Hud. literatura
Ročník: 1911; strana: 44,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
44 CYKILL XXXVII.











~j"j HUD. LITERATURA I









Dr. Joseph Surzyński »Missa pro

defunetis« quattuor vocibus inaequalibus 0_ ~JO

organo comitante concinenda auctore. — U -- s+ lo~



Náklad a tisk L. Schwanna v Diissel- Sol - vet se -tlum in fa - vil-

dorfu. Cena partitury 2 M 40 Pf., jedno-

tlivých hlasú 20 Pf. i



Dra. Surzyńskiho »Missa pro defunctis« skládá

se z tęchto cástí: [ntroitus, Graduale et tractus,

Sequentia, Offertorium, Sanctus, Benedictus, Agnus.

Nejlépe jest prokomponován Introitus, Sanctus, Be- I

nedictus a Agnus. V Introitu nastupuje tenor Mo-

tivem:







la: Te- ste Da d cum Sibyl - la.



Re - - qui - em

4 ~# 0.71

T.ýz motiv jest v »Agnus, kde prvnę reprodu-

kuje ho alt: ,v

Larghetto.



V ní skladatel hledí — a to vęru se zdarem —

vyvarovati se nudę, kterou by snad mohla prinésti

s s sebou délka textu, zvlášt kdyz musí toho dbáti

A - - - gnus De - i (s ohledem na celebrujícího knęze), aby tento oddíl

Príbuzný motiv -- velmi rozsáhlý chová »San- netrval príliš dlouho. Vytknouti musím, ze právę

ctus a »Benedictus«. nejvýznacnęjší cást textu offertoria (,,libera animas~),

která prec touzí po podrobném zpracování, nechává

Larghetto. —~ skladatel vętšinou jenom recitovati ; ani praktického

dúvodu pro to není, vzdyf tento oddíl mše za ze-

mrelé probíhá u oltáre pomalu.

- --C—~+- ~• -o ---C—'-- V celku mohu ríci, ze je to skladba vdęcná, prí-

Sopran. San ctus stupná dovednęjšímu sboru, psaná ve stylu prísnę

církevním, její melodika je nevtíravá a dokazuje

silný pramen invence komponisty, který touto sklad-

bou se uvádí velmi sympathicky. Dr. Cyrill Sychra.





AIt soli). Be - ne - di - ctus, qui Dr. P e t e r W a g n e r. EinfOrnng in die

gregorianischen Melodien. Ein Handbuch

der Choralwissenschaft. Erster Teil: U r-

sprung und Entwicklung der

ve - nit in no - mi - ne. liturgischen Gesangsformen

bis zum Ausgange des Mittel-

Jak vidno, motivy jsou si velmi blízké. Ve všech a l t e r s. Dritte Auflage. Leipzig, Breit

posléz zmínęných ctyrech císlech vede dr. Surzyński

hlasy v bohaté polyfonii. Ostatní cásti této mše jsou kopf & Hártel 1911. Váz. K 12'30.

psány vętšinou homofonnę. Všude však patrna R. 1895 vyšlo prítomné dílo ve Frýburku ve

snaha vystihnout co nejlíp výraz hlubokého smutku. Švýcarích v prvním vydání. Za úkol si vzalo po-

Mnohdy vydarí se skladateli místo velmi úcinné, jednati vędecky o chorálu gregoriánském na základę

tak na príklad zacátek »Sequence«: tehdejšího badání. Ponęvadz však poznání chorálu

Larghetto Alt et Bass unisono. nelze nabýti ve formę pokazené jinými, negrego-

riánskými názory hudebními (Medicaea), omezil

autor ku prospęchu vęci práci svou na stredovęk.

Dílo frýburského universitního professora a reditele

tamní akademie gregoriánské stalo se záhy zákla-

1 ~~z f • T ~~ I ;i dem nęmeckého badání chorálního, které az do po-

slední doby znacnę pokulhávalo za Francouzi a

Di - es i - rae di - es il - la Anglicany.

Roku 1901, kdy Lvem Xlll, byly uz uznány

snahy o obnovu tradicionelního chorálu, vyšel

v druhém vydání první díl tohoto díla na tri svazky

$ aš0 š rozpocteného. Nyní, r. 1911, vyšel tentýz první díl

v tr:tím vydání pod svrchu uvedeným titulem. Po-

nęvadz však dílo to prelozeno bylo do francouz-

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ