| ||||
| ||||
76 CVRILL XXXVI.
cování a neminou se úcinkem. Téz se redakce stino«), nac zvláštę upozorńujeme. Téz zpíval pan »Cyrilla« ucházela o dovolení vytisknouti Foerstrűv reditel se svým sborem pri pohrbu chudé zeny, 5hlasý sbor »G e t h s e m a n e«, ale sbor jiz zadán kterou sám nejd. p. biskup Mosgr. Hűlka pochoval. k tisku v cizinę. Aspoń toho bylo docíleno, ze byl professorem V. Hornofem prelozen text do ceštiny, * NOVÉ VARHANY v proboštském chrámu címz umoznęno našim jednotám, ze mohou sbor Pánę v Roudnici munificencí J. J. knízete prednésti pri svých m i m o l i t u r g i c k ý c h pro- Ferd. Z. z Lobkovic postavil pan Petr dle násle- dukcích v postę. dující disposice o 35 znęjících rejstrících: I. Manuál, 54 tónű: Principál 8', bordun 16', flétna harm. 8', * PRO DALŠÍ PRÍLOHY >Cyrílla« se chystá gamba 8', salicionál 8', kryt hrubý 8', quintadéna 8', sbírka gradualií pro dva nestejné hlasy s obligátním tromba 8', kvintflétna 5'/s, oktáva 4`, flétna 4', mix- prűvodem varh~-n a S t e c k r o v o »Te Deum tura 2`-'/,,, cymbál 2. — II. M a n u á 1, 66 tónű: laudamus«. — Hlasy ke mši Harantovę. Ouinis Bordun dolce 16', principál 8', viola alta 8', aeolina vocibus« lze v jakémkoliv poctu obdrzeti v admi- 8', vox coelestis 8', kryt jemný 8', flétna koncertní nistraci »Cyrilla«. --V nękterých listech byla mylná 8', klarinet 8', oktáva 4', flétna 4', harmonia 2'/3. zpráva, ze »Graduale parvum« vyjde bez »propria — P e d á 1: Principálbas 16', violonbas 16', subbas Bohemiae«. Pripomínáme, ze pri »Graduale par- 16', bordunbas 16', pozoun 16', oktavbas 8', kryt 8', vum« bude v modenií notaci výtah z ,propria, a violoncello T. — S p o j k y: Piano, mezoforte-forte, mimo to jako príloha k ~,Cyrillu« vydáno bude pleno, tutti. Spojka manuálová, spojka pedálová I. celé »proprium Bohemiae < v aufhentickém znęní man., sp. ped. II. man.; --sp, oktávová I. man. 4', v notaci chorální. »proprium Bohemiae« bude ma- sp. oktávová 11. man. 4'; sp. oktávová 1. man. 16', jetkem »Obecné Jednoty Cyrillské«. Aby pri »Gra- sp. okt. II. man. 16', sp. I. m. k dI. m. 4', sp. I. duale parvum« mohlo býti »proprium Bohemiae,, m. k II. W. — Volná Kombinace. — Echo jalou- bylo nutno jeho vydání ponękud zdrzeti. Prűvod siové 11. m., Crescendo rejstríkové, vypínac (t a j n ý !) varhan ke Graduale parvum« má ceský úvod. rejstríkű jazýckových, annullator. -- System pneu- matický, męch s 2 cerpadly s tlakem 90'. Záruka V CECHÁCH, NEJHUDEBNĘJŠÍ TO pętiletá. Dne 5. kvętna byly varhany posvęceny. Pri ZEMI, je neuvęritelný nedostatek pęvcű c t e- tom usporádán zároveń i duchovní koncert, pri nęmz n á r ű, protoze nynęjší system papouškování az do ochotnę úcinkovali príznivci chrámového zpęvu a tríd nejvyšších, — jehoz vrcholným cílem jest nę- studující c. k. vyš. gymn. v Roudnici. Porad slav- kolik svętských a duchovních písnicek neb sborű, — nosti byl následující: 1. »O varhanách a jich vý- jest nejen bez uzitku a pozitku, ale i ku škodę znamu v církevní hudbę. Promluvil V. Kotrch. tęch, jez by se pozdęji vęnovati chtęli neb męli 2. Svęcení nových varhan. Sbor zpívá 150. zalm. umęní hudebnímu. Co drahého casu se promarní Svętil kanovník Trykar. 3. Russeau: >,Sub tuum tím zloreceným brnkáním a papouškováním! a vý- praesidíum«. Basové solo, inzenýr Lepier. 4. G. sledek: ta nouze o z p ę v á I< y ctenáre! Mnohdy Alary: »Stabat mater . Pro sola, sbor a varhany. takto vychovaní papoušci (i virtuosové) sesmęšní se, 5. Improvisace na nových varhanách, reditel kűru kdyz se jim nepredloz í jich »nadrené« císlo, Šistek. 6. Chorál sv. Václava (se zpęvem lidu). Do- s nímz se všude blýskají, nýbrz zcela lehounký brovolné príspęvky na výlohy a hudebniny pro kűr úryvek ze mše. Tu ihned jsou indisponováni u vchodű do chrámu vęnované cinily 151 K 10 h. a jiz se vám neukází. — Aby se pomęry zlepšily, Slavnost vydarila se velmi dobre. Ve chrámę je treba system vyucování zmęniti, nezrízenou re- shromázdilo se na tisíc úcastníkű. Prítomen byl téz klamu verejných produkcí zmírniti neb potlaciti, dędicný princ Ferdinand z Lobkovic, znatei hudby vyucování hudbę vűbec jen o d b o r n ę v z d ę 1 a n ý m, a chválil varhany i produkci samou. Všichni zpę- vlastnostmi vychovatelskými ozbrojeným a osvęd- váci a i solisté byli vesmęs z Roudnice. ceným silám svęrovati. — Co se týce specielnę red. kűru v Praze a okolí, męli by býti bez výjimky P. HARTMANN, O. FR. M., VECERE PÁNĘ. k tomu donucováni, aby v místnostech (vytopených (Dokoncení.) Císlo tretí, zajisté jiz z pouhého dű- a osvętlených) jim poskytnutých starali se o pęvecký vodu umęleckého kontraktu je pridęleno solovému dorost r u k o u s p o 1 e c n o u, aby neprepláceli (ne- hlasu a textovę vyńato jest z nádherné vélepísnę licitovali) zpęváky ku škodę své i stálosti chrámo- Šalomounovy, majíc naznaciti touhu po budoucím vých sborű. Messiáši, pravém to beránl snímá. Pohlédneme-li na zpęv ten, jistę prekvapí DOMAZLICE red. kűru Václav Flegl). nás faktura podobná zpęvűm Bachovým a Haendlo- O Velikém pátku provedeno bylo ochotníky vým, na nęz celým zalozením upomíná Prostý mo- sesíleným sborem chrámovým v dękanském kostele tivek zpęvní (viz Cyrill c. ]) Test podlozen samo- Griesbachrovo »Stabat Mater«. Na varhany statným doprovodem, jehoz hlavní soucástí je motiv ochotnę doprovázel hudební skladatel pan J i n d r i c h (nejprv F dur '/,) Jindrich. -~—~— R-R- ,~—~ -~- PRI GENERÁLNÍ VISITACI V PÍSKU úcastnil se zpęvu lid, kostelní pęvecký sbor i student- ský pri c. k. reálce a gymnasium za rízení reditele Jen se nám zdá toto Císlo mękcím, nez bychom A. L. Vymetala. Dle obsazného programu redakci cekali. Je v ní nęco italsky mękkého, nękdy na arii zaslaného byly provedeny skladby Vymetala, Rí- dramatickou upomínající. Za to jak receno celá Irovského, Jar. Hrušky, A. Dvoráka, Sfrébla, Mo- technická faktura, vedení basu, sledy sekvencí, in- zarta, Kociána, Palestriny, Jeremiáše, Maláta, Sku- strumentace upomíná na Bacha. Arie jest trojdílnę herského, Sychry, ]. Jindricha, Bendla a jiných. zalozena. Díl prvý moduluje v nęhypiné Des-dur, Úcinkovala celá rada vynikajících zpęvacek a po nęmz se díl prvý ve formę zkrácené opakuje. koncertistű domácích; z cizích hrál na housle Luis Závęrem prvého dílu jest široce zalozený sbor, Schmidt z Chikaga. Chvalitebné jest, ze i pri ná- »Laudate Dominum«, jejz zahajuje predehra na bozenské zkoušce bylo zpíváno (od J. Jindricha základním motivu sboru vybudovaná. Je to radostná, »Ranní modlitba« a od Jeremiáše, »O svatá ho- vzletná modlitba chvály a díkű k Hospodinu, dobro- | ||||
|