NEZAŘAZENO
Ročník: 1910; strana: 160,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
160 CYRILE XXXV1.





Prof. A m é d é e G a s t o u é, Traité d' llarmonisation du Chant Grégoríen

sur un plan nouveau, Lyon, Janin Fréres.

Prohlašuje se výborný vędec v chorálu pro volný smęr v harmonisaci chorálu, který u nás prakticky

zahájil prof. Springer.

S c h i l d k n e c h t-S p r i n g e r, Orgelschule I. B; 279 str. Coppenrath, Rezno

Prof. Springer prepracoval starou Schildknechtovu školu na varhany, ze z ní zbylo jen jméno

Schildknechtovo na titulním listu. Springer ulozi! v ní své mnoholeté zkušenosti jako praktický varhaník

a jako nadaný skladatel obohatil ji výbornými príklady. Téz theoretická cást jest pozoruhodna, zvláštę

pokud se dotýká výkladu chorálu a starých tonin. Je to nejlepší škola, jaká vubec existuje. Bylo by

dobre, aby se zavedla na varhanických školách a ucitelských ústavech.

R a v e g n a n i, Metodo compilato di Canto Gregoriano, IV. vyd., L. 1'50

Societá di S. Giovanni Evangelista, Desclée e &. Roma 1909.

Vlašská rukovęt chorálu vatikánského obsahuje v I. cásti theorii hudební, pojednání o rhytmu a

o prednesu skupin melodických. Díl I1. poucuje o liturgických recitativech a o psalmodii. V tretí cásti

jedná o metru, tropech a sekvenci.

M. J a k u b i c k a, Ritus kartnsiánský v Casopise katol. duchovenstva, roc. 1910.

Dr. med. A l e x. P i e t r o w s k i, Die Quintnplizitiit der Rhytmik in mittel-

alterlichen Melodien. Berlin 1910.

Ve své disertacní práci doktorské dokazuje autor pętidílový takt písní starých, jez cerpá ze sbírky

BShmovy. Dr. mediciny se chce stát ještę doktorem filosofie

Petr R i c c i 0. S. B., Metodo teoretico-pratico di Canto Gregoriano tradi-

zionale, Desclée Lefebvre 1904. Tournai v Belgii.

První cást má 7 kapitol o theorii chorálu, díl II. v 16. kapitolách mluví o provedení chorálních

melodií. Stran celkem 120. Riccí jest clenem komise církevnę-hudební pro diecesi florenckou a ve Fiesole

E u s e b i o C 1 o p, Breve Método del ('auto gregoriano, Desclée, Lefebvre 1904,

str. 41, v 6 kapitolách.

P. F i d e 1 i s B ó s e r, Der rhytmische Vortrag des gregorianischen Chorals,

Diisseldorf 1910. II. vydání, 53 str.

1. díl: Der Rhytmus; [I. díl: Der elementare Rhytmus: III. Der dekla natorische Rhytmus.)

Dr. R e c k, Das iiIissale als Betraehtnngsbnch, Freiburg 1909 (4 díly).

Dr. M ó h l e r u n d O. Gauss, Kompendium der Katliolische.n Kircl-eu-

nmsik, Freiburg 1910.

D. P. Bastien, Eleineutar-Choralschnle, (preklad frane. originálu), 2. vydání,

Tournai 1906.

Jan Procházka, red. kűru v Pardubicích, Veselé chvíle mládeze (22 skladeb

na 2 ruce pro klavír) a Albem nejoblíbenęjších národních písní (23 skladeb s prű-

vodem piana neb harmonia). Kazdá skladba po 3 K. Ve vlastním nákladu.

J a r. K o c i a n, l)vę Ave Maria, I. pro soprán, housle a varhany, II. pro zen-

ský hlas s prűvodem varhan. V. Kotrba, Praha, 2'60 K.

I. V plynné melodii komponovaná sopránová arie jest provázena houslemi, tez casto vystupují

do závratné výše; podklad harmonický tvorí v celé skladbę neustále synkopovaný pruvod, který lépe by

slušel klavíru nez predepsaným varhanám. II. V adagiu nesený cantus firmus, nejvýše »fis« dostupLijící,

i pri chromatickém vedení vyniká zpęvností a jest provázen charakteristickými harmoniemi na varhanách.

A. C u 1 k a, Vánocní koledy s prűvodem harmonia dle starých zápisű. Nákladem

vl. v Potęhách. Vhodno pro vánocní hry.

Firma » A. C o p e n r a t h« v Reznę vydala násl. skladby: P. G r i e s b a c h e r op. 132,

Missa in hon. s. Venceslai pro 4 hl. smíš. s prűvodem varhan nebo harmonia.

Part. Mk 2'50, hlasy po 30 pf

Tato na effekty bohatá skladba mešní a pri tom snadná v provedení jest vęnována rediteli N. Iíu-

bátovi a jeho pęvec ému sboru v Plzni.

P. G r i e s b a c h e r op. 127, Marienbliiteu, 6 Lieder zur Verehrung der

set. Jungfrau Maria pro smíš. sbor a varhany, part Mk 240, hlasy po 30 pf. Texty

jsou nęmecké.

j. M i t t e r e r, op. 161, 10 Kirchenlieder fiir 2—3stimmigen Frauenchor mit

Orgelbegleitung. Part. Mk 2'40, hlasy po 30 pf. Písnę pro rűzné doby církevního roku,

rűzné svátky jsou komponovánv v malém rozsahu tónovém pro 2 soprány a alt.

V. G o 11 e r, Te Denm pro zenský sbor a varhany, Mk 1'50, hlasy po 15 pf.

Vhodná skladba pro dívcí instituty, kde se pęstuje církevní hudba.

M a x S p r i n g e r op. 22, Missa „Lauda Sion” pro smíš. sbor a varhany, part

Mk 2'80, hlasy po 30 pf. Vęnována J. M. nejd. p. J. Grossovi, biskupu v Litomęricích.

Motivem v ní jest pocátek chorální sequence z Lauda Sion«. Thematicky zalozená Springrova

práce vyniká dramaticností a vznosen- Pruvod varhan jest obligátní.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ