NEZAŘAZENO
Ročník: 1911; strana: 67,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
XXXVII. CYRILL 67



Nejdűlezitęjším pro nás jest »Motu proprio,< sv. Otce Pia X. V nęm dí se napr.

v cl. VIII.: »V knęzských seminárích a ústavech církevních musí dle predpisű koncilu

tridentského tradicionelní zpęv rehorský ode všech s pílí a láskou pęstován býti

a predstavení nemají v tomto ohledu šetriti povzbuzováním a chválou svých podrízených

chovancű. Rovnęz má, kde to mozno, mezi kleriky podporováno býti zalození školy

pęvecké za úcelem provádęní posvátného zpęvu polyfonního a dobré hudby liturgické.

V obvyklých prednáškách o liturgii, morálce a kanonickém právu, které studujícím

theologie se konají, nebudiz opominuto tęch bodű, které zásad a predpisű církevnę

hudebních se týkají a budiz dbáno, aby vyucování dopinęno bylo aesthetikou posvátného

umęní, tak aby klerikové nevycházeli ze seminárű bez jakékoli znalosti všeho toho, co

nutným jest k úpinému církevnímu vzdęlání.« Ale sv. Otec dí v úvodu: »Aby od ny-

nęjška nikdo nemohl se vymlouvati tím, ze povinnost jeho není mu zretelnę známa,

a aby kazdá nejistota ve výkladu jednotlivých ustanovení odstranęna byla, uverejńujeme

z vlastního popudu a v piném vędomí náš návod a zádáme, aby byl jako za zákoník

hudby církevní povazován. Z pinosti naší Apoštolské autority udęlujeme témuz moc

zákona a rozkazujeme všem tímto naším vlastnorucním listem nejsvędomitęjší jeho

uposlechnutí.«

Jestlize vlastní hudbou církevní jest chorál, jest prece i bytí hudby p o l y f o n i e opráv-

nęno, jestlize tato svými motivy kotví v chorálu rehorském a prednášena jest ve spo-

jení s chorálem. Pius X. zádá od takovéto hudby »skutecnou cenu umęleckou, svatou

váznost a universální, nad všechen subjektivismus i nacionalismus povýšený charakter«.

Diatonice nálezí prednost, ale téz pravá míra chromatu není necírkevní.

Toto jest ovšern ideál, od nęhoz bohuzel daleko, ba casto i velmi daleko jsme se

vzdálili. Prozíváme sesvętštęní církevní hudby a tím i znesvęcování nejsvętęjších tajem-

ství, která v chrámech našich se konají, a toho nelze dosti litovati. V mnohých kostelích

provozuje se pri mši sv. banální, sentimentální umęní, které snad nábozensky vlazné,

indifferentní obecenstvo sladkými svými harmoniemi műze poboznę baviti, ale které téz

se spokojí frivolními ariemi, koloraturami nebo nabubrelou hudbou instrumentální. Jestlize

i naši nejvętší skladatelé psali mše, requiem, motetta, oratoria, Te Deum, jsou skladby

jejich sice umęlecky a hudebnę ceny veliké, ale jsou opakem cistého, vázného jedno-

duchého slohu církevního. Jako duchovní koncerty jistę neminou se úcinkem.

Úcelu svému odporující hudba církevní jest skutecným neštęstím, af ji pozoruji

se stanoviska cistę liturgického nebo všeobecnę pastorálního, nebo konecnę s umęlecko-

paedagogického.

Pri konání sv. obęti jest knęz zivými ústy církve sv., její vyslanec, její zpinomoc-

nęnec, který jako prostredník mezi Bohem a lidmi pűsobí Stojí zde pred tvárí vá-

rících, kterí s ním se modlí a od nęho ocekávají, aby modlitbou a zpęvem svým po-

vznášel je od všednosti, aby jim svatý obrad tlumocil rovnęz svatým zpęvem, který

nalézá cestu sluchem k srdci, které má býti napinęno svatou vázností a svatou radostí.

Tak dűlezitým povazuje církev knęzi ve známost uvésti toto jeho postavení, ze jeho

svędomí (can. 13. sess. 7. Conc. Trid.) zavazuje k svędomitému pinęní predpisű litur-

gických.

Kdyz však namnoze klerikové zpívají jako ptáce, které ve vętvích hnízdí, nedomní

vám se, ze by toho prícinou byla neváznost k predpisűm a lehkomyslnost v pinęní po-

vinností, nýbrz spíše viním nedostatecnou prűpravu pęveckou, scházející porozumęní vše-

obecnę aesthetického významu církevního zpęvu. Lituji podobných zjevű tím více, ponęvadz

pri hudebních producích svętských solista (a tím jest knęz u oltáre) k verejnému vy

stoupení co nejpeclivęji se pripravuje — a i zástupci jiný;h vyznání svoje církevní úkony

prednášejí zcela presnę a vętšinou i krásnými hlasy.

Politování hodno se stanoviska všeobecnę p a st orá 1 n í h o ! Jestlize právę hudba jest

vykladackou hlubokých citű, műze naopak bohatý duševní zivot, nálady i city buditi,

a to i v chrámu Pánę. Jisto jest, ze i celé prostredí kostela, církevní slavnost, úcast

pri svatém obradu k tomu poskytují náladu. Ale výraznost hudby zvyšuje ještę tento

úcin a pűsobí trvaleji, dokonaleji. Zde má zástupce církve, který chápe ponękud duši

davu, skvostný prostredek, kterým by napomáhal pinęní církevního prikázání náboznę

slyšeti v nedęli a ve svátek mši sv. K tomu cíli musí však knęz zvláštní péci svému

pęveckému kűru vęnovati, zejména tím, ze reditele kűru podporuje, o dorost pęvecký

pecuje, porozumęní obradűm v nich probouzí a ucí je s vęrou zbozní znívati. Pius X.,

který duchovní správę nové dráhy vytknul a vyskytnuvších se nových nárokű nikterak

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ