NEZAŘAZENO
Ročník: 1905; strana: 78,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
78 —



ze ku stanovení tóniny nutna jest poloha oktávová. Také modulacní rád jest zde

úpinę volný a liší se od stanovené theoretické zásady.

_ Anctantino.





atd.





Ve skladbách sborových vęku 15., 16. a 17. vyskytuje se chromatika ovšem

jen místy, na príklad mimo jiné zmęnou velké tercie, sexty nebo septimy v malé

a naopak, vzdy ale na úkor príznacného stupnę nękterého starého modu. Ziehn

ve svém clánku o »nepravdivosti--, starých tónri vypocetl na pr. pri Orlanda di Lasso-

vých kajících zalmech jonických ze z 30 vęt má 16 malou septimu, u Hasslera »Lust-

garten« v 11 vętách z 15 jonických. Malou sekundu v aeolickém modu také v celé

radę skladeb, mezi nimi Lassus v kajících zalmech z 21 vęt má malou sekundu v 11,

u Hasslera »Lustgarten« z 12 vęt 7 atd. Malou tercii v modu mixolydickém,

zvętšenou kvartu nejen v lydickém, ale ještę hojnęjší męrou v dorickém modu prí-

klady dokládá, jakoz i zmenšenou kvintu v modu phrygickém u Lassa (kající zalmy),

Walthera (1524) »Christum wir sollen loben« obsahuje zmenšenou kvintu 16krát

Eccard, Hassler, Kade a j. v. Dokládá pak: >Kdyz tak velcí theoretikové stredo-

vęku jako Zarlino a Aron (zmęnami tęmi v omyl uvedení) tóninu pevnę stanoviti

nemohli, jak to máme uciniti my?

Vícehlasé skladby 15. a 16. vęku pocínající lydicky nebo mixolydicky koncí

skoro vzdy jónicky.

C i m a Giovanni Paolo n. 1570 byl kapelníkem v chrámę sv. Celsa v Milánę. Zalmy:















Frygická tónina chromatická na fis se zvýšenou tercií a sextou :















(Pokracování.)

I K

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ