| ||||
| ||||
XXXVI. CYRILL 143
výbor ucinęný pro obecné a męšfanské školy má býti pro svoji obsaznosi snad vydá- ním v prvé radę pro lid, ponęvadz obsahuje tolik vęcí, ze je nelze dętem obsáhnouti. Ve vydání pro studenty nelze souhlasiti s úpravou nápęvu písnę »Sv. Václave« ; lépe by bylo pro kazdou strofu úpinę vypsati noty a nemęniti starobylého nápęvu kroniky Beneše Krabice z Veitmile; podobnę by bylo vhodnęjší dát pro píseń »Hospodine, pomiluj ny« ke staroceskému textu také staroceský, ne barokový nápęv. Studenti to velmi rádi zpívají. Obojím vydáním zpęvníkű dodęlala se diecése brnęnská kýzené reformy lidového zpęvu a tím i jednoty v mezích hranic diecése. Zpęvníky obdrzely pecef úrední a budou normou pro všechny školy a kostely. Jest chvályhodno, ze škola bude nyní pracovati pro kostel a ze i mezi obecným a stredním školstvím bude jednota. Nebude treba nicit a opravovat na strední škole, co obecná škola postavila. V tomto ohledu ucinila brnęnská diecése veliký skok do preda. U nás podobná práce sice byla pocata, ale nenalezla další podpory ani rozmnození spolupracovníkű. Dr. Eichlerovi nálezí od celé diecése veliký dík, ze pocaté dílo dokonal a d ű s 1 e d n ę provedl pro všechny kategorie. D. 0. Iioráty a adventní písnę s notami pro lid V. Orla ve 2. vydání vyšly u K. Reyla v Praze III, za 30 h. Obsahují vybrané rorátní kantilény a nękteré známé adventní písnę v praktické úpravę pro nedęli a všechny všední dny. Texty jsou básnicky upraveny. Notace jest dle originálű rorát z XVI. století. Roráty Reylovy tęšily se zvláštní po- zornosti na Cyrillském sjezdu v Horicích. První vydání obsahovalo pouze rorátní kanti- lény pro dny všední. Na zádost mnohou pridal autor ještę písnę pro nedęli. Roráty expeduje Reylova tiskárna v Praze III. Kapesní formát brozované knízky prijde ka- zdému zajisté vhod. Odporucují se zvláštę pro konvikty chlapecké, dívcí a knęzské semináre. Zpęv jest propocítán dennę na 25 minut, jak dlouho asi trvá tichá mše sv. 7. K. Píseń pri sv, piijímání dítek. Na slova Fr- Záka slozil K. Douša. Dvojhlasá ceská píseń plynné a zivé melodie s velmi snadným prűvodem varhan. Text má 10 slok. J o s e f F o e r s t e r, op. 38. a), Missa bohemica, t. j. ceská, ne slovy, ale proto, ze slozena je z motivú staroceských chorálű. Pro smíšený sbor a varhany. Partitura a hlasy 4 K, další hlasy po 25 hal. Zpęvy i doprovod snadný. Mše sborűm prostredním i slab- ším prístupná, pűsobivá a v duchu ryze církevním psaná- 1 o s ef F o e r s t e r, op. 40. Patnáct Pange lingua pro smíšený sbor á capella. První ctyri, pro smíšený ctyrhlas, prinášejí postupnę v sopránu az v basu jako cantus firmus známou frygickou melodii „Zvęstuj Tęla« Cís. S. jest šestihlasá harmonisace téze melodie. Cís. 6. jest ctyrhlasá harmonisace frygické chorální melodie hymnu Pange lingua bez taktu (Viz hudební prílohu k 1. císlu »Cyrilla- r. 1909) a c. 7. harmonisace rhytmisované melodie téhoz vydání z edice medicejské. Cís. 8. jest rozšírené E dur Pange lingua autorovo. Cís. 9.—13. jsou ušlechtilé církevní skladby, z nichz poslední dvę (cís. 12. a 13.) velmi lehké. Cís. 14. a 15. jsou pętihlasá (s barytonem). Cena partitury 2 K, hlasű po 50 hal. Zasluhují vrelého doporucení kűrűm presnou církevní hudbu pęstujícím, af velikým, af malým, protoze obojí najdou zde vhodné pro sebe skladby. N o r b e r t K u b á t, op. 14. Tri smniecuí sbory a Animas pro muzský sbor Partitura 1 K, hlasy po 20 hal. Zcela snadné a hudebnę cenné skladby na oblíbená slova, hodí se pro všecky prílezitosti a zaslouzí hojného rozšírení. E d u a r d T r e g 1 e r op. 6. Missa itt I), pro smíšený sbor a varhany. Moderní skladba církevní, bohatých harmonií, zbozné nálady, liturgicky správná. Sbor v nękolika málo taktech jen dęlí se bud v zenských hlasech na ctverozpęv, neb v muzských ve trojzpęv. Varhany psány v moderním slohu varhanním (pedál zvlášf na tretí osnovę) vy- zadují dobrého varhaníka, ale dobre se hrají, jako všecky varhaní skladby autora. zná- mého virtuosa tohoto nástroje. Úrráva tisková vkusná, hlasy v brozovaných sešitech s obálkou, cena mírná. (Part. 4 K, hlasy po 25 hal. Pro sbory sezpívané.) E d. T r e g 1 e r op. 9. Missa brevis. Pro smíšený sbor a varhany pűvodnę psané mši pripojen orchestr, k nęmuz vydal ochotný nakladatel i orchestrální partituru. i ak získávají kűry naše moderní mši instrumentální par excellence. V úboru instrumentálním jest pri dobrém obsazení prístupná i menším kűrűm. V cásti vokální jest snadná. Nękde cekali bychom u skladatele tak geniálního hlubšího propracování (na pr. Qui cum Patre, neb Amen), ale i ta místa, byf Ietmo nahozená, jsou ušlechtilého zvuku. Parallelní kvinty na nękolika místech se objevující (str. 4, 5., 6.) neruší; ostatnę Quinterrgágerei uz je | ||||
|