NEZAŘAZENO
Ročník: 1910; strana: 36,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
36 CYRILE XXXVI•



Ale literáci si libovali, ze oni znají ještę mnoho jiných, starých písní, ale ze pre-

dešlý pan regent choru o nę nedbal. Za to prý byl dokonalý muzikant, a muzikantű

zdejších pravý kápo. Brzy jsem seznal, jak to myslili. 0 veliké v obycejnou nedęli —

ceská píseń, treba ani nebyla mešní. Jak byl knęz hotov se svým Gloria, umlknul zpęv

treba v polovinę verše. Téz pri Credo. Místo Graduálu jen pár taktű varhan. Pomysli

si, jak dűstojný dojem a jaké porozumęní kráse svatých obradű !

Ale za to na vętší svátky ! To bývalo slávy! Uz mezi kázáním hlaholily intrády,

po evangelium, po 1. díle, na konec a pri ohláškách predních obcanű a jejich dcer.

Místo Introitu — intrády. Pak se honily housle s polnicemi, bubny s basou, klarinet

s pikolou a do jejich reje pištęly 2 soprány, nękolik klukovských altű, jecel nahluchlý

tenor, takto byl truhlárem — a rachtalo nękolik pivních basű. Kde se to chtęlo roz-

utéci, sklízil to jejich kápo pinou silou varhan. Gloria i Credo zkrácené a zkroucené,

za to »Dona nobis pacem« bez konce. A na konec — marš, opravdový rízný marš.

A coz o vánocích! Ten slavícek, vyluzovaný pískáním do vody — a koledy, af se

ke mši sv. hodily nebo nehodily! Neríkám, ze v tom nebylo krásy a poesie, vánoce jsou

vánoce, ale mluvím o tom, zdali to vše hodí se jako podstatná soucást bohosluzby

ke mši svaté! A nyní si pomysli mé postavení! Mám celý rok tu církevní hudbu hudlo-

vati a nękolikrát za rok udęlati parádu s celým rámusem, mám to dęlati jako dęlali pred-

chűdcové, anebo zacíti tak, jak to má býti? Ale kterak a kudy do toho! Theorií mám

ve hlavę pino, ale kudy s tím do praxe ?

Myslím, ze z vypsaného máš obrázek, jak to tu vypadá, a ze mi ze svých boha-

tých zkušeností dáš uzitecnou radu. Tvűj FYanIík.



M i l ý F r a n t í k u! Tohle všecko známe, protoze jsme to taky prodęlali. Není

to nic nebývalého. A tak tentokrát jen krátce naznacím, co pro zacátek dęlati a ceho

se chrániti.

Hlavní zásady myslím, jsou dvę : nechvátej ! nebor predcasnę starého stavení, dokud

nemáš na nové! Rozumíš?

Je treba postupu nenáhlého a opatrného. Musí se ze starých kolejí ponenáhlu pre-

jízdęti na nové, aby nenastalo vyšinutí a veliký úraz.

Zacni s lidovým zpęvem! Ale nezahazuj starých písní, pokud lid neumí nových.

Dokud nemáme vzorného kancionálu jednotného, vybírej ze Svatojánského, nebo je-li

diecesní (v Král. Hradecké na pr. »Oltár«), tedy z tohoto. Tu pak vzdy radęji takové,

které mají jak nápęv, tak text jiný, nezli písnę v lidu tamním obvyklé, aby ti nedęlali

miš—maš — aby jedni nezpívali po staru, druzí po novu. Cviciti lze v kostele po po-

zehnání, nebo se školními dętmi, dle místních pomęrű. O tom treba úrady s duchovními

pány a s pány uciteli, pokud je s nimi o tom rec vűbec mozna. Hled brzy míti dosta-

tek písní mešních také pro advent, pűst a jiné doby církevního roku. Literáci mohou

býti podporou dobrou, ale i prekázkou mocnou. Bylo by dobre, kdyby se k nim pridaly

mladší síly. Tyto by byly prístupnęjší prospęšným zmęnám.

Co s tęmi figurálkami? Dokud nemáš dosti vycvicených sil, nezahazuj figurálek do-

savadních. Hled napred shledati ochotné zpęvacky, treba ze školních a odrostlejších

dívek a cvic je zvláštęl. »Chlumova škola Cyrillská«, nebo jiná taková prírucka dęlá zna-

menité sluzby Snad najdeš i tenorű a bassű nękolik, ale pro zacátek, dokud je zenský

sbor nepevný, cvic hlavnę tento, aby se slecinky pred pány neupejpaly zpívati. Műzeš

s nimi zatím zkoušeti, az budou míti zacátky hotovy, nęjaké »vlozkyn pro Graduále a Offer-

torium, abys ty hlucné figurálky tím zpűsobem dopinil nęcím novým, nikoli tak hlucným,

ale také hezkým.

Jak vidíš, radím k samým prechodűm, kompromisűm. Ani muzikantű nevyhánęj!

Zvyknou-li si vidęti v hudbę kostelní jiný zpűsob umęlé modlitby a dají-li si ríci, aby

pred »produkcemi« konali rádné zkoušky, nalezneš i pro nę místo v programu kostelní hudby

presné. Ty zkoušky budou zkušebním kamenem; který z nich jde do kostela na figu-

rálku jen pro chloubu, brzy toho nechá, kdyz by męl se cviciti — a který i pak vytrvá

a bude k cemu, však pro nęj úlohu najdeš — aspoń obcas. 0 hoších platí totéz. Jejich

alt, je-li cvicen, má také svou krásu, ba i soprán hochem rádnę zpívaný, je hezký. Vzdyf

sv. Otec vlastnę tomu tak chce, aby zpęv bohosluzebný byl úlohou sil muzských a nejen

v ItaIii, také leckde jinde (Emausy !) tomu je tak.

Tof moje rady pro zacátek. Ostatnę myslím, ze bys i bez mé rady byl na tu cestu

prišel, jen ze bys treba byl nedockavým a chtęl rychle být v nových kolejích. Tím bys

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ