NEZAŘAZENO
Ročník: 1911; strana: 50,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
50 CYRILL XXXVII.





stává se na pr. tím zpűsobem Stamitzovi, vyucování hudbę a zpęvu v našem školství

kdyz uvázíme, ze byl soucasníkem velikého národním a stredním. Uspíšiti a usnadniti

j. Sebastiana Bacha! Jak zajímavé jest ji chce » Repetitorium« podávajíc v obra-

srovnání nęmeckých mistrű XVII. století z E c h nejnutnęjší poznatky o vývoji umęní

s mistry italskými ! hudebního.

Naprosto nutnou jest rádná reforma









I. Delinujte, co jsou hudební dęjiny; uvedte a prohlásil veliký a malý trojzvuk za základ

jména a díla vynikajících hudebních spiso- harmonie. Rameau vytvoril nauku o pre-

vatelű a badatelű a) starší doby az do vratech akkordű vypocítav ve velkém mnoz-

sklonku XVIII. století, b) nové doby! ství myslitelných akkordű jejich základní

tvary. Michael Praetorius v »Syn-

Hudebními dęjinami rozumí se na vę- tagma musicum« vyobrazil hudební nástroje,

deckém badání zalozené vylícení vývoje jichz se uzívalo ve stredovęku. F u x pro-

umęní hudebního. slul dílem »Gradus ad Parnassum« (stupnę

Nejslavnęjší theoretikové a spisovatelé k dokonalosti), v nęmz ucí kontrapunktu

hudbní byli: na základę církevních tonin. Téhoz iména

1. Ve starozęku: Pythagoras v VI. dílo, jako Fux, psal Clementi, Krause a

století pr. Kr. proslul svou theorií o k o n- Dont. M a t t h e s o n, príjmením dokonalý

s o n a n c í c h. Uznával za konsonanci jen varhaník a Francouz C o u p e r i n (Kup'-

oktávu, kvintu a kvartu ; trojzvuku ne- r á n) dílem » Uart de touchez le clavecin«

znal. Recké zpęvy jsou proto doprovázeny má podobný význam jako F 11. E m. B a c h a

v jednozvuku neb oktávę. Pod vlivem chrá- Pokus o správnou hru klavírní«. Prvním

mové filosofie egyptské stanovil theorii spisovatelem všeobecných dęjin hudby

o harmonii s f é r. Tęlesa nebeská, krouzíce jest Vlach P a d r e Martini z Bologne

kolem zemę, vydávají dle této theorie zvuky, v XVIII. stol. Následoval ho Anglican

odpovídající tónűm stupnice dorické. H a w k i n s (Ha'kins), Burney (Bórnel,

Záci jeho Erathosthenes, Euklides a Pto- Nęmec Forkel, v XIX. stol. Fétis dí-

lemaeos byli zváni kanoniky, protoze vy- lem »Biographie universelle des musiciens

cházeli od tak zvaného monochordu cili et bibliographie générale de la musique«

kánonu. Naproti nim Aristoxenos a jeho o 8 svazcích, A m b r o s »hudebními dcji-

zák Kleoneides a j. byli zváni harmoniky, nami, o 5 svazcích. Zádné však z tęchto

protoze byli odpűrci mathematiky v hudbę dęl nebylo dokonceno. Ambros dospęl

a rídili se pouze citem pri hudebním na- pouze k florentinské reformę. Jeho dęjiny

zírání. vydány byly po druhé o 7 svazcích ; zpra-

B o ę t h i u s, kanclér krále Theodoricha coval je Sokolovský a Kade, dokoncil Lang-

v V. stol. po Kr., shrnul ve svých pęti kni- hans. Moderní badatelé snazili se na zá-

hách »De musica« veškeré vędomosti teh- kladech, vytvorených uvedenými stęzejnými

dejší doby o hudbę rec,<é. díly, osvętlovati m o n o g r a f i e m i jedno-

2. Ve stredovęku : H u e b a l d ze sv. tlivé periody a vynikající osoby. Na pr.

Amandu, Quido AretinskýaFranco Vlach Baini psal o Palestrinovi, Spitta o Ba-

K o l í n s k ý , jenz první prolomil Pythago- chovi, Chrysander o Hándlovi, Thayer

reovu theorii, prohlásiv velikou tercii za kon- o Beethovenovi, Wasielewski o Schuman-

sonanci, pro kterou p o u z í v á slova knnkor- novi, Adler a Glasenapp o Wagnerovi, Ge-

dance. Totéz ucinil J o a n n es de M u r i s wa~rt napsal »Dęjiny a theorie hudby staro-

ohlednę malé sexty; J o a n n e s T i n c t o- vęké«, baron Procházka o Rob. Franzovi,.

r i s v XV. stol. sepsal první hudební slov- »Mozart v Praze« a »Dęjiny hudby» Cousse-

ník; G 1 a r e a n u sá G a f o r i uvádí cte- maker »Dęjiny harmonie ve stredovęku«,

náre ve znalost komplikovaných pravidel Wasielewski »Housle a jejich mistri«,

mensurální theorie vícehlasu. Báumker »Dęjiny církevní písnę«, Riemann

3. Vnovédobę: Giuseppe Zarlino »Dęjiny XIX. stol.«, Hostinský napsal:

svými » Istitutioni armoniche« a R a m e a u »Ceská hudba 1864-1907«, »Jan Blaho-

(Ramó) dílem »Traité d'harmonie« jsou zakla- slav a Jan Josquin«, »B. Smetana a jeho

dateli moderní harmonie, t. j. nauky o prí- boj o moderní ceskou hudbu«, »Vzpomínky

buznosti zvukű a jich prirozeném spojování. na Fibicha«, Z. Nejedlý »Dęjiny pred-

Zarlino první poznal rozdíl mezi velikým a ma- husitského zpęvu v Cechách«, >Pocátky

lým celým tónem (c: d = 8 : 9, d : e = 9: 10) husitského zpęvu«, »Dęjiny husitského

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ