NEZAŘAZENO
Ročník: 1911; strana: 87,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
XXXVII. CYRILL 87



kandidáty ucitelství v š e c h o b o r ű stanoví, ze musí k zádosti o pripuštęní k odborné

státní zkoušceprilozitímaturitnívysvędceníneboministerskoudispens

od ní, index o návštęvę odborných prednášek, eventuelnę výkaz o zkoušce z psychologie,

paedagogiky a hygieny. Kdyby se v návrhu vynechal pozadavek absolvovaného stredoškol-

ského studia, byl by proti platným zákonűm a naprosto zbytecným mlácením slámy. Ihned

ti první instance musí býti vrácen, ze nevyhovuje zákonitým podmínkám. 0 prospęchu

nebo neprospęchu maturity, o hudebním diletantismu lidí s maturitou, o prirovnávání

maturity stredoškolské s maturitou na ucitelském ústavę a p. jest zde zbytecno mluviti a

nepatrí sem; kdo jednou chce míti definitivu na reálce jako c. k. skutecný ucitel, musí

míti maturitu, lec ze by si vymohl u ministerstva d i s p e n s, která se udęlovala dosud

absolventűm akademie umęní, kdyz chtęli konati státní zkoušku z kreslení pro strední

šlcoly; zajisté by se v nejhojnęjší míre povolila i umęlcűm hudebním. Zákony školní ne-

znají náhradou za maturitu ani t. zv. i n t e 11 i g e n t n í z k o u š k y, která jiz prestala

i pro jednorocní dobrovolníky v novém návrhu vojenského zákona, ani nęjaké z k o u š k y

z 1 i t e r a t u r y ; tu musí vykonati kazdý kandidát ucitelství pri své státní zkoušce, ac dęlal

z jazyka ceského maturitu a af treba bude uciti deskriptivę nebo prírodopisu. Zkouška

z 1 i t e r a t u r y jazyka materského, ano i z nęmciny jest pri ostatních, odborných

zkouškách predepsána ne jako n á h r a d a za maturitu, nýbrz jako cást odborné státní

zkoušky a predpokládá maturitu.

Ponęvadz byla projektována návrhem na definitivní professory hudby nová kategorie

hudebníkű, bylo nutno téz projektovati pro ni i nový druh zkoušky a naznaciti všechny

podmínky, jez dle dosavadních zákonű musí kandidát professury vypiniti.

S tím souvisí i další návrh na rozdęlení komise zkušební ve dvę skupiny; v jedné

by byli zkoušeni kandidáti definitivního ucitelství pro strední školy s maturitou.

lest jen v zájmu klidného a jistého rozvoje litovati, ze nękterí z jednoty H. St. vy-

slovili se apriornę a vűbec proti pozadavku stredoškolského vzdęlání pro hudebníky;

tím pochovali a odvolali svűj vlastní návrh na systemisování míst c. k.

slcutecných ucitelű hudby pri reálkách a gymnasiích, na který pro

svou pűvodnost mohli býti hrdi.

Reditel Kaiser męl na kongresu referát o sociálních a stavovských pomęrech

hudebnictva a prof. Wagner o zalození p a e d a g o g i c k é h o svazu, který se na sjezdu

téz stal skutkem.

Místo dlouhých výkladű po uvázení všech okolností navrhuji jménem »Obecné led-

dnoty Cyrillské« a diecésní v Hradci Králové následující hlavní rysy as v a z u paedago-

gického« :

1. Na hudebním kongresu vídeńském konstituovaný s v a z paedagogický budiz pri

budoucí valné hromadę pojmenován s p o 1 k e m (»Verein«, ne AVerband«), ponęvadz dle

svých stanov v pravdę jest jen spolkem a ne svazem, nebol obsahuje jen skupiny a ne-

sestává ze zádných samostatných jednot.

2. Budiz utvoren s k u t e c n ý s v a z hudebnę-paedagogický v Rakousku, v nęmz

by d e l e g á t y byl zastoupen spolek, ve Vídni konstituovaný, a všechny ostatní spolky

v Rakousku. Pocet delegátű rídí se národností. V delegaci bude zasedati tolikrát pęt

delegátu, kolik jest národností v Rakousku, jez mají hudební spolky s tendencí paeda-

gogickou Tęmito pęti delegáty műze býti zastoupeno více spolkű téze národnosti; jak

se o nę spolky rozdęlí, jest interní zálezitosti toho onoho národa. Predseda a místopred-

sedové nemají býti téze národnosti. Všichni delegáti jsou rovnoprávni. Valná schűze dele-

gátű jest vzdy v jiném męstę.

Podávám hned u r c i t ý návrh, aby se na nęm mohlo pilovati a o nęm jednati

v Kutné Hore. Nęjaké frase o velikolepém vybudování svazu domácího nám nestací a

nepovedou k cíli. Slova tuto uvedená nejsou p o l e m i k o u, nýbrz uprímným výrazem

prátelství a touhy po zdaru uskutecnitelných a oprávnęných snah v š e c h kategorií

hudebnictva ceského.

Kongres vídeńský ukázal nám, jak jest pracovati a odloziti malicherné kritisování

ku prospęchu celku. Zvláštę se stanoviska církevn hudby dal vázné podnęty k další

práci. D. O.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ