| ||||
| ||||
14 CYRILL XXXVII.
pole liturgických predpisű. Pri vlastní po- proveditelné návrhy na zlepšení zbędova- boznosti lze zajisté do modliteb a písní li- ných pomęrű hudebních v C e c h á c h, a turgických mísiti rűzné sbory s textem ne- aby byl zrízen pro hudební zálezitosti samo- liturgickým, jen kdyz odpovídají umęleckému statný departement pri ceském místo- vkusu a jsou hudebnę cenny. Pred vysta- drzitelství. venou velebnou svátostí v ostensoriu treba Harantova Missa quinis vocibus byla jest však zpívati nejen latinsky Pange lin- provedena v adventní dobę v Brnę, za gua, Tantum ergo, Genitori, ale téz k zá- dirigence prof. Vacha a nękolikrát celá vęru l a t i n s k é Te Deum. Právę Sekven- v chrámu sv. Víta na Hradcanech, téz ji sovo »Te Deum« prímo volalo po liturgi- prijal pro svoj repertoir reditel Pilar v Ho- cl<ém textu a jím dostalo by se bývalo ricích. Hlasy k ní má na skladę admini- cenné a znęjící skladby našim kúrum. Pro- strace »Cyrilla«. síme tedy, aby k veliké zásluze, jiz má paní Machainová o tyto poboznosti, pridala ještę * Hudební klub zarídili posluchaci prof. novou a dala všem produkcím jednolitého dr. Z. Nejedlého pri prazské universitę. rázu a prevedla je na pole liturgických zá- Mají cílem prohloubiti prednáškami, pro- I velmi nesnadno jest sehnati tak dobrý sbor, vędęní. Z hudebního snazení akademické jaký má k disposici; jak by celou Prahu mládeze vzejde našemu návodu zajisté více privábila na Karlov, kdyby prednesla v postę prospęchu nez z její bezcenného politisování. nebo i v adventę na pr. celé oratorium Orchestrální koncert konservatore nebo pripravila h i s t o r i c k ý koncert. 17. prosince 1910 podal opęt dúkaz o umę- "` Ve Vídni v »Augustinerkirche« byla leckém vedení dorostu hudebního. První provedena o svátcích vánocních po prvé bod programu obsahoval -prof. K l i c k y mešní skladba Cecha, dra. G. L. S t a n o v- koncert d mol! pro varhany, v nęmz sám s k é h o pro smíš. sbor, varhany, smyccové skladatel prevzal sólový part, aby ukázal nástroje, 2 oboe, 2 klarinety, 2 horny a po- svou neomylnou techniku a umęlecký smysl zouny. Skladbę, jiz rídil sám skladatel, do- pro zbarvení a vybudování motivu, pokud stalo se lichotivého prijeti i vídeńskými to ovšem dovolují varhany v Rudolfinu listy i prítomnými posluchaci. V kostele V prvém díle skladby (Moderato con moto), u Dominikánu zpíval na post. nedęli advent. jez "honosí se motivem svizného rhytmu, reditel F. Habel mši od ]. L. H a s s 1 e r a prichází k piné platnosti královský nástroj (1564—1612). az ke konci; druhá cást (Andante con Cena rejstríkű ve varhanách byla sta- moto) dýše náladovostí ; tretí cást v alle- novena zvláštním regulativem pri internacio gru non tanto uzavírá technicl nálním sjezdu ve Vídni r 1909. Pro var- skladbu. Césara Franka symfonickou bá- hany, které mají m é n ę nez 30 rejstríkú, seń »D z i n o v é« zná sice jiz prazské obe- se pocítá 600 K za jeden rejstríl<; pro var- censtvo, ale rádo ji opęt slyšelo v presném hany o 30—40 rejstrících cena rejstríku stoupá provedení zákovského orchestru, v jehoz na 650 K a pri varhanách o 40—50 rej- rámci se uplatnila technická zdatnost so- strících za jeden na 700 K. Pri dnešní dra- listky ). Pollákové. Kontrast k snivému hotę cínu, stavebního materiálu a drahé »Nocnímu prtivodu« H. Rabauda, práce jsou to ceny primęrené, aby za nę tvorila R. Strausse imposantní báseń mohl varhanár poctivę vystavęti trvanlivé v tónech Don Juan«, v níz dírigent a cenné varhany. Kazdé stlacování cen pri celého vecera reditel lonservatore J. z Kaá- stavbę varhan se mstí. Nezadávejte stavbu nú rozvinul v piném lesku a hloubce varhan tomu, kdo ménę podá, ale kdo jest umęleckého cítęní svou dirigentskou potenci, v pravdę o d b o r n í k. Regulativ vídeńský do posledních detailú vystihl ty prívaly du- platí pro Rakousko a Nęmecko, pro které ševní boure a pevnou rukou vedl více nez stanoveny jsou ceny: M 560, M 605 a M 655. 80clenný orchestr pres velmi nebezpecné Jubileum zalození konservatore v Praze úskalí k umęleckému prozití moderní skladby. bude oslaveno v polovinę kvętna koncertem Orchestr vedl si mistrnę a dirlgent dovedl jím a hudební výstavou. charakterisovat a vystihnout nejjemoęjší od- * Hudební kongres ve Vídni koná se stíny v náladę skladeb. Obecenstvo s nej- v 2. pol. brezna 1911 ; prípravy jsou v pl- vętším zájmem sledovalo veškeré jeho vý- ném proudu. Podán bude referát o reorga- kony, ale verejná kritika s enthusiasmem nisaci státních zkoušek hudebních, o vy- tímto se všude neshodovala. Bylo by však ucování hudbę na stredních školách a j. jiz na case, aby se i v kritice podškrtla snaha Jest nutno, aby byly na,kongresu podány ústavu, kterou seznamuje záky, budoucí to | ||||
|