NEZAŘAZENO
Ročník: 1911; strana: 73,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
XXXk-II. CVRILL 73







chansonűm dával nadpisy: »La Bataille«, text byl zanedbáván ve vokálních skladbách.

»Le caquet des fe-nmes« (Rozmluva zen), Viz ot. 14 b ! Otcové církevní, shromázdęní

»La jalousie« (Zárlivost), »La chasse de na snęmu tridentském (1545—1563), za-

licvre« (Hon na zajíce), »Le rossignol« atd. bývali se proto reformou církevní h u d b y

V t r e t í d o b ę (1525—1600) vytvorují a zádali návratu k rehorskému chorálu.

nizozemští mistri v 1 t a I i i nové školy, Avšak nękterí príznivci hudby figurální, t, j.

a italští mistri obrozují nizozemské umęní. »nestejného« kontrapunktu, zpűsobili, ze Pa-

Nálezí sem A d r i a n W i l l a e r t (Vilart) lestrina, proslulý jiz tehdy svými imprope

viz ot. 18., pűvodce dvojsborových skladeb, riemi, byl povęren úkolem sloziti mši,

JakobArcadelt,A. Gabrie1i(ot.18.), která męla dokázati oprávnęnost figurální

Claudius Goudimel, Palestrina hudby. (Improperie = výcitky zacínají slo-

(ot. 16.) a 0 r1ando di L a s s o (ot. 19.), vy: »Co jsem ti ucinil, lide -nűj — odpo-

vęz mi.« Jsou zpívány kazdorocnę na Ve-

15. Kánon. liký pátek.) Palestrina podjal se tohoto



Kánon jest nejprísnęjší forma hudební imi- úkolu a napsal tri ruše, které byly provedeny

tace, pri které dva hlasy, nebo i více hlasű pred- v paláci kardinála Vitelozziho První dvę

náší tytéz intervally, nikoliv však soucasnę, vzbudily souhlas, tretí strhla všechny k nad-

nýbrz za sebou. Jest kánon v jednozvuku, pri šenému obdivu. Jest to šestihlasá skladba

kterém oba hlasy prednášejí tóny téze abso- »Missa Papae Marcelli« (pro soprán, alt,

lutní výše. Pri kánonu v oktávę, kvintę, 2 tenory a 2 bassy) a vzbuz-.rje obdiv

kvartę ... nastupuje drahý hlas o oktávu, ještę dnes. Palestrina pouzíval v ní kontra-

o kvintu, o kvartu ... výše nebo níze. Další punktického umęní jen potud, pokud se mu

varianty povstávají prodlouzením anebo zkrá- zdálo zpűsobilým uplatniti ve skladbę sroz-

cením tónu v imitujícím hlase (canon per umitelnost textu. Práce vyznamenává se

augmentationem, canon per diminutionem), jednoduchostí, klidným slohem a mistrnou

prevratem všech intervallű (canon per mo- deklamací textu. Palestrina byl neobycejnę

tum contrarium aneb c. al inverso). Pri ra plodným, zanechal veliké mnozství nejrűz-

cím nebo zrcadlovém kánonu zacíná druhý nęjších skladeb, jez vydal po vętšińę dr. Fr.

hlas melodii od zadu. Kánon byl zván fugou X. Haberl. Z nich vyniká : »Stabat Mater«,

(z lat. fuga) _= útęk neb caccia = honba. vydané R. Wagnerem, »Píseń písní«, mše

Fuga ad minimam jest kánon, v nęmz imi- »Assumpta est Maria«, »Lamentace« a j.

tující hlasy nastupují po uplynutí jedné mi Z rozkazu papeze Rehore XIII. revido-

nuty (pűlnoty). val chorál, avšak bezúspęšnę. Kníze hudby,

K nejvyššímu vrcholu privedli tuto formu Palestrina, (zakladatel nejstaršího cecilského

nizozemští mistri. S oblibou ji pęstoval D u spolku), nazývá se hlavou a vrcholem rím-

Fay; z pozdęjších mistru uzil formy kano- skéškoly, kterou zalozil jeho zák G i o v ann i

nické J. Š. Bach ve skladbách vokálních a M a r i a N a n i n i. Do rímské školy patrí rada

v díle »Kunst der Fuge«. Haydn napsal ucitelű a zákű od polovice XVI. stol. az do

kánony pro zenské hlasy, Mozartűv jest XIX. století, kterí umęní kontrapunktické

nejslavnęjším pętihlasý kánon Kyrie ; Klengel podrídili kráse zvuku a pravdę výrazu.

má 48 kánonű a fug. Brahms: kánony pro Soucasnę s Palestrinou pűsobil v Rímę



zenské hlasy a Schumann: kánony pro zen- Španęl Ludovicoda Vittoria, jenz pro-

ské a muzské hlasy a kanonické studie pro slul sbory k pašijím; téz pęstitelé madrigalu,

pedálový klavír. Jan Animuccia, Luca Marenzio a

zák Palestrinűv, Giovanni Maria Na-

16. Palestrina a rímská škola. n i n i , z jehoz školy vyšli : F e l i c e A n e-

r i o, G reg o r i o A l l e g r i, skladatel devíti -

Giovanni Pierluigi Sante, zván dle svého hlasého dvousborového Miserere, jez se

rodištę da Palestrina (* r. 1514), byl kapel- zpívá na Veliký pátek v sixtinské kapli strí-

níkem v rűzných chrámech rímských (St. davę s Miserere Bainiho a Bajiho (viz ot. 46.),

Giovanni v Lateranę, St. Maria Maggiore) Francesco Soriano, Bernardino

a zemr. jako kapelník chrámu sv. Petra r. 1594. Naniniajehozáci Ugolino,Benevoli

V prvních skladbách krácí ve šlepęjích svých (napsal k zasvęcení dómu v Solnohradę

predchűdcű (Animuccia, Festa a Morales); slavnostní mši a hymnus pro 12 sboru a

jest proto chybno oddęlovati ho od nich a 53 hlasű; Bernabei, Agostini. Rímská

prohlašovati ho jediným tvűrcem církevního škola lišila se od kvetoucí tehdy školy b e-

slohu. Jím vyvrcholil vývoj nizozemské školy. n á t s k é vázností, prísností slohu a pęstę-

Jeho cinnost padá v dobu, kdy u m ę 1 ú s t k y ním zpęvu »á capella«. Prevzala od Benát-

nizozemské dosáhl,,, vrcholu, tak ze liturgický canű vícehlas a hledala v bohatosti hlasu

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ