NEZAŘAZENO
Ročník: 1911; strana: 74,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
74 CYRILL XXXV11.



(az 96 hlasű) náhradu za imitacní umę- sacrae« dovoluje výslovnę vokální a instru-

lűstky, jichz se zrekla. mentální provedení. Jeho sonaty pro 3 hlasy

byly ještę pűl století po jeho smrti vzorem

17. Sixtinská „capella” strediskem církevní pro skladby tohoto druhu. Výtecný varha-

hudby. ník B a n c h i e r i nálezí svými kanzonami

k spoluzakladatelűm s o n a t o v é formy.

Cím byl Benátkám kostel »San Marco«, Jako skladatel dramatických scén

tím byla Rímu papezská kaple sixtinská, patrí spolu s madrigalistou V e c c h i m

nejstarší to stredisko katolické hudby cír- k predchűdcűm operní hudby. Výborný cír-

kevní. Sixtinskou kapli postavil papez Six- kevní skladatel a zák Gabrielűv, G r a n d i,

tus IV. ve Vatikánu. Michelan,-elo a Ra- uzívá ponejprv slova »k a n t á t y« pro více-

fael ji vykrášlili svým umęním. Sbor pęvcű vęté zpęvy sólové. V benátské škole byl

zpíval zde všechny skladby bez jakéhokoliv téz pęstován »ricercare,,, pro loutnu a var-

prűvodu (á capella). V sixtinské kapli nebylo hany a »t o c c a t a« pro varhany. Jsou to

varhan a úcinkovalo v ní po návratu pa- první formy samostatné instrumentální hudby.

pezského dvoru z Avignonu (1378) mnoho (Viz ot 87.!)

Francouzű, Nizozemcű a Spanęlű. Prijati byli Poslední mistri benátské školy, kterí sklá-

jen svobodní pęvci se ctyrmi nizšími svéce- dali církevní skladby ve vázném slohu cír-

ními. Palestrina byl téz nęjaký cas clenem kevním, byli A. Lotti, Caldara a B. Marcello

tohoto sdruzení; bylo mu však odejíti, po- (viz ot. 35.!). Zakladatelem d r u h é benátské

nęvadz byl zenat. Soprán zpívali chlapci, školy ve smęru hudby dramatické jest zván

pak falsetisti, pozdęji kastráti (az do A Monteverdi (viz ot. 26.!).

XIX. stol.). Jméno »capella« prešlo z míst-

nosti, ve které sbor se nalézal, na zpęváky 19. Orlando di Lasso.

a pozdęji ovšem téz na doprovázející instru-

mentalisty. rJrlandus de Lassus, narozen v Monsu

v Hensku 1532, cestoval po Anglii, Francii,

18. Adrian Willaert a benátská škola. i Nęmecku a stal se na doporucení F u g-

g e r o v o kapelníkem v Mnichovę, kde byla

Zakladatelem školy benátské jest A d ri a n nejvętší »capella« tehdejší doby v Evropę;

W i 11 a e r t, kapelník v San Marcu v Be- tam zemrel 1594. Pocet jeho dęl jest

nátkách. Zemrel r. 1562. Jest tvűrcem dvou- obrovský; napsal pres 2003 skladeb, jako

sborové skladby, jez jest v podstatę renais- mše, motetta, chvalozpęvy »Magnificat«,

sancí antifonického zpęvu sv. Ambroze; vícehlasé sbory k pašijím dle sv. Matouše,

moznost postaviti pęvce na obou galeriích pri nichz slova Kristova a evangelisty zpí-

v kostele sv. Marka, opatrených varhanami, vány chorálnę; dále psal cetné madrigaly,

vnukla mu myšlenku psáti sklady pro dva chansony, villanely a komici{é nęmecké

sbory. Tím zpűsobem docílil nových, ne- písnę. Mistrem byl v motettu. Roku 1560

bývalých úcinkű. Kazdý sbor tvoril pro komponoval sedm kajících zalmű Davido-

sebe celek se samostatnou harmonií. — vých, jichz dokoncením postavil si po-

K jeho bezprostredním zákűm nálezí A n- dobný pomník jako Palestrina dílem »Missa

d r e a G a b r i e l i, ucitel Haslerűv, var- Papae Marcelli«. Komposice jest rozdęlena

haník u sv. Marka, skladatel cetných cír- dle jednotlivých zalmových veršű ; zakoncení

kevních skladeb. Gabrieli a jeho synovec jest vzdy šestihlasé. [ Magnificat anima mea

Jan uzívali nejprve jména »C o n c e r t i dominum« jest chvalozpęv Panny Marie

e c c 1 e s i a s t i c i«, jez jsou vokální skladby v domę Zachariášovę a patrí ke trem chva-

církevní s instrumentálním doprovodem. lozpęvi m evangelijním (Cantica maiora),

C y pr i a n d e R o r e proslul jako skladatel jez se zpívají pri nešporách. Slavné »Magni-

chromatických madrigalű. — V i c e n- ficat« napsal téz Durante a J. S. Bach ;

t i no snazil se obroditi chromatický a en - obé vydal R. Franz.]

harmonický tónorod ; Z a r l i n o (viz ot. 1.!)

Fra Constanzo Porta kladl rád 20. 0 vynikajících vrstevnících Nizozemcú.

cantus firmus do bassu; J a n G a b r i-

e 1 i, synovec Andrea a t v ű r c e orche- Soucasnę s mistry nizozemskými pűsobila

strální hudby psal samostatná instrumen- v Nęmecku rada mistru n ę m e c k ý c h,

tální díla: »Kanzony a Sonaty 3—22hlasé, kterí pęstovali kromę obvyklých forem (mší,

varhanní skladby a vícehlasá díla pro zpęv motett atd.) s oblibou vícehlasou píseń

a nástroje (»symphoniae sacrae« a »con- nęmeckou. Strediskem hudebním byl Inns-

certi ecclesiastici«). Ve svých »symphoniae bruck, Mnichov, A u 9 s b u r g, kde bohatá

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ