| ||||
| ||||
XXXVII.
CYRILL 75 rodina Fuggerű vydrzovala si vlastní ka- pelu a sbor ; taktéz v Praze na dvore Ru- dolfa II. zilo mnoho znamenitých umęlcű hudebních. Z epochy Okeghemovy jest vzpomenouti A d a m a z F u 1 d y, jenz klade s oblibou cantus firmus do diskantu, A g r i- coly, Fincka,Jindricha Isaaka pri dvore císare Maximiliána I. v Innsbrucku, kde spracoval píseń »Innsbruck, ich muss dich lassen«. Isaakűv zák L u d v í k S e n f 1 s oblibou uzíval nęmeckých církevních písní jako cantus firmus ke zpracování motetta. Dalšími vrstevníky Nizozemcű byli : P a - vel Hofheimer, ThomasStoltzer, Ludvík Senfl, Leonli ardt Pa- minger a Balthasar Hartzer, latinsky Resinarius 1543, pastor v Ceské Lípę, jehoz »Responsoria« jsou nejstarší tištęnou památkou nęmecké hudby v Ce- chách. Jsou to bohatę ozdobené nábo- zenské zpęvy pro prednes solový. Veliký vliv na tehdejší zpęv církevní męly kostelní sbory a kantoráty, z nichz vynikl kantorát Tomášské školy v Lipska. Z kantorű této školy vynikl Schein, Kniipfer, Kuh- nau, Bach, Doles, Hiller, Wein- lig, Hauptmann, Richter. Podobný význam jako kantoráty v Nęmecku męly sbory literátű v Cechách, které se postaraly o skvostnę provedené kancionály. V Praze vedle Nizozemcű R e g n a r d a, L t1 y t h o- n a a P h i l i p a de M o n t e pűsobili Jakub Gallus a Hasler spolu s Va- l e r i e m O t t o u, kterí byli nejlepšími varhaníky té doby. V Liberci pűsobil C h r i- stophorus Demantius; napsal šesti- hlasé nęmecké pašije dle sv. Jana, dále »Threnodiae«, t. j. pohrební zpęvy, polské a nęmecké tance. V Augsburgu pűsobil Re hor Aichinger a Jan Eccard. Tento proslul klassickým zpracováním nęmeckých církevních písní ve vícehlasu. V prechodní dobę vynikl P r a e t o r i u s, jenz sebral a zpracoval pres 2000 písní nęmeckých; svę- tové slávy získalo mu dílo »S y n t a g m a rrí u s i c u m«. (Viz ot. 1.!) 21. Madrigal, villanela a jejich pęstitelé. Madrigal jest umęlá píseń XVI. století o jedné sloce pro 3—5, nękdy az 6 hlasű s textem obsahu milostného. Pűvodnę to byly písnę pastýrské. Jméno odvozeno od slova »M a n d r a« -- stádo a »g a 1« = pí- seń. Oblíbené madrigaly byly aranzovány pro 1 hlas s prűvodem loutny nebo cembala, címz madrigal se stal východiskem monodie. Pęstován by1 zejména v b e n á t s k é škole Villaertem a Arcadeltem, jehoz madrigaly došly v krátké dobę 31 vydání. Z nejstarších madrigalistű byl P h i l i p p V e r d e 1 o t. Madrigal pęstoval Orl. Lassus a mnozí jiní mistri italští, nizozemští a nęmectí. Forma ta se udrzela dosud v Anglií, kde se za tím úcelem utvorila v XVIII. stol. spolecnost (Madrigal Society). Vynikající anglictí mistri této formy jsou Morley, (Morlé) Bird (Bord) a Dowland (Dauland). Vedle prokompono vanęho madrigalu pęstována byla jednoduchá strofická píseń lidová neb tanecní pod jmé• nem »k a n z o n a«; byla obycejnę trojhlasá a męla tri rűzné formy: 1. benátská V i I- 1 o ta s velice jednoduchými melodiemi, psaná bez zretelu na text; 2. homofonní V 111 a- n e 1 a, píseń poulicní jakofrancouzská »Vau- deville« anęmecká >Gassenhawerlin«,hrubę komického obsahu a konecnę 3. B a 11 e t t o, forma podobná rondu, pęstovaná zvláštę ve Španęlsku. Jaksi mezi umęlým madri- galem a jednoduchou kanzonou stojí frot- tola - malé ovoce, kferou pęstoval zejména M. Cara a Tromboncino. Jest to píseń slo- ková veselého rázu, faktury akkordické. (Príštę dále.) III RŰZNÉ ZPRÁVY. I* Státní zkoušky hudební. Nejblizší zkoušky pred c. k. zkušeb. komisí pro vyucování hudbę na školách stredních a ústavech ucitelských v Praze (ze zpęvu a hry na housle, klavír a varhany) ko- nati se budou koncem cervna t. r. vzdy o 2. hod. odpol. pocínaje v sále c. k. ceského ústavu pro vzdęlání ucitelű v Praze v Panské ulici ku prání mnoha kandidátű, kterí se zkoušky v jarním období, výjimecnę letos dríve konané, nemohli zúcastnití. Kandidáti, pokud se týce kandidátky, nechf podají porádnę dolozené své zádosti s podobiznou, opa- trenou úrední legitimací i vlastnorucním podpisem, u reditelství c. k. hudební zkušební komise v Praze-II., Myslíkova ul. c. 32, nejdéle do 25. kvętna t. r. vcetnę ; zároverí treba u zmínęného reditelství sloziti prede- psanou zákonnou taxu 30 K a obnos 2 K na kolky. ** Uprázdnęná místa: Reditele kűru na Mę I ní c e ave V. C a k o v i c í ch u Prahy, a var- haníka v P 1 z n i. Blizší: B- Kašpar, Smíchov 271, ** Vhodné místo hledá vynikající operní solista baryton, zvl. jako choralista neb ucitel zpęvu. Adressu sdęlí B. Kašpar, Smíchov 271. ** Krajan nአprof. J u l i u s B ó h m, c. k,. dvorní kapelník ve Vídni, vyznamenán byl J. V. v uznání vynikajících zásluh zejména na poli církevní hudby rytírským krízem rádu Františka Josefa. Vy znamenaný jest dlouholetým reditelem varhanické | ||||
|