NEZAŘAZENO
Ročník: 1910; strana: 66,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
66 CYRILL XXXVI.



pal< r. 1872 místo assistenta na c. k. hvęzdárnę v Praze a po trech letech odešel do

Wiirzburku, povolán byv za assistenta experimentální fysiky slavným fysikem nęmeckým,

professorem Friedrichem Kohlrauschem. Roku 1876 povýšen byl na doktora filosofie na

universitę v Praze.

Jiz tehdy zabýval se podrobnę Strouhal otázkami akustickými, o cemz svędcí jeho

práce »Uber eine besondere Art der Tonerregung«, jez byla prací habi-

litacní, kterou se r. 1878 habilitoval na universitę ve Wiirzburku jako docent experimen-

tální fysiky. V ní vykládá Strouhal vznik tónű trecích, t. j. tónű vznikajících vzduchem

proudícím stálou rychlostí kolmo k délce napiatého drátu (struny) aneb vűbec tęlesem,

proti nęmuz proudí vzduch, nebo které se ve vzduchu pohybuje, majíc podélný tvar

stálého prűrezu jakéhokoliv. Výška tónu takto buzeného závisí na rychlosti pohybu a na

prűrezu tęlesa (drátu), nezávisí však na napętí a materiálu tęlesa. Zajímavo jest, ze tęmito

tóny trecími lze vzbuditi na strunách svrchní cili harmonické tóny, a to kazdý zvlášf.

Kdyz roztocíme napiatý svisle drát na drevęném rámci odstredivým strojem a zvyšujeme

postupnę rychlost otácecí, rozezvucí se drát slabým tónem trecím, jehoz výška absolutní

stoupá, az ponenáhlu prejde v tón jasný, kdyz tón trecí shoduje se s nękterým svrchním

tónem napiatého drátu. Tocíme-li dále rychleji, zní tón trecí opęt slabęji, az zase spolu-

znęním s dalším vyšším tónem svrchním zmohutní, a tak se zjev postupnę strídá. I mű-

zeme takto jednotlivé harmonické tóny strun vytvoriti, cehoz nelze docíliti zádným

zpűsobem jiným. Na dűlezité zjevy tyto upozornil Strouhal první.

Ve Wiirzburku zarizoval se v letech sedmdesátých nový fysikální ústav universitní,

takze Strouhal nabyl tam bohatých zkušeností v tomto oboru, jez v pozdęjším svém

pűsobišti v Praze pinę dovedl uplatniti. R. 1880 byl povolán na doporucení K. I-Iorn-

steina, reditele hvęzdárny v Praze, za místoreditele carského ústredního observatoria

fysikálního v Pavlovsku u Petrohradu, kdez konají se práce a pozorování meteorologická

a o zemském magnetismu, ale místa toho neprijal. Nové nabídky dostalo se Strouhalovi

z New-Yorku r. 1881, kdez jmenován byl professorem fysiky na geologickém ústavę

Spojených obcí severoamerických. Zatím však rozdęlena byla prazská universita na

ceskou a nęmeckou a Strouhal povolán byl dne 21. dubna 1882 za rádného professwa

experimentální fysiky na universitu ceskou, kdez pripadl mu obtízný úkol zaloziti fysi-

kální ústav, a to nejdríve skrovnický v provisorních místnostech v Klementinu. Po

dlouhých, ctvrt století trvajících bojích a mnohých prűtazích a prekázkách, jez energii

a vytrvalosti Strouhalovę podarilo se šfastnę prekonati, vybudoval do konce roku 1907

ceské universitę dűstojný ústav pro experimentální fysiku velmi úcelnę zarízený a vy-

pravený všemi moderními vymozenostmi.

Vedle cinnosti ucitelské, ve které jest Strouhal skvęlým vzorem experimentátora

fysikálního, jenz kazdý pokus co nejpeclivęji pripravil a do všech podrobností prozkoušel,

a vedle prací vędeckých zastává Strouhal úrad predsedy trí zkušebních komisí, totiz

komise pro ucitelství na školách stredních, na školách obchodních a na lyceích. Od

r. 1892 je téz clenem normální cejchovní komise ve Vídni.

Není úkolem naším líciti zde vędeckou cinnost Strouhala jako fysika vűbec, za niz

dostalo se mu hojných vyznamenání a jmenování clenem cetných spolecností vędeckých

domácích i zahranicních, nýbrz chceme vytknouti jen zásluhy jeho o hudbu. Láska a

porozumęní pro hudbu a otázky hudební vűbec neopustily ho ani v pozdęjších letech

zivota. Nezapomenutelnými zűstanou jistę všem jeho posluchacűm, kterí jen ponękud

mají smysl pro hudbu, okamzi,
fysice zasedá k malým, ale pękným varhanám a doprovází pin nadšení výklady své

o theorii hudby ukázkami hudebními a budí tak i v posluchacích svých pochopení krásna

hudebního.

Z této záliby v hudbę jest zcela pochopitelno, ze hned kdyz dokoncil roku 1900

první cást svého monumentálního díla o experimentální fysice, totiz »Mechaniku«, oddal

se Strouhal horlivę spisování »Akustiky«, tak ze vyšla jiz koncem roku 1902. Jaká byla

pri tom vűdcí myšlenka spisovatelova, vysvítá z predmluvy, v níz praví mezi jiným:

»Z p o d r o b n o s t í« prijato tolik, kolik treba, aby se z á k 1 a d n í v ę c i d o p 1 n i 1 y, nikoli

však, aby se podrobnostmi prílišnými ztrácel prehled celkový ; nemá zajisté kniha býti

archivem všech speciálních prací akustických, nýbrz ucebnicí pro studující a spisem,

v nęmz by poucení ve vęcech hlavních nalezli cetní prátelé, jez akustika má zejména

v kruzích hudebních. Vzhledemktęmtopropracován byl-podrobnęjizvláštę

oddíl akustiky hudební. Jestif práním mým, aby knihy bylo uzíváno téz

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ