| ||||
| ||||
44
Ackoliv byl v XVI. stol. chorál zatlacen zpęvem mensurálním, prece právę v této dobę se tiskne velmi mnoho liturgických knili i lidových zpęvníkű s notací chorální v nádherné úprávę. Vynikají v tom ohledu tiskárny v Rímę, v Parízi, Lyonu, Mohuci a v Norimberku. Téz impressori v Cechách a na Moravę st. XV. a XVI. mají veliké zásluhy o vývoj tiskarského umęní vűbec a notopisu chorálního i rnensurálního zvláštę. Tiskli hojnę notované kancíonály katolíkűm, utrakvistűm, ceským bratrím a protestantűm. Konfesse ty závodily mezi sebou tiskem cetných zpęvníkű, jimiz snazily se popularisovati i svá dogmata. Vedle lidových zpęvníkű tiskly se i missály a ritualy s notarni. Mezi no- tované prvotisky pűvodu ceského patrí z r. 1496 nejstarší rituál prazský »O b s e- q u i a l e e t b e n e d i c t i o n a l e«1), pro umęní tiskarské velmi zajímavý. Osnova ctyr- linková jest v nęm tištęna zároveń s textem. Dodatecnę pak razidly jsou rucnę vtištęny noty podoby kosoctvercové.2) Vázání jejich pri oznacení melismat jest pro- vedeno carami, perem pripisovanými, jak to vidno na násl. obraze 21, jenz jest oti- skem z cenného exempláre, majetku to kapitulní knihovny na Hradcanech. Prazský impressor P a v e l Severin z Kápí Hory porídil vedle nenotovaných zpęvníkű Mirínského jednotę bratrské notované »Písnę chval bozskýcli« r. 1541. Praha, zvláštę Staré męsto, honosilo se telldáz slavnými impressemi. M a r k e t a Koz 1 o v á, jez vy- tiskla Mirínského »Písnę starého zákona grrrntovní«, predává kolem r. 1570 svou dílnu slavnému j i r í k u j á k o b u D a c i c k é m u, který na svętlo znovu vydal r. 1577 písnę Mirínského, vytiskl 1589 tretí vydání »Kancionálu ze starých písní vybraného«, 1606 Tobiáše Závorky Lipenského »Písnę chval bozských«, 1609 kancionál aneb písnę veyrocní. Impressor M i c h a e l P e t r l e postaral se o nové vydání uvedeného jiz rituálu »Obsequiale« r. 1585 s cernou notací chorální, kde jiz i noty vtištęny pohyblivými typy do osnovy linkové. K nejslavnęjším impressím patrí tiskárna Kralická, v níz se tiskly notované kancíonály bratrské jiz od r. 1578. Alexandra Plzenského tiskárna v Š a m o t u 1 e c h dala vlasti ceské Blahoslavem a Cerným redi- govaný t. zv. kancionál Šamotulský, jenz došel velmi cetných vydání nových v rűzné úpravę i ve- likosti. Z prazských impressorű vynikl také J i r í M e l a n t r i c h z A v e n t i n a; k »Zaltári sv. Davida, krále a proroka lidu bozího«, jím na svętlo vydaného, jsou pridány »písnicky ze zákona bozího, jez ke všem tónűm podle rubriky prazské i s diíferencemi mohou se zacínati i zpívati.« R. 1586 a 1607 vyšly v jeho dílnę znamenité písnę Klimenta Bosáka a r. 1580 Šimona Lomnického »Písnę nové na evangelia svatá nedęlní preš celý rok«. Noty téz tiskla v Praze tiskárna dędice M. Daniela Adama z Veleslavína (1608 Kancionál ceský), Jana Kantora (1564 »Písnę veyrocní « ) , J i r í k a Cerného — N i g r i n a (1585 Písnę rocní), i m p r e s s e akademická v Staroprazské koleji (1661 Svatorocní muzyka Adama Michny z Otradovic), dílna Pavla S e s s i a (1631 Katolický Kancionál) Jiríka Labouna (1693 Holanova »Kaple královská«), Joachima Kamenického (1777 Šteyerűv »Kancionál do tisíc písní«), Jana Karla Hraby (1764 nové vydání Šteyerova kancionálu t. zv. svatováclavského) a j. Kromę Prahy tiskly se notované knihy v Mladé Boleslavi, na Moravę v Evancicích, v Lilci, u Gunthera v Olomouci (1559 Kancionál ceský snad od P. A. Vor- licného) a j., jak lící Jireckovy »Dęjiny církevního básnictví ceského az do XVIII. stol.« ') Nadpis knihy zuí: Obsequiale sive benedictionale quod agendam appelant secundum ritum et consuetudinem Pragensis Ecclesiae (Expl. kapitulní knihovny v Praze IV, a na Strahovę, sign. A Ch II. 30). Viz D. Orel, >Surgit in hac die« v »Kirchenmusikalisches Jahrbuch«, Rezno 1910! Z) V nękterých výtiscích >Obsequiale« z téhoz roku jsou perem vepsány do vytištęného linko- vého systému celé noty, i hlavicky jejich i spojovací cáry. Dva exempláry jsou toho druhu na Stra- hovę, sign. D M VI. 10 a D M Vl. 11. | ||||
|