NEZAŘAZENO
Ročník: 1911; strana: 17, příloha: 38
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
38



Uzívání jednotlivých druhű chorálního notopisu neurnového nelze presnę od

sebe oddęliti hranicí casovou. Muší nozky, písmo hrebové i podkovové objevraje

se soucasnę v rűzných rukopisech z téze doby. Jednotlivé kláštery uzívají tradicio-

nelnę urcitého písma bez ohledu na pokrok jinde. Nękde opisují se liturgické knihy

ve XIV. století vęrnę se starým notopisem clieironomickým bez linek, co jinde mizí

notace neurnová (hrebícková i podkovová) jsouc vytlacena prostou, samostatnou

notou p o d o by ctyr h ran n é (n ota q u a d r a t a) na osnovę ctyrlinkové i pętilinkové.

Cerná nota quadrata cili quadriquarta má v knihách ceského pűvodu

od konce XIV. století výhradnę tvar kosoctvercový cili r h o m b i c k ý; touto

paleografickou zvláštností liší se naše zápisy od souvękých rukopisű cizích. V notaci

ctvercové mizí dosavadní rozdíl mezi upunctum« a :>virgou« ; jednotlivę psaná nota

má prostę podobu kosoctverce nebo ctverce; i v tom jest zjednodušen notopis, ze

nemá znacek pro ozdoby zpęvné, jako bylo quilisma, epiphonus, cephalicus, plica

a j. Jednoduší se melodie chorální a tím odpadají bývalé komplikované neumy. Ve

skupinácli se kosoctverce vázou prícnými carami.

Chorální melodie pocaly se na místę n e u m psáti notami cernými; co

mensurální hudba uzila však v XV. století not b í l ý c li.

Starobylá píseń »Hospodine, p o m i l u j n y« jest ve XIV. stol. psána notou

rhombickou.













































Obraz 16. Faksimile z rukopisu upiv, knih. v Praze, sign. Ill. D. 17, fol. 15b z r. 139'7

Typickou notaci ctvercovou tvaru rhombického vykazují knihy arcibiskupa

Arnošta z Pardubic z r. 1364. -- Hlavicky notové presnę udávají svým umí-

stęním na osnovę linkové zpęvné intervally. Není proto treba príklady transkribovati

do moderní notace. Osnova jest ctyrlinková, nikoliv pętilinková. Melodie jsou všude

chorální o volném rhytmu recnickém, bez mensury, která k nám prišla teprv po-

zdęji z Francie.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ