NEZAŘAZENO
Ročník: 1910; strana: 8,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
8 CVRILL XXXVI.





recené z r. 1496 (v Norimberce u Stuchse ze Sulcpachu tištęné) ') byl obrad zehnání

ratolestí následující.')

1. Antifona »Ossana« s modlitbou »Deus quem diligere . «

2. Lekce z knihy Exodus, která jest však zde znacnę delší, sahajíc az ku » .. ecce

gloria apparuit in nube. «

3. Evangelium: »Cum appropinquasset« s modlitbou: »Adesto nobis omnipotens

Deus . . «

4. Následuje pak exorcismus kvętu a ratolestí, jehoz rituál rímský nezná, modlitbou

» Exorciso te omnis creatura .. «

5. Zehnání palem dęje se modlitbou »Domine, sancte Pater, omnipotens aeterne

Deus, mundi conditor ..« touz, které v rukopisném nlissálu uzito hylo ku prefaci. Také

konecné modlitby jsou zvláštní: ,Omnipotens sempiterne Deus, qui in diluvii effusione .."

a ,Omnipotens sempiterne Deus, flos mundi .."

6. Následovalo zvláštní zehnání oliv, pro které zvolena byla modlitba ,Petimus Te,

Domine .. ut hanc creaturam olivae .. táz, jíz uzito bylo v missálu rímském po pre-

faci. Zehnání to rozšíreno bylo modlitbami ,Auge, quaesumus, fidem .. " a „Deus, qui

per olivae ramum . , "

7. Po té opakovalo se zehnání palem modlitbami: „Benedic, quaesumus, Domine

hos palmarum sen olivarum ramos . . Deus, cuius filius pro salute generis humani de

coelo descendit ... Omnipotens, sempiterne Deus, redemptor humani generis . . . "

8. Teprve po pozehnání ratolestí a oliv následuje preface a to zcela jiná, nezli

v missálu rímském: Te, Domine, Inter cetera mirabilium Tuorum praecepta lau-

dare .. "

9. Po prefaci uvedeno jest pęt modliteb, z nichz opęt dvou v missálu rímském ne-

nacházíme, totiz druhé a tretí : a) „Deus, qui filium Tuum . . misisti. b) Deus, qui fi-

lium Tuum unigenitum pro redemptione dignatus es dirigere . . . c) Omnipotens geni-

tor d) Omnipotens, sempiterne Deus, qui filium Tuum super pullum asinae

sedere fecisti . . e) Deus, qui miro dispositionis ordine.”

10. Po pokropení svęcenou vodou a okourení ratolestí nastalo rozdęlování jich za

zpęvu antifony: ,Fulgentibus palmis . .”

11. Jakmile ratolesti byly rozdány, vyšel prúvod z místa svęcení za męsto, jak

z rubrik vysvítá, do nęjakého kostela, kde męla býti slouzena mše sv. nebo zastávka

pri prúvodu ucinęna. Po cestę pęly se antifony: „Cum appropinquaret ... Cum audis-

set Ante sex dies . . a Collegerunt principes.`)

12. Další obrad konal se, jak rubrika dí: „in cacumine montis” t. J. na temeni

vrchu. Patrnę rozumęti jest tomu tak, ze na vrcholku hory, byl-li tam kostel, slouzena

byla výše pripomenutá mše sv., nebo, nebylo-li tam kostela ci kaple, konala se zmí-

nęná „zastávka” na volném prostranství vrchu. Jinak tęzko by bylo vysvętliti další pred-

pisy rubrik, které jsou tu ponękud nejasné.

„Na temeni hory” dva z prelátíi (nebo celnęjších knęzí) sami zapęli verš: ,Unus

autem ex ipsis Caiphas . . ., po níz celý sbor zanotoval ,Ab illo ergo die . .”

13. Potom zase chlapci zpívali sami hymnus: „Gloria laus . . Israel es . Coetus

in excelsis . . Plebs Hebraea . . Tibi cum palmis . . Hi Tibi passuro . . . Hi placll-

ere .. Po jednotlivých verších opakoval vzdy celý sbor „Gloria laus "

14. Po ukon\ ení hymnu toho nastal výjev, který za našich dnú zdál by se nám po-

nękud rozpustilým a s vázností bohosluzebného obradu špatnę se shodujícím, lec v do-

bách tehdejších nejen ze byl trpęn, nýbrz dokonce váznę pojímán. V prúvodu totiz ta-

zen byl na podstavci kolecky opatreném drevęný oslík, na nęmz sedęla postava Spa-

sitelova. V drívęjších ještę dobách býval prý v prúvodu zivý oslík, na nęmz sedíval knęz



') Strahovská knihovna má dva exempláre, z nichz prvý ~VI 10.) má starozitnou vazbu s nároz-

nicemi tepanými a s nápisem »Agenda‹. Zajímavo jest, ze nápęvy jsou na tištęné ctyri linky rukou vpi-

sovány a liší se od nápęvu v obsequiale z r. 1520 tištęných.

-) Podrobný popis viz Dr. Ant. Podlaha »Nejstarší tištęný rituál prazský z r. 1496<. Casopis katol.

duchovenstva roc. 1903 str. 183.

Poslední dvę antifony jsou v obsequiale o nęco pozdęjším z r. 1520 v poradí presmyitnuty. Ji-

nak jest celý obrad stejný. »Obsequialium benedictionum opus eximium architectonica arte Hieronymi

Holtzels, civis Nuremburgensis, impensis vero spectabilis viri Nicolai Cancellarii Crumenauensis secun-

dwn ordinarium ac rubricas alme Pragensis ecclesie Caractere iocundissimo impressum Anno a Nativitate

Domini 1520, 15. Kal. Novembris. finit Feliciter.« Pęknę zachovaný exemplár s drevorytem sv. patronu

ceský h jest v knihovnę strahovské pod sign. ACHV 42.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ