| ||||
| ||||
146 CYRILL XXXVI.
** REDITEL KONSERVATORE v Novare Fe- chybou sborového zpęvu obecných škol je krik a deli objevil v archivu konservatorním neznámou dosud rev. Tím se hlasy nadobro znicí. Jest vykricený operu 11 cavaliere Erasto od Pergolesiho, slavného hlas jako prefoukaná flauta, falešný, hrubý, bezbarvý, zejména svým »Stabat Mater. bez výšky i bez hloubky. Kricet není zádné umęní; ** V REDAKCI »DALIBORA« nastala no- chlapecký hlas vzdy dovede rozvinouti sílu, ale rocníkem pronikavá zmęna smęrem i vedením. k umęní patrí hlas ovládati a zpívati s I a b ę. Kde Zodpovędným redaktorem stal se Rud. Zamrzla, se nedovolí chlapcum a dęvcatűm kriceti, tam ne- kapelník Nár. divadla. Majitel dosavadní. existuje klesání hlasu. Jest jediný a neomylný prostredek proti distonaci : nekric! Kolikrát by ** PRI VÝSTUPNÍCH ZKOUŠKÁCH na c. k. clovęk z kostela utekl, kdyz dęti pri školní mši akademii vídeńské dostal 1. cenu na housle Cech Fr. stabilnę zpívají o ctvrt, ba o pűl tónu níze. Trans- Dolezal a na klavír Ceška sl. Helena Mácková. ponovati píseń níz a níze nepoműze. Lépe iest hráti Pro tuto akademii zbuduje vláda nádhernou budovu výš e, kdyz zpęváci v kostele klesají, je z lethargie a v dosavadní budovę umístęno bude ríšské museum vyburcovati okamzitou transposicí do výšky. Ani hudební. není správnou zásada, altový part pridęliti chlapcum PĘSTUJME CHLAPECKÉ HLASY! Jest a sopránový dívkám. Nejlépe je hlasy dívcí mísiti neustálý nárek, zvláštę na venkovę, ze nelze zpí- s chlapeckými, kde to mozno. Chlapec dá do sboru vati ve smíšeném sboru, ponęvadz jest veliký nedo- kov a sílu, dívka lahodu a mękkost, ac i chlapecké statek sopránu a altu. Nejcennęjším a trvalým ma- hlasy vynikají lyrikou. Nedávno prolétla zpráva ve- teriálem jest sbor chlapeckého hlasu. Chlapcú jest rejností, ze chlapec svým koncertním zpęvem vydęlal všude dost a také mají po skoncení školního vyuco- si 2000 dolaru. Chlapec ani netuší, jaké mnohdy pre- vání více kdy, nez dívky. Chlapecký hlas jest scho- máhá prekázky intonacní. Obycejný zenský sbor ne- pen nejvyšších poloh sopránových i hloubky altové. svede tu akkuratessu v prednesu crescenda a decre- Nękolik chlapcu vydá za celý sbor dívcí. Chlapce scenda, jako sbor chlapecký. Pro chlapce jest hrackou lze zaraditi do chrámového sboru jiz v desíti letech zpívati horejší a h, je-li hlas jeho dobre cvicen. Dívky jeho vęku. Dobre školený chlapecký hlas ve falsetu na venkovę mají kromę školního zamęstnání ještę do- zpívá soprán do 14, 16 let. Jsou príklady, ze ještę mácí: šijí, pomáhají v domácnosti a po 14 letech ty chudší sextán na reálce má vysoký soprán. Intonace chlapcű jdou do sluzby. Chlapec po škole nemá co dęlat; jest neomylná, hlas zvucný a pevný. Pri zkouškách rodice jsou vdęcni, kdyz ho reditel kuru aspoń trochu za z á d n o u cenu nedopusfine, aby chlapci k r i c e l i. zamęstná zkouškami zpęvními. Také mu tak hned Vše cvicme v pianissimu! Vokalisaci presnou na- neutece a pro nęjaký ten >-pardus se neurazí jako cvicíme, kdyz napred dáme texty vyslovovati š e p- nastávající slecinka. Proto jest treba reformu zpęvu cem, a to v rhytmu, který jest ve skladbę vyzna- na kruchtách zacíti cvicením dorostu chlapeckého. cen trváním tónu. Správná výslovnost samohlásek Chlapec dospęje a vypiní pak zející mezery sboru i souhlásek se nejlépe cvicí také na slabilách m i, muzského. To byla praktika starých kantorű a ve, z o, ha, mu. Na tęchto slabikách cvicil vokali- osvędcila se. Není radno staré dobro opouštęt. saci nynęjší nejlepší operní ucitel, zvęcnęlý pae- dagog zpęvu, Jindrich Pech, bratr Elišky Krásno- KOLÍN n. L. Nové varhany v dęl horské. Mimo to pilnę solmisujme ! Dovede-li chla- s k é m chrámu Pánę od Antonína Mólzera pec hned v útlém mládí hlas ve vyšších polohách z Kutné Hory. Disposice jejich jest: 1. Manuál: krýti, lehce stoupá k tónűm nejvyšším. Jen zádný Principál 16', principál 8', gamba 8', galicionál 8', krik, jaký slýcháme casto pri hodinách zpęvu na fléta harm. 8', kryt hrubý 8', octáva 4', fléta dutá 4', obecných školách. Theorií dlouho chlapce netrapme! quintfléta 51,;', mixtura 2'/;;', cymbál 2', tromba 8' Lépe hned ho hodit do vody, vradit ho do sboru, náraz.; I1. Manuál: Bourdon 16', princ. houst. 8', tam se naucí intonovat. O mutaci jsou ruzné ná- fugara 9', kryt 8', fléta konc. 8', dolce 8', octáva 4', hledy. Vętšina ucitelu nedovoluje pri zmęnę hlasové (léta šp. 4', progresse 22;;', klarinet 8' prűraz; dętem vűbec zpívati. Podepsaný nezná nęjakého III. Manuál: Principál flét. 8', fléta rourková S', vysazení mutantű ze zpęvu. Predevším všichni hoši aeolina 8', vox celestis 8', viola 8', roh 1 musí ovládati krytí hlasu. Kdo toto nedovede, ne- flautino 2 ' , cor anglais 8' prűraz.; P e d á l : Prin- műze vubec býti schopen dalšího rozvoje svého cipálbas 16', violonbas 16', subbas 16', octavbas 8', hlasu. S tím pryc hned na pocátku! Falsetem na- violoncello 8', posoun W. R í d í c í s t r o j: 6 spo- bývá hlas rozpętí co nejvętšího. Mutace u chlapce jek manuálních, 6 oktávových na 16' a 4', pedá- takto cviceného odbude se velmi rychle a jest mu lová spojka oktávová, rušic jaz., pianopedál II., a dobre, kdyz se cvicí i v d o b ę m u t a c e. Proc? III. man., sbor principálű, sbor flétový, sbor smy- Hned povím svűj duvod. Smí mutant mluviti? Ano, kavý, sbor jazýckű. Volná komb. všech 36 rejstr. ba musí. Predstavme si takového mutanta-kluka a 6 spojek man. Crescendo rejstríl v jeho privátním zivotę. Lítá po hrišti, kricí, az Bűh Crescendo jalousiové III. man. brání, pere se, vríská mimo školu. A ten nesmęl by V UHRINOVSI U VELKÉHO MEZIRÍCÍ jemnę, krytým hlasem cviciti hlasivky za vedení byly postaveny firmou Karel C á p e k (dríve B. zkušeného ucitele ve škole? Nesmí v rozsahu kvarty, F. Cápek) nové pneumatické varhany s následující kvinty cviciti objem hlasový v dobę, kdy právę hla- disposicí: I. man.: Principál 8', Gamba 8', Kryt 8'. sivky tohoto u m ę l e c k é h o cviku nejvíce potrebují? Oktáva 4', Mixtura 2'-/; a X. - ll. man.: Salicio- Venku smí kriceti ve všech mozných polohách a ve nál 8', Celeste 8', Fléta rourková 8', Dolce 4'. — školním zpęvu nesmí se uciti, jak se tvorí správný Pedál: Violon 16', Subbass W. — Kolektivy: tón? Nesmí-li v dobę mutace zpívati, nemá ani Piano, Mezoforte, Forte, Anulátor. — Spojky: mluviti, ponęvadz i pri mluvę vyzaduje se aspoń První manuál k pedálu, drul-ý man. k pedálu, ma- rozsah kvarty. Reknu mu : »Co tę namáhá, vynech, nuálová spojka, oktávová spoj. k II. man. na 4'. nekric; zpívej jemnę jen tóny strední polohy!« P r o t o k o l , sepsaný dne 22. srpna 1910 pri kol- Dbám jeho rychlého męnęní hlasu, dle toho jej laudaci nových varhan v chrámu Pánę v Uhrinovę. umísCuji u tenoru nebo basu, zkoumám barvu jeho Prítomni jsou podepsaní. Varhany o 11 znęjících tónu v té dobę pro nęj choulostivé a za krátko se rejstrících a 2 manuály, 1 pedálem systemu kuzelo- jiz pozná, co z nęj bude. Jen, pro Bűh, af se jiz pneumatického postavila firma Karel Cápek v Po- jednou pro vzdy odlozí ta stará báchorka, ze ze licce. Veškeré rejstríky jsou presnę dle prípadného sopránu se rodí bassy a z altű tenory. Nejvętší charakterti intonováhy a normálnę ladęny. Píšfaly | ||||
|