| ||||
| ||||
janského kancionálu „Ejhle Hospodin přijde” vždy o tón výše třikráte a pak „Rosu dejte, oblakové” , načež následovala nějaká píseň. Z počátku zpívaly školní děti se zpěváky, později se to naučil i lid a zpívali všichni službám Božfm přítomni.
Při jitřní mší sv. o vánocích zpívali jsme Introitus ,Dominus dixit ad me" z Grad. Rom. s průvodem varhan, graduale čís. 96. a offertorium č. 127. ze Svato-janského kancionalu, an nestačil nám čas k nastudování něčeho jiného. Na Boží hod Introitus „Puer natus est nobis” , graduale ,Viderunt" z Grad. Rom. obé bez průvodu varhan, offertorium „Tui sunt coeli” od Witta. Mše jsme měli již znamé. Lvlášt krásně byla provedena „Salve Regina” od Stehle, Pange lingua Palestrinovo a Ettovo. Odpoledne na Božf hod byly hodinky o dokonalostech Božských, a po těch jsme zpívali po intonaci „Te Deum laudamus” české „Tě Boha chválíme” od Fórstra s vynecháním sloky 26. poprvé. Počavše zpívati obrátili jsme po-zornost na se všeho lidu, neboE cos podobnélio nikdy neslyšeli, nýbrž zpívali vždy z kancionalu píseň s průvodem varhan. Verše žalmové I. sbor zpívaly školní děti, II. sbor jen zpěváci. Responsoria chorální jsme zpívali poprvé též s průvodem varhan, jak vyšly v „Cecilii” v příloze čís. 2. a 3. Byla to pro mne pravá ten den pochoutka. Nikdo ze zpěváků neslyšel ničeho na-mítati, jen prý jakási „Dlouhá Hana” pra-vila, že se na kůru hádají. Rozuměl jsem tím střídání se jednotlivých hlasů. Na „nový rok” budeme opětně připraveni. Neschází nám nyní leč dostatek děl a ty za-koupiti jest těžko. Sám nemohu, z kostelních peněz ničeho nedostanu.*) Co máme, to musíme nyní ustavičně zpívati a obávám se, že jedno a ustavičné zpívání jedněch mší i zpěváky omrzí, neboE jedno-tvárnost unavuje. Bez podpory dále jíti nemožno. Žádal jsem pana faráře, by zakoupil „Hlas varhan”, an bych rád některé aspoň písně se školními dětmi zpíval, an nápěvy k našim mešním písním jsou světácké. Byl jsem ale odkázán na po- •) Žádejte poznovu ! Tlučte a bude vám otevřeno. Pozn. red. zdější dobu, že se takové vydáni bez povoleni do kostelních účtů postaviti nesmí. Náš kostel má prý 800 zl. ročních úroků a kostelního není ani nota, jen bubny, jedny housle a trompeta, kterou koupila obec od zbankrotělého budebníka za 1 zl. 50 kr. Mám za to, že kdyby 50 zl. se účelu tomu věnovalo, stačilo by pro vždy, jen za čas něco nového přikoupiti a to bych i sám učinil. Podpory takovému řediteli kůru, jehož služba kostelní i vší štolou při poutnickém chrámu ze 1400 duší vynese za 1'/2 roku 35 zl. 93 kr., jest jistě potřebná a vzdávají-li se učitelové varhanietvf, činí to zajisté jen proto, že plat jest mimo veškerého jiného namahání mizerný a učitel, jenž opravu hudby chrámové zavádí místo ,ZaplaE Bůh" dostane jen nadávek, jakých mně bylo dříve snášeti. „Trpělivý hory přenáší”, a tak i snesl jsem veškeré po-mluvy, abych dnes mohl svědomitě říci : „Práce má v brzku vydá ovoce.” Jen ještě zbývá mi vykliditi některé ne-vhodné písně mešní a byla by stavba přivedena pod střechu. To ale bez nových kancionalů nepůjde a nemůže jíti; Bečákův kancionálek, jakého se u nás užívá, je pin chyb a chybnou píseň nahražovati jiným nápěvem bylo by nemístné. Postarati se o nové kancionaly jest potřeba nevyhnutelná, *) nemá-li se na jedné straně pokračovati a na druhé trpěti zastaralý cop. Já s panem farářem jsem již vyjednával a chceme pro naši farnost vydati výtažek z kancionalu Svatojanského, jenž by obsahoval písně pro všecky doby církevní před , při i po mši sv. **) Jak dále budeme pokračovati, podám as po půl roce zprávu zase. Frant. Kleof. Svoboda, učitel a ředitel kůru. *) Stane se. Ku práci tak rozsáhlé vyžaduje se však několik roků. Pro čas přechodu odporoučelo by se použití kancionálu nyní nejlepšího — Svato-Janského. P. r. *) Podnik takový byl by drahý a zbytečný. Kancionál redaktorem „Cecilie” vydaný jest výtah z kancionálu Svato-Janského. Vyšel, jak známo, ve dvou vydáních, — pro lid bez not, pro zpěváky s notami. Vybral jsem písně nejpěknější. Na skladě jest obého ještě mnoho set exemplářů Pozn. red. Z diecése 2~itoměřicl~é Z Bezna. Vznešený , veliký úkol vytkl si časopis „Cecilie” : uvésti do chrámů našich opět pravou hudbu církevní a zdokonaliti zpěv lidu, zpěv český. Jako ve všem jiném, tak i zde jestneznalost věci, nevědomost hlavni překážkou snažení tohoto. Často jsem slyšel, žeby ředitel kůru rád uchopil se reformy hudby chrámové, avšak výrok páně farářův, „že si nepřeje od-straněni muziky z kostela”, byl příčinou, že zůstalo vŠe při starém. A není-li přítelem | ||||
|