| ||||
| ||||
38
Uzívání jednotlivých druhű chorálního notopisu neurnového nelze presnę od sebe oddęliti hranicí casovou. Muší nozky, písmo hrebové i podkovové objevraje se soucasnę v rűzných rukopisech z téze doby. Jednotlivé kláštery uzívají tradicio- nelnę urcitého písma bez ohledu na pokrok jinde. Nękde opisují se liturgické knihy ve XIV. století vęrnę se starým notopisem clieironomickým bez linek, co jinde mizí notace neurnová (hrebícková i podkovová) jsouc vytlacena prostou, samostatnou notou p o d o by ctyr h ran n é (n ota q u a d r a t a) na osnovę ctyrlinkové i pętilinkové. Cerná nota quadrata cili quadriquarta má v knihách ceského pűvodu od konce XIV. století výhradnę tvar kosoctvercový cili r h o m b i c k ý; touto paleografickou zvláštností liší se naše zápisy od souvękých rukopisű cizích. V notaci ctvercové mizí dosavadní rozdíl mezi upunctum« a :>virgou« ; jednotlivę psaná nota má prostę podobu kosoctverce nebo ctverce; i v tom jest zjednodušen notopis, ze nemá znacek pro ozdoby zpęvné, jako bylo quilisma, epiphonus, cephalicus, plica a j. Jednoduší se melodie chorální a tím odpadají bývalé komplikované neumy. Ve skupinácli se kosoctverce vázou prícnými carami. Chorální melodie pocaly se na místę n e u m psáti notami cernými; co mensurální hudba uzila však v XV. století not b í l ý c li. Starobylá píseń »Hospodine, p o m i l u j n y« jest ve XIV. stol. psána notou rhombickou. Obraz 16. Faksimile z rukopisu upiv, knih. v Praze, sign. Ill. D. 17, fol. 15b z r. 139'7 Typickou notaci ctvercovou tvaru rhombického vykazují knihy arcibiskupa Arnošta z Pardubic z r. 1364. -- Hlavicky notové presnę udávají svým umí- stęním na osnovę linkové zpęvné intervally. Není proto treba príklady transkribovati do moderní notace. Osnova jest ctyrlinková, nikoliv pętilinková. Melodie jsou všude chorální o volném rhytmu recnickém, bez mensury, která k nám prišla teprv po- zdęji z Francie. | ||||
|