chromatického v jedno splývá, po-

nęvadz kazdá i jednoduchá homofonní skladba melodický vývin jednotlivých hlasű

podmińuje.



Dűkazű hojnost pro svrchu uvedený systém vyvíjející se chromatiky nalézáme

ve skladbách Palestrinových, mších a rnotettech, Orlandových kajících zalmech,

ve skladbách Waltherových, Frescobaldiových atd.



Jak casto uzívá Palestrina a j. prűchodné septimy pri závęru, jest známo:



























Moderní závęr s citlivým tónem a septimou:







- •-Í-= není také zádnou zvláštností.,__~š~ t

Palestrina uzívá rád v dó- atd.

i 1 °

~_ _ • T-©-- rické tóninę tohoto závęru : `







Jaký tedy div, kdyz slyšíme jak nejasnou, ba nepravdivou jeví se nauka

o starých modech církevních. Všecko to, co zríme v partiturách staré hudby kla-

sické a ve skladbách pro varhany vęku 15. a 16., uvádí veškeré tradicionelní po-

dání o predmętu starotóninovém ve zmatek a podává neprátelűm chorálu zbrań

jízlivou ale nespravedlivou proti snahám církevnę -hudebním. Mnozí umęlci

zavrhují naprosto harmonického prűvodu nápęvű chorálních jednak z té príciny,

ze absolutní tyto zl)ęvy vznikly bez prűvodu a za druhé, ze nutné casto akcidentály

t. j. chromatické zmęny v prűvodu męní diatónickou náladovost staré hudby, avšak

reknęme prímo, jsou to pouhé domnęnky. Chorálová nálada jest patrna i ve

skladbách starých, chromatikou nasycených. Uverejnil jsem pred nedávnem v 11. se-

šitę svazku 111. sbírky skladeb pro harmonium, »Zvon« u Fr. A. Urbánka v Praze,

chromatickou toccatu, kterou slozil slavný rímský varhaník století 16. G i r o l a m o

F r e s c o b a l d i. Jest to jedna z nejzajímavęjších skladeb varhanních v modu

phrygicko - chromatickém e f fis g gis a b h e cis d es e, pocínající e moll trojzvukem

v poloze kvintové, koncící e dur akordem v téze poloze, odlišnę tedy od tradice,

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ