NEZAŘAZENO
Ročník: 1911; strana: 17, příloha: 47
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
47







místech pred longou a místo longy i na místę posledním, jestlize bud' jí byla pod-



lozena slabika neprízvucná, nebo byla-li následující nota pro novou slabiku na



vyšším stupni, nez jest poslední nota skupiny. Nota s e m i b r e v i s oznacovala tóny



klesající a nikdy nebyla tištęna sama o sobę (r*,).





V nynęjších chorálních knihách e d i c e v a t i k á n s k é se tisknou noty dle uvede-



ného schematu (obr. 23.), který jest otiskem z úvodu k typickému vydání »Graduale



Rornanum«. Výklad a význam not podán bude v odstavci »theorie chorálu vatikán-



ského«.





r rN e





Punctum Virga Bivirga Punctum inclinatum





rr ó



Podatus cili Pes Clivis cili Flexa Epirp-honus Cephralicus











Scandicus Salliicus Climacus Ancruus







rrr \ r~ \ I~

Torculus Porrectus Torculus resupinus Porrectus flexus





M

!s f~—s íL~r -!~r

Pes subpunctis Scandicus subpunctis Scandicus flexus Climacus resupinus



rr rrr P

tir rrrr



Strophicus Pes strophicus Clivis strophica Torculus strophicus



cili s notou Oriscus cili s notou Oriscus













Pressus jiné zpűsoby Pressus cili neumy prirazené. Trigon





r --no -r r

r r ro% rV^* — w- ro- rrs~re r





Quilisma Neumae longiores seu compositae



Neumy delší cili slozené



Obraz 23. Schema not v chorálních knihách edice vatikánské.







8. Notopis mensurální.i) Ars antiqua. Ars nova. Nota cerná, cer-



vená, bílá.



Ars antiqua. Pocátky vícehlasu zpűsobily zmęnu v platnosti cerné chorální



notace ctvercové. Pokud v homofonním vícehlasu se zpívaly soudobnę a stejnę



rhytmicky ve všech hlasech tytéz slabiky textové, nebylo treba ještę presného od



męrování délky tónu; vystacil tu chorální notopis ve své pűvodní platnosti i pra









') Smęrodatným pro poznání mensurální notace cerné jest dílo Jana Wolfa, Geschichte der



Mensuralnotation von 1250—1460 Teil I. Geschichtliehe Darstellung, II. Musikalische Schriftproben



des 13. bis 15. Jahrhunderts. Lipsko 1904. Prehled vývoje m. n, podává Riemann v =Kompendium

der Notenschriftkunde, Rezno, Pustet 1910. Prakticky spartovati (prepisovati do moderní notace) notaci



m. b 11 o u naucí Bellermanovo presnę pracované dílo rMensuralnoten und Taktzeichen des XV. und

XVI. Jahrhundertsr, Berlín, Reimer 1858 a Dr.Haberla studie »Wie bringt man Vokalkompositionen

des 16. Jahrhunderts in Partitur?Q (Kirchenmusikalisches Jahrbuch 1898). Ambros, Geschichte der

Musik II. — P. Runge, Die Sangesweisen der Colmarer Handschrift 1895. Ostatní literaturu citují



uvedené spisy.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ