| ||||
| ||||
58 CYRILL XXXVII
za ním ostatní sbor, nacez bas sám zpívá: »qui propter nos homines et propter nostram salutem« a na to hned smíšený sbor: »descendit de coelis« (ve forte);— táz slova pre- jímá pak muzský sbor a v Largu pridruzí se k nęmu alty. Následuje nejdojemnęjší cást celé mše: »Et incarnatus est« — Larghetto. Po nękolika taktech predehry varhan v pianu zacíná solový alt : P Et in - car - na - tus est de Spi - ri - tu San - cto. Je to motiv a,, po nęm s týmz motivem vystupují solový bas, oba hlasy vzájemnę se proplétají a po slovech »et homo factus est« zase sbor pianissimem táz slova vyzpívá ; pak vpadnou basy s »crucifixus« (mi.), za nimi v zápętí hlasy ostatní a celý sbor pak pri slovech »passus« octne se v dissonantním akkordu; — na to rázem zmlkne a po malé potulce trhanę koncí solový bas: »passus et sept;ltus est«. Další díl (»Et resurrexit«) zacíná unisonem: a; tt-- R=— 33 C—R-- Et re - sur - re - xit (motiv a;), pak jednotlivé hlasy osamostatní, pochlubí se jednoduššími fioriturami a v lad- ném spojení vinou az k samému »Et in Spiritum«; jen slova po druhé opakovaná »iu- dicare mortuos« (piti lento) prednášejí 2 alty s 2 basy, — jinak vystupuje sbor v ob- vyl v I. formę vyznívá. Tenor dvakrát vystoupí skoro totozným motivem (cujus regni), vza- tým rovnęz z citovaného chorálního » Kyrie« : F C cu - jus re - gni cu - jus re - gni »Et in spiritum« — Lento — zahajuje solový tenor a po nęm alt motivem a,, který se byl v predtaktí jiz ve varhanách ocitl: Leizto Et in Spi ri - tum »Qui cum Patre« zacíná bas, k nęmu pristupují ostatní solové hlasy a za nedlouho vpadne sbor (mf) slovy: »qui locutus est« (unisono) a pak v pianissimu pronáší: »per Prophetas«; — soli zpívají samostatnę dál, — pak tenor zas vpadne: c4 — -Ti-_r__R-•-- -C---~- -rC=C •_-R Qui ]o cu - tus est a jemu v zápętí sbor po druhé — tentokrát forte — zpívá »per Prophetas« a hned na tu soli ve fortissimu, vesmęs ve vysokých polohách, korunují závęr tohoto skvostného oddílu. Poslední cást »Creda« — »Et unam sanctam« zahajuje tenor motivem : Tempo 1. b, 4 Et un-nam san - - - - ctam Za ním vstupují hlasy ostatní, mohutní víc a více, az vyvrcholí pri »resurrectionetn« ve fortissimo — slovo »mortuorum« pripojí na to v pianu 2 alty, po nich totéz opakuje muzský sbor. Pak zaburácí celý sbor i varhany; »Et vitam«. Varhany ve svrchních to- nech (s nimi soucasnę ze sboru tenor) mají motiv a, : | ||||
|