NEZAŘAZENO
Ročník: 1911; strana: 60,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
60 CYRILL XXXVII.







Hymna k nejsvęt. Srdci Jezíšovu. (Na slova pak opęt v »Sanctus«:

— —a

P. Záka.) Part. 20 hal., 50 textű (jedno-

0—01 ow

tlivę se neprodávají) K 1'--.







Ho- san - na in ex - cel - sis



aspoń valná jeho cást (jako v »qui sedes«) se objeví.

Nová edice Schwailnova. »Missa »Benedictus« zacíná alt:



in hovorem« S.Joannis Baptistae ad qua- Adagio.



tuor voces inaequales comitante organo

auctore A n t o n P o n t e n -- opus 21.



Diisseldorf. Nakladatel L. S c h w a n n. —



Cena part. 1 M 80 Pf. Jednotlivé hlasy Be - - ne - di - ctus

á 15 Pf. je to zdatnęji vypravený motiv, který jest podkom-



ponován citovanému »Amen« z »Kreda« (oznac. 2.),

Edicí Schwannovou vydaná mše Pontenova jest Sanctus« nripravuje sopran motivem



bez velikých pozadavki pro sbor. Psána jest za- Aradanle. _

jímavę. Vętšinou zpívá ctyrhlasý smíšený sbor --

ten »Benedictus« (kromę »hosanna«) svęruje skla-

datel solovému altu a basu. Základní motiv jest

hned v I. Kyrie:

San-ctus, San - - - ctus,

který jest jiz podrobnę také v ,Et incarnatus est-

vypracován:



Andanle.





Ky - ri - e e - lei - son



Et in - car - na - - - tus est



Jemu príbuzný uvadí se v posledním »Kyrie« podobnosti s cástí citovaného motivu z >,Amen,

u »Kreda« nezapre.

Tempo I. To vše uvádím, bych akcentoval dovednost Pon-

tenovu ve snaze o motivickou jednotu jeho díla.

Nęjaké rozháranosti mše ta proto nevykazuje. Var-

hanní part jest oporou sboru; v cetných místech

jest úpinę samostatný. Skladatel rád píše jej ve

Ky - ri - e e lei - son, vyšších polohách. Tím vázného rázu skladbę ne-



stírá.

jejz predvádí bas a po nęm s týmze postupnę vy- Skladba tato nepiisobí velikých obtízí sboru ani

stupuje tenor, alt a sopran. Druhá partie (sub. 2) varhaníkovi. Hlasy pohybují se vesmęs v polohách

predvedeného motivu vyskytne se v »gloria« ještę stredních.



dvakrát:

A n t o n i o P o n t e n »Missa pontificalis«



ad quatuor voces inaequales comitante



organo (Pio Papae X. iubileum sacer-



dotale celebranti dedicata). --- Opus 25.



pro-pter magnam Diisseldorf Sumptibus L. Schwann.



»Kyrie, má motiv:

d~eda~ile.













Qui se - des ad dex - - te- ram Ky - ri - e e - lei - - sor.



príbuzný je také v »Sanctus«:



dále zazní zas v »kredu,:









San-ctus, San - - - - ctus



a v III. »Agnus, (Tempo 1). U dríve zmínęné

skladby cenil jsem nejvíc motivickou jednotu jeif,

Et as - cen-dit u této zas mę nejvíc interessuje vesmęs polyfonní

zpracování sboru. Homofonním místum jako by se

skladatel vyhýbal. V tom vidím také vyšší cenu této

mše oproti mši In hon. Scti. Joannis Baptistae=.

Má také — vzhledem k titulu a dedikaci — slav-

nostnęjší ráz. Jeho hledí skladatel dosáhnouti pro-

stredky, neznatícími bizarnosti a všednosti projevu.

Ani tato mše neklade varhaníkovi ani sboru zvlášt-

A men, ních obtízí. Dr. C. Sychra.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ