NEZAŘAZENO
Ročník: 1911; strana: 54,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
54 CYRILL XXXVI.







6. Karel Veliký a pęvecká škola ve Sv. vznikl pozdęjší f a c klíc. Jiní uzívali šest



Havlu (St. Gallen). linek, nebo dokonce osm linek; slabiky

textu byly psány mezi linky.

Jedním z nejhorlivęjších pęstitelű chorálu

rehorského byl K a r e 1 V e 1 i k ý (742—814) ;

Príklad notace Hucbaldovy.

zalozil v Metách a Soissonu pęvecké školy



a podrídil jich vedení rímským nebo v Rímę _ -ita

vyškoleným pęvcűm. Chtęl míti ve své ríši t li- in quo- lus



jednotu ve zpęvu a v liturgii. V tęchto t ec_- isra- o- no-

školách byli vyucováni pęvci, kterí pak pri

jednotlivých chrámech pűsobili jako ucitelé. s ce e do- on



Dle tradice poslal papez Hadrian do ríše vere e-



Karla Vel. pęvce Petra a Romana. Ro- est.

manus zdrzen jsa nemocí došel pouze do



kláštera sv. Havla (St. Gallen na jihu je-

zera Bodamského), kam s sebou prinesl Prepis do nynęjší notace zní:



opis antifonáre Rehorova. Zalozil téz pę-

veckou školu po staletí slavnou, ve které



vynikl N o t k e r L a b e o, spisovatel prvního Ec-ce ve-re i - sra-e - li - ta, in quo do-



pojednání hudebního v reci staronęmecké

a Notker Balbulus (j r. 912), tvűrce



nové umęlecké formy, t. zv. sekvence.



Sekvence byly pűvodnę skupiny not, pri- lus non est

pojené k alleluja po Graduale a zpívaly se



na hlásku a Notker Balbulus tęmto jubilacím

pocal podkládati slova, aby jimi dodal Intervally oznaceny byly na pocátku



obsáhlým skupinám tónovým porozumęní skladby písmenami s (semitonium) a t (tonus).

a podeprel pamęt zpęvákű pri tehdejším Tento zpűsob byl velice neprehledný. Teprve



nedokonalém notopisu. Avšak skládal ne- Quido Aretinský (t 1050) pripadlná

jen text pro staré skupiny melodické, nýbrz myšlenku psáti neumy do c t y r l i n k o v é h o



jej odíval i samostatnými myšlenkami hu- s y s t e m u. Tím zpűsobem obdrzel kazdý

debními. Proto se zove pűvodcem sekvencí. tón urcitou výšku a linkový system stal se



Nejznámęjší jeho sekvence pocíná slovy : prehledným. Z neumového písma vyvinulo



Media víta in morte sumus (Uprostred zi- se písmo podkovové a hrebové, z toho pak

vota ve smrti jsme), jez dala hudební zá- nota chorální o trech hlavních tvarech:



klad ceské sekvenci: »S v. Václave, vé- o ® •. Po vzniku vícehlasého zpęvu



vodo ... « »Hospodine, pomiluj ny.«

bylo nutno vzájemnę odmęrovati cili men-

Pocet sekvencí se rozmnozil v pozdęj-

surovati trvání tónu, coz se dęlo tvarem not.

ších stoletích tou męrou, ze kazdá témęr

Tak vznikla notace m e n s u r á l n í, pri níz

mše męla svou vlastní sekvenci. Missály bylo uzíváno osmi hlavních tvarű not

predtridentinské jich obsahují sto. Po revisi

liturgie v XVI. století papezem Piem V. o1 maxima,

longa, brevis,

zbylo jich v missále pęt : 1. Victimae pa-

schali, 2. Veni sancte Spiritus, 3. Lauda, <>, semibrevis, <> minima,

semimi -

Sion (sv. Tomáš Aq.). 4. Stabat Mater



(Jacopone da Todi a S. Dies irae (Thomas nima, fusa a *

de Celáno) ~ semifusa. Teprve ve



XIV. stol. bylo uzíváno predznamenání taktu



7. Vznik a vývoj notového písma. a XVII. stol. prineslo taktovou cáru a sní



osvobození od komplikovaných mensurál-



Nejstarším notopisem byla písmena, ja- ních pravidel. Vedle této notace udrzovala

kých uzívali starí Rekové. Rehor psal noty se notace t a b u 1 a t u r n í pro skladby var-



nertmami, notací cheironomickou. Jelikoz hanní a loutnové az do XVIII. stol., pri níz

toto písmo neurcovalo presnę rozsahu inter- uzívalo se k oznacování tónű císlic a písmen.



vallového, zpęv dędil se tradicí a odchylky Vynálezcem notového císlovaného písma

nebyly vylouceny. Byly cinęny rűzné po- jest mnich Souhaitty. 0 tomto zpűsobu ze-



kusy zlepšiti písmo notové. Nad text vedle jména psal Rousseau, pozdęji Natorp, jenz



dvou nebarevných linek byly psány dvę ba- chtęl ve školách jimi nahraditi obvyklý zpű-

revné linky a na nę psán tón f a c ; tak sob notace (ciferisté).

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ