| ||||
| ||||
-_ b
jená s uhlazeným, ušlechtilým tónem jest duší celého stroje a prozrazuje varhanáře umělce. Některé jemné rejstříky, jako dolce 8', aeolina 8' a gamba 8' zní čarokrásně a ozývají se tak živě a přesně, že možno jest trilky a, pasaže sebe spěšněji vyvésti. Taktéž zdařilé jsou principal I. a II. manualu, které se od sebe širší a užší mensurou liší a svým vážným karakterem celému stroji krásný a důstojný základ propůjčují. Rejstříky II. manualu mají vesměs užší mensuru ; jich úlohou jest především zpěvnost a líbeznost. Neméně zdařilé jsou též jazýčkové hlasy, jako trouba, klarinet a 16' posauna v pedále, který svými mocnými basy úchvatně působí a tak celému stroji nejenom pevným základem jest, ale i co do jeduotlivých rejstříků rozličně se upotřebiti dá. Cello 8' na př. ačkoliv zhotoveno jest ze dřeva účinkuje svými cínovými labiemi a při-měřeným řízem tonovým velmi příjemně a podobá se původnímu nástroji mírou překvapující. Mezi zkoušením hrál jsem cello co hlavni solový hlas, bas zastupoval 16' bordonna I. manualu a klarineta II. manualu tvořila dílem harmonii, dílem závodila s cellem o nápěv. Podobných zajímavých a účinlivých kombinac dá se na takovém, bohatě disponovaném stroji mnoho provésti, vždy objevují se nové barvy tónové, při kterých pravda vždy toho zákonu šetřiti třeba, aby se volily protivy. Snadno mohl by někdo litovati, že nebyl disponsován v pedále též subbas 32', de facto postrádáme ho. Tony subkontraoktávy docílenybyly však na akustické cestě. Mezi pedálovým i hlasy nachází se totiž též kvinta 102/,, která ve spojení se 16' violonem docela určitě 32' tón udává, vynález to opata Voglera (1749 až 1814), jenž sobě, jak známo, svou simplifikační soustavou nemalých zásluh o vývin varhanářství vydobyl. Kvinta ta musí být však velmi jemně intonována, jinak by se s 16' tónem nespojila, zněla by co kvinta, tedy o sobě. — Ladění dle Pařížského diapasonu jest ve všech polohách s velkou píli provedeno, vzduchu má stroj dost a dost a proto nadarmo hledat ně-jaké ochabnutí vzduchové. Disposition: I. Manuale. II. Manuale. 1. Principal $' 1. Aelino 8' 2. Octav 2' 2. Dolce 8' 3. Octav 4' 3. Houslový 8' 4. Krytá S' 4. Fletna víd. 8' 5. Kamzičí roh 4' 5. Liebl. Gedeckt 8' 6. Mixtura 4X 6. Fletna trav. 8' 7. Trompeta 8' 7. Fugara 4' 8. Tibia 8' 8. Clarinett 8' 9. Bourdon 16' 10. Salicional 8' ].1. Gamba 8' Pedal. 1. Cello 8' 4. Octavbass 8' 2. Violon 16' S. Quintbass 102/3 3. Subbass 16' 6. Posaunbass 16' Pedalová a Manualová spojka a 3 kolek- tivní rejstříky. Pěstováni zpěvu církevního. Z arcidiecése Olomouclrcé : Ze Studýnek u zábřehu. Yelectěný pane redaktore ! Uznávám za svou povinnost, bych po půl létě"-Opětnou podal zprávu o naší činnosti o re-formě hudby chrámové. Jest potěšitelná. Sbor zpěváků mých vžil se tak do krásného zpěvu církevního, že mohu pin spokojenosti pohlížeti do budoucnosti na namahavou práci svou, která v dalším čase hojného vydá ovoce. Počátkem listopadu koupil jsem si krásné harmonium s 8 registry od p. J. Tučka z Kutné Hory jakosti výborné, by nám sloužilo ku cvičení a podpoře zpěvu. Třfkráte v týdnu scházeli jsme se v piném počtu ku cvičení až na basisty, kteří s menší pilností cvičení navštěvovali a pomocí harmonia učili jsme se mše přednášeti dle položených znamínek, an o pouti dne 6 listopadu jsem na cizích zpévácích poznal, že žádný znamenkům nerozumía proto kladl jsem na to velikou váhu, aby se skladba přednesla s patřičnými odznaky. Co jsme kdy zpívali dříve, nyní jsme opakovali a já latinský text i u mší překládal zpěvákům do češtiny, aby veškeré odstíny byly jim srozumitelny proč se tak zpívati mají. Tu teprv známosti českého textu poznali nejapnost a neúctu k slovům Bohu pronášeným starých melodických mší těch kterých skladatelů. Uznávám za prospěšné zpěváky s textem latinským seznamovati všude a nejen u mší, nýbrž i u offertorií, gradualií a introitů , tak jakž já činím, aby věděli co zpívají. Adventem počal jsem novinku. Nacvičil jsem školních dětí několik písní zpívati, které jsme vždy před i po mši svaté, když čas stačil, zpívali. Zpěv doprovázel jsem na varhanách. Při rorátech po příchodu kněze k oltáři a po intonaci, začali jsme zpívati dle Svato- | ||||
|