NEZAŘAZENO
Ročník: 1911; strana: 17, příloha: 40
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
40



Doba reformacní stol. XV. a XVI. text liturgických zpęvű chorálních prekládá

do ceštiny, bohatou melismatiku chorálních melodií clánkuje ve zpęvy syllabické,

kazdé notę pűvodního jubilu podkládajíc po slabice textové. Melismatický chorál

dovedl prednášeti pouze sbor knęzí nebo klerikű, ve zpęvu umęlém nálezitę vycvi-

cených. Syllabický chorál stal se však prístupným i širším vrstvám lidovým, címz

se popularisoval, ale také nękdy ztrácel na své umęlosti.

Syllabický chorál byl psán notou kosoctvercovou, jak dosvędcují ceská u t r a k v i s t i c k á

r o r a m i n a ze XVI. století. Chorální kostra rorátních zpęvű, jak jejich redakce dokonána

byla v XVI. stol., jest psána notou chorální. Kantileny, vlozené do chorální kostry, mají

notaci mensurální.

Ukázku chorální notace kosoctvercové chorálu s yl l a b'i c k é h o podává násle-

dující snímek z rorátní knihy, která byla pro kűr kostela královéhradeckého do-

psána r. 1581,1) kdyz purkmistrem męsta byl Martin Ceyp z Peclinowce.

































































Obraz 18. Faksimile roramin královéhradeckých, fol. 17b, 18a.

') Rukopis papírový o 283 listech 45 X 31 cm. jest vázán ve svinské kűzi se sponami, na nichz

jest vyryt rok 1580. Patrí nyní farnímu kostelu v N o v é m Hradci Králové. Není sice tak nádherný

jako pergamenový rorátník v museu královéhradeckém, jejz porádal skladatel Jirí Rychnovský a ma-

loval malír Radouš, ale pro poznání struktury rorátű XVI. stol. jest velkého významu, ponęvadz obsa-

huje vedle cástí odjinud známých (Introit, Kyrie, Graduale s Alleluja, Prosa, Patrem) také Sanct-,is,

Benedictus a Agnus, cili podává ucelený obraz ceských rorátních zpęvű. Pokud se znaly rorátní

zpęvy pouze do »Patrem«, zdála se býti oprávnęnou domnęnka, ze rorátní zpęvy zpívali t. zv. ceští

literáti pri mši »katechumenű«, a ze pri mši vęrících od offertoria »figurální literáti« prednášeli zpęvy

v liturgické latinę. Názor ten padl, co rorátník z Nového Hradce Králové poukázal na c e 1 é officium

c e s k é, jez zpíváno bylo pri bohosluzbę u t r a k v i s t i c k é, proti katolické dosti pozmęnęné.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ