NEZAŘAZENO
Ročník: 1911; strana: 52,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
52 CYRILL XXXVII'





V dobę staré pęstovali hudbu a zpęv hlavnę nástroj syrinx (kouzelná flétna). Ve III.

otroci, za doby císarské sám Nero nepo- století pr. Kr. vynalezl K t e s i b i o s vodní

hrdl získati si slávy zpęvem a hrou na ky- varhany, pri nichz vzduch jest vhánęn vod-

taru. V té dobę hudba jest v úpadku, po- ním tlakem do píšfal ]e to jakési spojení

nęvadz jest v podruzí frivolních pantomim syrinxe a dud.

rímských divadel. Císar Hadrian v II. stol. d) V nejuzším spojení byla poesie s hudbou.

po Kr. snazil se povznésti hudbu k dűstoj- Rekové rozeznávali a u 1 o d i i, t. j. zpęv

nosti, které se tęšila u Rekű za Terpandra. pri nęmz hráli na aulos ; k y t h a r o d i i, zpęv,

s doprovodem kythary ; auletiku, hru na

3. 0 hudbę Rekű. aulos a kytharistiku, hru na kytharu.

Auletiku pęstoval U 1 y m p o s, kytharistiku

a) Rekové znali 3 tónorody a to dia to- Terpander.

n i c k ý, zalozený na t. zv. dorickém tetra- R h a p s o d o v é prednášeli jiz v X. stol.

chordu o 2 celých a jednom pűltónu (e d c h) ; pr. Kr. homerské epos 11 i a d u a O d y s-

c h r o m a t i c k ý o malé tercii a dvou pűl- s e i u. V VI. stol. vyvinula se lyrika, kterou

tónech (e cis c h) a enharmonický pęstoval po stránce veselé ve slohu aeoli-

o velké tercii a dvou ctvrttónech (e c h). cko-lesbickém básník Alkáus, básnírka

Stupnice pocitali od shora dolű a chápali Korinna a Sappho, dále Anakreon, po

je se stránky mollové. Základem celého stránce vázné ve slohu dorickém Pindar,

systemu byla stupnice d o r i c k á. Spoje- jenz napsal 45 vítęzných hymnű. Vrcholu

ním dvou dorických tetrachordű v rozsahu svého vývoje dosáhla recká hudba jako

celého tónu vzniká normální oktochord cili lyrické umęní sborové a jako recitativní

oktáva dorická : dialog v dramatu. --- Úcelem jejím bylo

podporovati slovo básníkovo. Recké drama

jevíc se jako spojení poesie, hudby a

a h c d e f g aXh c d e f g a mimiky, vyvrcholilo v dílech A i s c h y 10-

vých, Sofokleových, Euripidových.

Pridánúr; dorického tetrachordu nahore Velikou úlohu męla hudba ve verejném zi-

a dole tím zpűsobem, ze zacátecní a ko- votę. Hudební zápasy byly porádány pri

necné tóny dvou spojených tetrachordű národních hrách reckých, pri hrách olym-

jsou totoznými, a pribráním tónu v hloubi pijských, pythijských, pri slavnostech na po-

vzniká diatonická stupnice d v o u o k t a- cest boha Dionysia; z nich vyvinulo se

v o v á ; ta sluje dokonalým systémem. Rűz- recké drama.

nými výrezy z této diatonické stupnice e) Rectí theoretikové, viz otázku

dospęli Rekové k rűzným toninám, lišícím první!

se polohou pűltónu; tyto toniny prešly, f) Památky starorecké jsou: 1. tri

ovšem v jiném významu, do hudby stredo- hymny Mesómedovy na Musu, na Helios

vęké. a na Nemesi; 2. zacátek první pythijské

b) Notopis męli Rekové d v o j í, a to ódy Pindarovy; 3. náhrobní nápis,Seikilűv;

jeden pro zpęv a druhý pro hudbu nástro- 4. dvę hymny Apollonovy a 5. fragment

jovou. Pri zpęvu uzívali písmen veliké prvního Stasima (sborového zpęvu) z Oresta

recké abecedy, pri hudbę nástrojné zvlášt- od Euripida.

ních znamének, jez psala se brzy stojatę,

brzy šikmo, brzy v poloze prevrácené. 4. Vznik hudby kreslEanské ; význam biskupa

Taktu v našem smyslu neznali ; melodie Ambroze.

a doprovázející nástroj primykal se tęsnę

k deklamaci dle kvantity slabik. Ponęvadz kresfany stávali se zidé i po-

c) N á s t r o j e znali Rekové st r u n n é hané, prešla do krestanské hudby s nimi

a d e c h o v é. K prvým nálezí lyra s vy- melodie hebrejských zpęvű(zalmy),

pouklým a kythara s plochým ozvncníkem. i vnęjší forma a ušlechtilost umęní r e-

Dále barbyton, pęktis a dvacetistrunná c k é h o. V melodiích obmezili se kresfané

maga dis, na níz bylo hráno v oktávách. na diatonický tonorod, protoze chromatika

Vedle toho męli loutny o 2—3 strunách. a enharmonika neopovídaly posvátné ná-

Pouze akustickým úcelűm slouzil mono- ladę liturgie mešní. Hudbou nástrojnou zpęv

chord, ozvucná to skríńka, pres niz byla prvních kresfanű provázen nebyl. Zpívali

natazena nad pohyblivou kobylkou jedna jednotlivę knęzí pri oltári a spolecnę lid

struna. — Oblíbeným nástrojem Rekű byla hymny, chvalozpęvy (canticum), antifony (strí-

lyra, u Homera phorminx zvaná. Z decho- davé zpęvy dvou sbórű nebo precentora

vých nástrojű znali aulos a pastýrský a sboru), zalmy a písnę duchovní (odai

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ