Steckerova "Missa solemnis"
Ročník: 1911; strana: 56,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
56 CYRILL XXXVII.



a jeho rízením mnoho dobré hudby církevní bylo provedeno. — R. 1902 prijal místó

varhaníka pri arcidękanském chrámu Pánę v Chrudimi, kdez zároveń stal se ucitelem

hudby na dívcím paedagogiu.

Vojtęch Ríhovský nepomýšlel spocátku nastoupiti skladatelskou dráhu, chtęl pouze

býti pocestným následovníkem svého otce v úradę rídícího choru. Stalo se však, ze upo-

zornęn byl na Vilímkovy »Hudební Kvęty«, jichz redaktorem byl Karel Weis, a touha,

nękterou skladbicku míti uverejnęnu, privedla jej k tomu, by komponoval nęjaký

tak zvaný »Klavierstiick«. Nerozmýšlel se dlouho a napsal takto v krátké dobę 15

klavírních skladeb, které ihned redaktoru K. Weisovi zaslal, jenz vyslovil se o skladbách

tęch velice pochvalnę a nadęjnému komponistovi slíbil, ze je brzy uverejní jím povzbu-

zen oddal se vedle svých stavovských povinností cele komposici a stvoril zvláštę na poli

hudby církevní díla pozoruhodné ceny, jíchz seznam jest v posledních císlech »Cyrilla«

uverejnęn.

Vedle komposice skladeb církevních vęnuje se s oblibou Ríhovský tvorbę svętských

skladeb sborových a tvorbę písní. Znacný pocet vydaných jeho dęl jest neklamnou znám-

kou, ze lehce a rychle tvorí, v cemz jest podoben Sychrovi. I v instrumentaci jeví jeho

skladby mękkost a zvláštní lyrický charakter.

Musa Ríhovského jest vyslovenę lyrickou; mękká, nehledaná linie melodická plyne

príjemnę na podkladu vtipných harmonií. »Missa Loretta« jest Ríhovskému vzor, kterým

se bral ve svých dalších mešních skladbách. Kvętnatost dikce, necinící velikých poza-

davkű na sborové tęleso, zpűsobila Ríhovskému záhy oblibu na kurech a zatlacila

Fiihrera a Horáka. Jeho poslední díla (Missa solemnis) pridávají k lyrismu i drama-

ticnost, nevyhnutelnou to slozku církevní skladby. Tęšíme se z toho, ze Ríhovský za-

bocil na toto pole, kde rostou skladby ne líbivé, nýbrz klassické. Zrídlo talentu Ríhov-

ského jest nepreberné; dovede zajisté po nálezitém studiu klassické doby Palestrinovy

a Iiachovy z tohoto pramene vod zivých podati našim kűrűm skladby ceny takové, ze

ho pridruzí k slavným našim mistrűm, jako byl Trojan Turnovský, Harant z Polzic

a Tomášek.



lwlw 1w1w





Steckerova „ 1V[issa solemnis11.

Dr. CYRILL SYCHRA. (Pokrac.)



GLORIA.

Prvou cást — Allegro moderato — zahajuje unisono tenoru a bassű:





a3

Et in ter- ra pax



]e to zas onen prvý motiv z chorálního »Kyrie«, jemuz pouhou zmęnou rhytmu

dán charakter jásavého motivu. Po nęm v piné síle pronáší sbor prosby: »laudamus te,

benedicimus te, glorificamus te«, kdyz byl pred poslednęjším alt v pianu vyrkl: »adora-

mus te!« Následující »Gratias agimus« prednáší sám bas; na to v unisonu vpadnou

tenori se soprány s »Domine Deus...« motivem









D.-Mi-ne De us,



jejz pak hned imitují alty s bassy (unisonem). Prichází sostenuto assai — ve varhanách

zaleskne se cást motivu a, a na to v rychlých sledech vystupují jednotlivé hlasy s »Do-

mine Fili ...« v bohaté polyfonii:

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ