První rakouský paedagogický kongres ve Vídni
Ročník: 1911; strana: 83,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
XXXVII. CYRILL 83





První rakouský paedagogický kongres ve Vídni

od 20.—23. dtibna 1911. (Dokoncení.)



Pocet a rozdęlení hodin vyplývá z ú c e 1 u tęchto hodin.

Ú c e 1 e m j e s t: vychovati z bohoslovcű rádné a snazivé zastance a buditele zpęvu

presnę církevního na základę Motu proprio z 22. listopadu 1903, kterí nejen sami do-

konale dovedou prednésti zpęvy liturgické, ale kterí téz rozumęjí církevním predpisűm

o hudbę chrámové a snazí se je pak ve svých farnostech privésti k platnosti, pokud

pomęry dovolují. je treba, aby pochopili ducha pravé církevní hudby a v seminári téz

męli prílezitost slyšeti vzorné provedení ryze církevních umęleckých skladeb.

K d o s a z e n í úcelu tohoto jest konati theoretické vyucování i praktické cvicení

ve zpęvu se stálým zretelem ke tríbení vkusu a krasocitu, i k buzení lásky ke zpęvu

posvátnému.

Ponęvadz predchozí vzdęlání bohoslovcű ve zpęvu a hudbę jest velmi rozdílné

a casto velmi nepatrné, navrhuji ponechati dosavadní rozdęlení jejich na 2 hlavní od-

dęlení, na oddęlení z p ę v á k ű a n e z p ę v á k ű. Do oddęlení z p ę v á k ű po predchozí

zkoušce vraditi bylo by jen ty, kterí dovedou dobre intonovati a ovládají nękterý z hu-

debních nástrojű. Sbor tento tvoril by »scholu«, která má povinnost obstarávati umęlé

zpęvy pri bohosluzbę a byl by necetným.

Kazdému z obou oddęlení, zpęvákűv i nezpęvákűv vykáze se p o d v o u h o d i-

nách týdnę.

Ponęvadz by v nizším oddęlení, k nęmuz nálezí vętšina bohoslovcű, pri

spolecném dvouhodinném cvicení v témdni jen málo se dalo docíliti, rozdęleno budiz

vyucování v tomto nizším oddęlení po j e d n o t l i v ý c h r o c n í c í c h, a to tak, aby

kazdý rocník męl první hodinu v témdni pro sebe, v druhé pak aby se spojili nezpęváci

rocníku I. s II. a nezpęváci rocníku III. s IV. Oddęlení v y š š í (schola) nechf cvicí se

v obou hodinách s p o 1 e c n ę bez ohledu na rocníky, jez bohoslovci navštęvují. Tím zpű-

sobem bude míti k a z d ý bohoslovec v témdni d v ę h o d i n y zpęvu, af patrí do oddęlení

toho ci onoho, a af jest v kterémkoliv rocníku. Dosud mívali nezpęváci hodin ménę nez

zpęváci; proto oddęlení pęveckému se mnozí vyhýbali, kterí platnę tam mohli pűsobiti.

Spravedlivým tímto rozdęlením prestane vzájemná nevrazivost. Rozdęlení nizšího oddę-

lení po rocnících umozní uciteli individuelní práci s jednotlivci.

Ucitel zpęvu bude míti celkem 8 h. týdnę. Hodiny zpęvu zarazeny budtez jako

rádné do rozvrhu hodin pro ostatní predmęty!

Ucitel zpęvu budiz jako docent rádným clenem professorského sboru pri theolo-

gických institutech se všemi právy i povinnostmi a plat bude dostávati nikoliv z privátní

kassy konsistorní ani seminárské, nýbrz bude honorován jako ostatní clenové sboru

z nábozenské Matice a bude ustanoven vzájemnou dohodou církve se státem. Műze

býti i laikem, ale bude rádnę ovládati kromę všeobecnę nutných vędomostí hudeb-

ních zvláštę chorál edice vatikánské a polyfonii. jest se mtt vykázati státní zkouškou

ze zpęvu a varhan. Na útraty církevní bude poslán pred nastoupením svého úradu do

Beuronu nebo do Emaus (Praha), aby vssál v sebe tradici benediktinskou v prednesu

chorálu. Vítanou jest zpráva, ze c. k. církevnę-hudební škola (Klosterneuburk-Vídeń)

zrídí pro budoucí ucitele v seminárích zvláštní kursy.

Kdyby v seminárích stát zavedl kromę obligátního zpęvu ještę obligátní cvicení ve

hre na varhany a na klavír, pak by rázem a nejlépe se rozluštila otázka ucitele zpęvu

tím zpűsobem, ze byl by definitivnę ustanoven j a k o c. k. p r o f e s s o r c í r li e v n í

hudby v IX. tr. hodnostní

Pokud nebudou zrízeny rádné professury pro církevní hudbu v seminárích, pro

první okamzik budiz aspoń všude zavedeno 8 hodinné vyucování zpęvu a docent

zprvu budiz placen za hodinu, jako se honoruje hodina na konservatorích hudby !

Návrh mnou zde ucinęný není utopií; osrnihodinné vyucování církevních zpęvú

zavedeno bylo roku 1894 v Hradci Králové.

V š i c li n i o r d i n a n d i se podrobí zkoušce nejen ze zpęvűv knęzských, nýbrz

z celé látky, jez byla od I. rocníku prednesena; výsledek zkoušky se zapíše do indexu

Moznost zkoušky ze zpęvu kotví na § 4. výnosu ministra k. a vyuc. z 26. zárí

1939, dle nęhoz k e s v é z á d o s t i (liber ihr Verlangen) mohou bohoslovci skládati

zkoušku z mimorádných predmętű na institutech theol., pokud pravidelnę se zúcastnili

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ