NEZAŘAZENO
Ročník: 1911; strana: 68,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
68 CYRILL XXXVII.



se nezalekl, povazuje secvicení kostelního sboru za úlohu právę knęzi primęrenou;

vzdyf knęz nalezne pri tom »velmi lehký prostredek, dítky i dospęlé k vlastnímu jejich

uzitku a ke vzdęlání lidu kolem sebe shromázditi a pri tom zpęváky samé, ale pak

téz jich prostrednictvím celou osadu v podstatu i ducha církevního roku uvésti«. Ale

tęch knęzí, kterí by nárol{u tomu odpovídali, jest mizivę malý pocet.

Dotcené zde zjevy jsou však politování hodny téz se stanoviska h u d e b n ę-

p a e d a g e g i c k é h o v ű b e c. Nejvznešenęjší úkol umęní jest ethicky pűsobiti na

srdce lidské, je ocišfovati, polepšovati, ušlechfovati. Tím stojím nctoliko na pűdę kre-

sfanské filosofie umęní, nýbrz znám na své stranę i lepší smęr filosofie recké.

K jakému konecnę cíli byl by zde clovęl{ se svým umęním, kdyz ne k sluzbę

a zvelebování toho, bez nęhoz by ani zíti, ani pusobiti, ani vűbec býti nemohl ?

To jest náhled kresfanské vędy o úkolech umęní vűbec.

Jen k tomu úcelu postavila církev všecka umęní do svých sluzeb a pűsobí jiz tím

opravdu kulturnę a stává se tak nejvętší vychovatelkou lidu. Jestlize dnes výchovná

cena umęní více se zdűrazńuje, męla by býti i následovnę církev ve svém tisíciletém

díle výchovném intensivnę podporována. Ceho odepírá lidu bída zivota, poskytuje mu

dennę církev: otevírá lidu své chrámy a skýtá mu svojí stále se strídající bohosluzbou,

která sama opęt jest organickým dílem umęleckým, posvátné jevištę na oltárích. Církev

nahrazuje lidu umęlecká musea svými slohovými stavbami, svými obrazy a sochami i ná-

radím bohosluzebným. Katolický chrám jest lidu dvoranou hudební stále otevrenou, kde

se ucí ušlechtilým, povznášejícím zpęvem své duchovní vášnę premáhati a ušlechfovati.

Pamętihodným pro hudebního paedagoga zűstává výrok Platonűv v jeho reci

»O státu«. Recký filosof varuje pred »zavedením nového zpűsobu zpęvu, nechceme-li

všecko prohráti. Nelze soustavou hudební otrásati, aniz by soucasnę nejhlubší základy

zrízení byly ohrozeny. Zkáza dere se touto cestou zcela skrytę. Zdomácńuje znenáhla,

uchvacuje nepozorovanę mysli a smýšlení, šírí se odtud do denních stykű a jimi pres

zákony a spolecnost, az konecnę všecko ve verejném i soukromém zivotę znicila«.

Jestlize my kresfanský náš rád spolecenský pokládáme za pevnęjší, nez aby Izi-

hudba základy jeho podryla, jsou prece tato slova pozoruhodna, ponęvadz dokazují

výchovnou cenu hudby. Proto také műze pseudoliturgická hudba, která duchu i úmyslűm

církve se protiví, pouze pustošiti. A proto jest i stav dnešní církevní hudby téz otázkou

verejného blaha, která nesmí býti ponechána diletantűm a hudebním remeslníkűm, kterí

o úmyslech církve mají stejné ponętí, jako slepý o barvách_ A je-li ochrana duchovních

statkű, v umęní slozených, úkolem prozíravé a opatrné vlády, vypinila naše rakouská

vláda tento úkol zúpina. Zrízením zvláštního oddęlení pri c. k. akademii hudby

hodlá skutecné církevní umęní hudební podporovati. Zde znají vychováváni bytí muzové,

kterí mají býti hlasateli pravého umęní ve svých krajích a zemích. Theoreticky i prak-

ticky dűkladnę vzdęlaný ucitel zpęvu v knęzských seminárích a rovnęz takový reditel

kűru mohou léciti zlo sesvętštęné hudby církevní. Naše vláda zaslouzí za to dík našeho

episkopátu, kterýz tímto verejnę pronáším, ale téz dík všech uznalých katolíkű, kterým

na dűstojné bohosluzbę zálezí, jakoz i všech, kdoz umęlecky vychovávají, nebof tito

vędí, ze lidu jest kostel jediným chrámem umęní.

Ke konci reci své nejd. p. biskup v resoluci pronáší prání, aby r e f e r á t h u d e b n í

pri místodrzitelství ceském povýšen byl na s a m o s t a t n ý d e p a r t e m e n t, címz by

se chefovi departementu umoznilo samostatnę pűsobiti na poli reformy círk. hudby; zá-

roveń vyslovuje prání, aby za Cechami v zrizovaní h u d e b n í c h r e f e r á t ű následo-

valy ostatní zemę na ríšské radę zastoupené.

Po reci nejd. p. biskupa, nadšenę prijaté, následovala prednáška prof. D. Orla:



0 vyucování zpęvu v knęzských seminárích a na theologických fakultách.

Titul prednášky obsahuje zcela dva rűzné díly; první se týká praktického pęstęní

chorálu a polyfonie v a 1 u m n á t e c h k nęz s k ý c h; druhý zodpovídá otázku, jak

se pęstuje dosud a jak by zádoucno bylo pęstovati c í r k e v n ę-h u d e b n í v ę d u

pri theologických fakultách na universitę.



Predem pro porozumęní jest nutno pripomenouti, ze bohoslovci navštęvují pred-

nášky pro rádné predmęty n a f a k u l t ę; na venku jsou místo fakult v biskupských

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ