Repetitorium dějin hudby
Ročník: 1911; strana: 70,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
70 CYRILL





provází ho za to »Gotteslohn«. Pravidelný honorár ucitelű zpęvu jest rocnę 200—300

korun. Prímo královský plat 630 K jest udílen pouze jednomu smrtelciíku mezi uciteli

zpęvu v seminárích rakouských.

Zkouška ze zpęvu se pravidelnę nekoná; nękde jen bohoslovci IV. roku ukází

pred svęcením, jak ovládají knęzské zpęvy. Jenom v jednom prípadę jsem nalezl, ze

bylo se podrobiti zkoušce ze zpęvu kromę bohoslovcű IV. rocníku i bohoslovci roc-

níku I•

V krajinách nęmeckých utvorili si bohoslovci-pęvci svűj »Cecilienverein« a zpívají

v nęm vícehlasnę. Odbor tento »Cecilienvereinu,< jest zároveń zmínęnou jiz »schola

cantorum «.

Z obrazu nacrtnutého jest patrno, ze ve vyucování liturgickému zpęvu není v semi-

nárích systemu, protoze vętšinou schází dostatecná doba pro potrebná cvicení.

(Príštę dokoncení.







Repetitorium dęjin hudby.

EMIL B E Z E C N Ý. (Pokrac.)



10. Hudba mensurální, falsobordone. stala se polyfonie, kdyz »cantus firmus« cili

tenor chorální melodie byl provázen kromę

První pokus o vícehlasost nalézáme diskantu, chlapeckého to hlasu, b a s s e m

v traktátę uceného mnicha benediktinského a altem.

Hucbalda ze sv. Amanda (840—932). Není Soucasné zpívání nestejného poctu tónű

vynálezcem vícehlasosti; mluví o ní jako soudobnę ve více hlasech vedlo nutnę k úpravę

o vęci známé. Vícehlasost vznikla v Anglii, m e n s u r y. Mensura byla urcité a vzájemné

a odtud rozšírila se do Evropy. Oddán jsa odmęrování délky a krátkosti tónű. Jedni-

studiu recké theorie hudební, uznával Huc - ckou byl »t a c t u s« (takt). Taktem se roz-

bald jen kvintu, kvartu a oktávu za konso- umęla doba casová, které bylo treba ku pra-

nance a pripadl na myšlenku, aby dva i více videlnému zdvihu a klesu ruky. V notopise

hlasű pokracovalo' v tęchto konsonancích; se vyjadrovala mensura rűznou podobou

toto organické spojování hlasű v jeden celek not; tak vznikla notace mensurální. Mensu-

jmenoval organum cili diafonii. Jsou dva rální zpęv se zpíval bud v taktu d o k o n a-

druhy organa : 1. parallelní, v nęmz hlasy 1 é m (tempus perfectum) nebo v taktu n e-

se pohybují v kvartách, kvintách, oktávách; d o k o n a l é m (tempus imperfectum). Takt

2. jednostranné (laterární), pri kterém zacínají dokonalý byl trojdobým a predznamenán

v jednozvuku, vrchní hlas pak sekundou byl kruhem za klícem ; takt nedokonalý

a tercií dostupuje az ke kvartę; oba hlasy by1 dvojdobý a predznamenán byl pűlkru-

pohybují se v kvartách a vracejí se v jedno- hem C . — Trojdobý takt byl zván dokona-

zvuk. První zpűsob má jen theoretický vý- lým, protoze císlo tri znamená nejsv. Trojici,

znam a zűstal pro vývoj umęní bezvýznam- samého Boha, bytost to nejdokonalejší.

ným; z druhého vyvinulo se umęní zvané Komposicní formu tehdy uzívané byly:

ve XII. a XIII. století »discantus«, od XIV. Organum, Rondellus, kde melodie probíhá

a XV. stol. »kontrapunkt«. všemi hlasy; Conductus, trí- az ctyrhlasný,

Diskant (Déchant, Chant sur le livre, con- pri nęmz proti tehdejšímu zvyku i tenor

trapunto alla mente) vznikl ve Francii a byl byl volnę slozen od skladatele; Copula

hlavnę pęstován v chrámu Notre Dame v Pa- v rychlém pohybu bohatę kolorovaná; Mo-

rízi. Discantus tento byl s pocátku dvouhlasý ; tettus viz ot. 79. ; Hoquetus (Ochetus) trí-

v nęm podobnę jako v »organu« zacal pro hlasný, v nęmz hlasy strídavę zpívaly. V An-

vázející cili diskantující hlas s tenorem (can- glii vyvinul se zvláštní zpűsob zpívání zalmű,

tus firmus) jednohlasnę, avšak v dalším ve- Melodie zalmová, ve vrchním hlase, byla

dení stoupl-li tenor, klesl hlas diskantující doprovázena spodní kvartou a sextou, t. j.

a naopak. N ota postavena byla v sextakordech. Jelikoz místo základního

p r o t i n o t ę (punctum contra punctum) a tónu byla v bassu tercie, byla tato forma

hlasy byly vedeny v p r o t i p o h y b u. zvána falsobordone, faux bourdon, t. j. fa-

Diskantující hlas zpęváci s pocátku impro- lešný bass. Pozdęji vyvinul se jiný zpűsob

visovali; odtud se tohoto druhu diafonie zpívání zalmű, taktéz zvaný falsobordone,

nazývala »contrapunto alla mente« (kontra- ackoliv tohoto jména vlastnę nezasluhuje.

punkt »z hlavy«). Z kontrapunktické diafonie Zalmy byly zpívány dvęma sbory tím zpű-

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ