NEZAŘAZENO
Ročník: 1905; strana: 84,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
84



V91ef clo ~eliva.

Odpoledne nálezelo Zelivu. Príjemné, tiché, jasné, teplé pocasí vylákalo bez-

mála všecky úcastníky sjezdu, cizí i domácí, z místností uzavrených, ve kterých az

posud pilnę a vytrvale se rokovalo a zpívalo, ven do Bozí prírody, do útulného údolícka

2 hodiny od Humpolce vzdáleného, ke stoku Zelivky a Trnavky, k starobylému

samostanu bílé bráti sv. Norberta. Kde jaké vozidlo sehnati se dalo: solové (veloci-

pedy), kvartettové (kocáry), sborové (zebriny), bylo najato neb vyzebráno, hybnou

silou opatreno a do posledního místecka osazeno. Nękterí zapráhli vlastní pár bę-

hounű, t. zv. jedenáctky, aby uzili roztomilé procházky lesinami a lucinami podél reky

Zelivky. Na nádvorí klášterním sešli se zase všickni a k nim pribyli noví hosté:

mimo vys. dp. kanovníka Brychtu a vsdp. professora Eagena Kaderávka, v Zelivę

návštęvou právę meškající, a mimo duchovenstvo, pęvectvo a obecenstvo domácí

téz vdp. Prokop Pablásko, dękan a vik. tajemník z Horepníka, dp. P. Kosmas Pytlík,

farár ze Senozat, krizovník dp. Trnka, kaplan z Kuncic, vp. Bohuslav Blazek, kaplan

v Novém Męstę na Moravę, vp. Fr. Boukal, býv. kaplan v Horepníku a j. v.

Za vedení nejdűst. p. opata prohlédli sobę cizí hosté nejprve kostel, klášter

a zahrady, pak shromázdili se všickni v horejší kvętinové zahradę pod jasanem

a vyslechli pod jeho vzdušnou, az na zem sahající klenbou besední promluvu:

»O hudbę svętové« cili o t. zv. harmonii sfér, kterou z rűzných pramenű sestavil

jeden clen kláštera a prednesl ct. p. Kvirin Kratochvil, klerik zelivský. Na to ujal se

slova nejd. p. opat Salesius Roubícek:

»Základem zivota katolíka jsou tri bozské ctnosti: víra, nadęje a láska. Z tęchto

v nebeském oslavení clovęka víra prejde v Natrení Boha tvárí v tvár — zajde, po-

mine; nadęje zmęní se v netušené pozívání slastí pripravených, prestane; jen láska

zűstává, jak dí apoštol »láska nikdy nevypadá«, 1. Kor- 13, 8. Dűvod jest, ze »vętší

z nich je láska«.

Chci na nęco upozorniti.

Presvędcení o nezbytné potrebę trí bozských ctností k získání nehynoucího

blaha je bohudík tak zakorenęno a tak se ujalo, ze sami umęlci neváhalí propűjciti

nejlepšího štętce, dláta, krokvice (malír, sochar, stavitel) k znázornęní toho, tvoríce

díla nebeské krásy posvátných obrazű, soch, svatyń. Vycítili totiz v pęstování a ozi-

vování pravé zboznosti nevystihlý zdroj motivű aesthetického krásna, dobra i pravdy.

Tomu vęnovali se zcela, své vlohy, práce, zápaly a tuzby.

Ale jedno umęní neznázorní zádné nadání, nevystihne zádný malír, sochar,

umęlec, k nęmu povznésti se műze jediné srdce. Jako láska vyniká nad víru a nadęji

a pretrvá je, tak jediné srdce clovęka, a dím hned, srdce posvęcené milosti Bozí,

chová v sobę schopnost, vytvoriti nejideálnęjší obraz krásy, dobra i pravdy -- lásku.

Zpęv, hudba, chvalorec a díkűcinęní jsou klíci k lidskému a bozskému srdci, ba

více, malírství, socharství, všechno umęní jednou pomine, ale umęní zpęvné a krásná

hudba nebes nezaniknou nikdy, nemohou, nebof jsou výronem nejušlechtilejších

citű, plodem lásky, která nikdy nezajde. Ve »Zjevení sv. Jana« nemluví se nic o tr-

vání jiných umęní v oslaveném stavu na nebi, ale tolik mluví se tam o zpęvu, ze

následovati budou duše Beránka a zpívati píseń novou, mluví se tam o andęlích, ze

bez prestání zpívají: Svatý, Svatý, Svatý! Zpęv, jako tlumocník lásky, bude zazní-

vati ještę, kdy jiz zaniklo vše ostatní. Zpívati se bude vęcnę a výlucnę. Zpęv je však

také buditelem lásky všech ušlechtilých citű, ctnosti. Zpęv ctnosti chce, predpokládá

a'ze ctnosti vyvęrá. Chorálu s dojmem nezapęje, kdo není zbozný a ctnostný. Jak

jest zaslouzilým, kdo, uce zpęvu, dbá na ctnostný zivot zpęvákű! Aby se nekazili,

nesvádęli jiné, ale zbozní a bohabojní byli.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ