| ||||
| ||||
3
Forma jednotlivých neum na obraze 11. a 12. jest v zásadę touz, kterou obsa- huje vzorec vývoje jejich ve stol. XII. a XIII. na obraze 2. (str. 18). Pokud jeví nę- které z nich zvláštní a odchylný ponękud ráz od podoby všeobecnę uzívané v ruko- pisech cizích, osvętluje obrazec následující (cís. 13.). r punctum. `(rr -íp >*,,o porectus j y cephalicus. *t ti clivis- í1 n ^ r torculus. #~ quilisma podatus. s. +,v ^ ^ bistrofa. A epiphonus Obr. 13. Transkripce Gloria z tropáre. Faksimile na str. 31. Tonina frygická. Glo - ri - a in ex - cel sis De - o et in ter - - ra pax ho - mi - ni - bus }r r r TT , ~ ^ ~I ^ ~ — J• ~~. ~ ~^ ~ ~^ ~ L~ -i I ^—1-11 _r ~^ _ ^ I "1 -i- I ^ I-^ --~ r } r - --7~-r -I-~ ~~ ~—r~j r r _ bo-nae vo- lun-ta-tis, lauda-mus te, be - ne - di - ci-mus te, a-do - ra - mus te, glo-ri- ^ M ficamus te, gra-ti-as a - gi-mus ti-bi propter magnamgloriam tuam. Domine Deus, ~~ ~ r M ~^ ^ I ~ rr- ^ rex coe-le-stis,De-us Pa-ter o-mni-potens,Domi-ne Fi-li u-ni-ge ni-te, Je - - su Christe. 7. Písmo hrebové, písmo podkovové, nota quadriquarta, nota rhombická, nota caudata, písmo barokové, tištęná nota chorální. V 13. a 14. st. męní se »muší nozky« v jinou podobu neumového notopisu, jez se nazývá p í s m o h r e b o v é cili h r e b í c k o v é (Nagelschrift). Melodie byly bohaty na rűzné ozdoby, pro nęz n. hrebová męla zvláštní neumy. C 1 i v i s byl podoby hrebu. Následuje príklad z antifonáre Sedleckého. (Obr. 14.) ') Instruktivní popis tropáre z r. 1235 a výklad neum, v nęm uzitých, podává a faksimilova- nýtni obrazci osvętluje dr. J. Pachta v obsáhlé studii »Poznámky a vysvętlivky k Rorátním zpęvűm, »Cyrill« 1881, str. 91, 92.Lvláštní melodie tohoto Gloria, slozená v toninę frygické, shoduje se az na nepatrné výjimky se zápisem »K y r i a 1 e« Arnoštova z r. 1364 (kapitulní knihovna v Praze IV., sign. P/9 fol. 51a—52a). (Kyriale Arnoštovo má na pr. na slovo »etc v 1 . r. podatus »h - c> ; v 3. r. na »magn am» »f—d«; v 4. r. na ~D e u sr »c—g«.) Ponęvadz ji nebylo dosud mozno nalézti v jiných rukopisech ani tiscích pűvodu cizílio a ponęvadz ji obsahují knihy Arnoštovy, ]ze souditi z toho, ze tropár a Arnoštem fundované knihy jsou v tízkém spojení; snad písar Arnoštových knih pouzil tropáre jako predlohy. Pak by téz bylo nutno toto Gloria povazovati za skladbu domácí. 3 | ||||
|