NEZAŘAZENO
Ročník: 1905; strana: 87,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
- 87



dílem kompilacním. Jezto však cele zalozena jest na nejnovęjším bádání historickém

-- a jezto omezuje se na nejnutnęjší data biografická, za to však poprává hojného

místa jádru vęci, totiz vývinu hudby a s ní souvisícímu vývinu rűzných tęch systémű

tónových a semeiografických, spatrujeme v tomto díle jakousi šfastnou kondensaci

obsahu jiných, široce rozpredených dęl historických. Velkolepá, avšak cizou recí

psaná díla Ambrosova, Fétisova, Riemannova a j. nejsou kazdému tak snadno prí-

stupna; menší pak dílo, najmę nęmecky psané prírucní dęjiny hudby všímaií si zase

biografických dat, anekdot ze zivota slavných umęlcű a mystické aesthetiky více,

nezli samého jádra, totiz vývinu hudby -- a nevyhovují tedy váznęjšímu studiu

dęjepisnému. Z tęchto právę dűvodű spatrujeme v Steckrových dPjinách, jmenovitę

pak v [. díla práci vzorného methodika a paedagoga. Pragmatická methoda jeho není

zde strannickou, úzkoprsou, nýbrz filosofickým duchem provanuta, af jiz konkluse

na základę hotových fakt tvorí sám, aneb jiné, na slovo vzaté autority dává za sebe

mluviti. Církevní hudebníl< je panu autoru obzvláštę povd cen za f. díl tęchto dęjin,

v nęmz najde úpinę rozvinutý obraz reckých tónin a jich pozdęjší pretvorení na cír-

kevní modi, dále obšírné pojednání o vývinu chorálu, mensuralního notopisu a poly-

fonie az po dobu J. Š. Bachovu.

Touto historickou retroperspektivou vyzbrojený církevní Hudebník nernűze pohlí-

zeti na dnešní reformu církevní hudby s ocima našich odpűrcű, kterízto vidí v ní

toliko anachronistickou choutku nękolika málo zelotű-puristű s Wittem vcele, nýbrz

vidęti bude v reformę novę navázané, periodou svętáckého ducha prerušené tradice.

Vzdyf dűkladné studium historie zabrańuje generalisaci a osudným paralogisműm

v ohledu kulturního vývoje clovęcenstva, demaskuje sofisty, je krátce magistra vitae,

jak jsme jiz jednou pripomenuli. V prícinę té męly by Steckerovy dęjiny hudby býti

nejen knihovním, nýbrz duševním majetkem všech ceských hudebníkűv církevních.

Dále prispęl Stecker nękterými clánky k dílu: »Padesát let ceské hudby«, jez

tvorí ve zvláštním otisku cást Památníku na oslavu padesátiletého panovnického

jubilea Jeho Velicenstva císare a krále Františka josefa I. Nám zde jde pauze o clánek

»Církevní hudba«, kde Stecker ukázal se býti horlivým zastancem reformy chrámové

hudby, jenz nenávidí kazdou polovicatost, šablonovitost, kazdé pohodlné epigonství

atd. V ohledu tom chová se Stecker stejnę odmítavę k pseudocírkevní hudbę, byt

by i z péra samých klassikű svętské hudby vycházela, jako i k ubohým výplodűm ji-

stých, fantasie a vzdęlání prostých pisálkű z rad caecilianských i domácích. (Názory své

dokumentuje velmi cennými skladbami, o nichz bude níze ještę promluveno.) Clánku

tomu naši odpűrci, pokud jej vűbec studovali, rozumęli strannicky, protoze povęstné

Skuherského výroky, o nęz se v jich polemice opírají, clánkem tímto stávají se bez-

podstatnými. Toliko onu Skuherského stat o vęcnę opakujícím se kvartovém prű-

tahu a chudické, protoze diatonické harmonii ve skladbách 16. vęku, jez naši refor-

matori hledí prý sec mozná vęrnę nápodobiti a tyto imitace vedle originálű za jedinę

pravou církevní hudbu proklamovati, nepripouštęjíce pri tom zádného jiného zpűsobu

komposice — jedinę tuto staf akceptoval Stecker ve spisu jiz dotceném. Avšak tato

shoda se Skuherským - apostatem neodpovídá skutecnosti. Dűkaz toho cetné, po

40 rokű jiz vycházející odborné listy — a hlavnę Caecilský katalog (který jiz od

r. 1870 vychází), do kterého príjaty jsou vedle Skuherského modernisujících skladeb

Jos. Foerstrovy i Hruškovy skladby, nejednou chromatismem i enharmonikou se ne-

soucí.*) Oproti tomu praví Stecker na str. 45.: »Sloh polyfonní starých mistrű do-



*) Známe onen, našimi odpűrci zlorecený Katalog skrz na skrz; prostudovali jsme na sta obsa-

zených tam skladeb rűzné kvality a všech mozných stylű i nestylű, a proto tázeme se: Mnoholi ta

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ