NEZAŘAZENO
Ročník: 1911; strana: 17, příloha: 43
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
43



Príklad písma_barokového.

































































Obraz 21. Faksimile z uMissale de tempere et de sanctis secundum tonum Praemonstratensem«

z r. 1676, fol. 118.



Na další vývoj notace chorální (i mensurální) męlo vliv vynalezení knih-

tisku. S pocátku byla tištęna v missálech pouze osnova linková cervenou barvou;

do ní se zvláštními razidly noty otiskovaly nebo rucnę opisovaly. Ac se záhy pro

tisk liter uzívalo typű pohyblivých, pro noty se matrice vyrezávaly ze dreva, jak

svędcí tisk theoretického díla Ruggierova a Gaforiova. Teprve pozdęji pouzito bylo

i pro sazbu not zvláštnícfr, drevęných typű not cili znacek, jez nebyly bez chyb.

Nejstarší missál se sázenými notami provedl nęmecký mistr z Ingolstadtu, O l d r i c h

Han r. 1476 v Rímę. K nęmeckým mistrűm, kterí si dobyli zásluh ke konci XVI.

vęku o tisk not v Italii, patrí dále Štępán Plank z Pasova, Jan Hamana, Jan Emerich

ze Špíru, Petr Lichtenstein z Kolína.l) Na pűdę n ę m e c ké tiskem pomocí pohybli-

vých typű se zvláštę proslavil Jirí Reyser ve Wiircburku, vytisknuv r. 1481 v missálu

chorál notou podkovovou. Kovovými typy po prvé tiskl noty O t t a v i a n o d e i

P e t r u c c i r.1498 v Benátkách. Zacátkem XVI. stol. pocal tisknouti Ó g l i n v Augs-

burku typy jednoduchými, kde jednotlivé noty lity byly s cástmi cárek osnovy

linkové a sázeny vedle sebe; tím linky sestávaly ze samých malých cástek a byly

rozkouskovány. Tohoto zpűsobu se uzívá pri sazbę (nikoliv pri rytí) not dosud.

Noty pro fioritury chorální (quilisma, oriscus a j.) v tisku nepricházejí.



r) Molitor, Die nachtridentinische Choralreform. Riemann, Notenschrift und Notendruck. Molitor,

Deutsche Choralwiegendrucke. Riemann, Handbuch der Musikgeschichte I.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ