NEZAŘAZENO
Ročník: 1910; strana: 21,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
XXXVI. CVRILL 21



cinitel k bohosluzbę. jenom tenkrát, kdyz se jí má dodati jistého zevního lesku. Tak se

műze vykonati konsekrace mešní na jednoduchém stole opatreném kamenem se sv. ostatky,

nękolika plátny, krucifixem a dvęma voskovicemi, s nejprimitivnęjším kalichem, v nej-

prostęjším církevním rouchu a treba v nejjednodušší místnosti, nebi pod širým nebem.

Podobnę lze udíleti i všecky sv. svátosti a konati všecky obrady církevní zcela prostince,

aniz by na platnosti své dost málo pozbyly. Műze zajisté podstata bohosluzby obstáti

beze všeho umęní, bez hudby, bez malírství, bez stavitelství a socharství, bez umęlého

vyšívání a všech jakýchkoli umęleckých výrobkű. Jakmile se však má bohosluzba ukázati

v lesku, aby podle našeho mínęní byla jaksi Boha dűstojnęjší, neb aby hloubęji zaují-

mala a k Bohu úcinnęji povznášela našeho ducha, jenz jest odkázán na smysly, na nęjz

smyslné predstavy neodolatelnę pűsobívají, pak pristupuje umęní, aby lesku toho dodalo.

Lec jiz tím podrizuje se a podlehá pPo obor ten umęní zákonodárství církevnímu; nebof

církev jest v prícinę bohosluzby své j e d i n ý o p r á v n ę n ý z á k o n o d á r c e a Bohem

zrízený strázce, aby zádné z umęní nevnášelo do bohosluzby zivlű c i z o r o d ý c h, ne-

patricných neb nedűstojných. Umęní pak odtud a pokud se presnę drzí zákonű církve,

stávají se církevními. V prícinę však umęní hudebního sluší zvláštę si povšimnouti, ze

církev je pribrala jako zivel p o d s t a t n ý k bohosluzbę s 1 a v n é. Műzeme si totiz

mysliti slavnou mši svatou, svátosti neb slavné obrady bez obrazű, soch, staveb,

ano i bez umęleckých rouch a nádob, avšak neműzeme si mysliti bohosluzbu slavnou

beze z p ę v u. Zpęv nálezí k podstatę bohosluzby slavné. Avšak povšimnęme si dobre :

z p ę v, to jest zpívané slovo liturgické, nikoli pak zvuk neb tón hudební jakýkoli, nýbrz

znęjící hlas rozumného zivého tvora, slovo! Tóny tedy pouhého nástroje bez lidského

hlasu nenálezejí nijak k podstatę slavné bohosluzby. Ty mají úkol podrízený, — pouhé

podporování lidského hlasu ; nejsouf p r i n c i p a 1 e, nýbrz a c c e s s o r i u m.

Zde pak jsme u samého zrídla, od kterého se musí v hudbę církevní vycházeti

i stále obraceti, máme-li se nadíti skutecného pokroku. Tedy u m ę 1 e c k é p ę s t o v á n í

predevším zpęvu lidského a to na základech greg. chorálu, jakozto povšechného typu

cili karakteru jest východisko pravé církevní hudby. Odtud jako s vysoké hory ihned po-

strehneme, kudy se vloudil neprítel a kam mírí. Bud ze tedy klade vętší váhu na acces-

sorium nez na principale, neb ze se všelijak uhýbá chorálnímu charakteru. Na príklad

komponuje-li hudebník nęjakou skladbu pro chrám tak, ze všechnu basis své tvorby

vkládá do nástrojű, ponechávaje zpęv v macešsky obmyšlené nuzotę, z accessoria ciní

principale. Skladba jeho podobá se nepatrnému obrázku, jenz jest zasazen do ohrom-

ného rámce, prepinęného ozdobami. Ze vzdálenosti malinko vętší vidíš jen rámec. A coz

kdyz ještę ani ten malý obrázek ceny nemá? Není tu pomęr obrácený, hlava dole

nohy nahore ?

Jako pak ku posouzení chyb, tak i ohlednę pokroku v církevní hudbę

nutno zaujmouti toto stanovisko.

Zde nám príklad nejlépe ukáze, jak nepravé jest stanovisko tęch, kterí chtęjí

spatrovati pokrok hudby církevní v tom, kdyz se t a k zvané vymozenosti hudby moderní

budou preštępovávati do hudby církevní. jaké to zivly a vymozenosti jsou, o tom poucil

nás dostatecnę povolaný znalec Fr. Jirásek v »Cyrillu« z roku 1901 str. 8. a násl., kam

ctenáre z ohledu na strucnost poukázati musím, jelikoz toho krátce vysloviti nelze. Podle

logiky takové, kdybychom ji męli vztahovati na jiná umęlecká odvętví, musil by se na

príklad knęz pri mši svaté objeviti tt oltáre v moderním kabátu. Neurázelo by to?

Zajisté. A prece i v umęní výroby rouch církevních dęje se pokrok. Avšak ten drzí se

zásad: I. musí se zűstati pri pűvodním charakteru rouch, t. j. pri základním, podstatném

jich tvaru, na pr. kasule neb ornátu; lec z ohledu na pohodlnost, udęlá se lepší strih,

co do úhlednosti zjednoduší se figurace, co do krásy pridají se cennęjší ozdoby, co do

prakticnosti vyberou se pevnęjší látky a pod. Tak se kasule moderní bude do jisté míry

lišiti od pűvodních, primitivnęjších, avšak prece kazdý na první pohled pozná, ze je to

kasule. 2. Pokrok další musí pocínati tam, kde se zűstalo státi a musí se nad

predešlost nęcím lepším vykázati, cili jinými slovy, musí se s drívęjškem zachovati

souvislost a nikoli pokrok cizorodý presazovati na dosavadní vývoj. Prehazování

vymozeností jednoho smęru na druhý bez vnitrní i zevní spojitosti tvorí karrika-

tury. Kostelní roucho jakkoli krásné, prehozené v divadle na laika, neudęlá z nęho knęze.

Neplatí totéz analogicky také ohlednę hudby církevní? Nemusí se také ona drzeti

tęchto zásad? Dodęlá se nęjakého pokroku svévolností? Ó, co se jiz nahrešila hudba

svętská vmęujíc se do oboru církevního a co se jiz naz idr2ovala skutecného jejího

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ