| ||||
| ||||
XXXVII. CYRILL 87
kandidáty ucitelství v š e c h o b o r ű stanoví, ze musí k zádosti o pripuštęní k odborné státní zkoušceprilozitímaturitnívysvędceníneboministerskoudispens od ní, index o návštęvę odborných prednášek, eventuelnę výkaz o zkoušce z psychologie, paedagogiky a hygieny. Kdyby se v návrhu vynechal pozadavek absolvovaného stredoškol- ského studia, byl by proti platným zákonűm a naprosto zbytecným mlácením slámy. Ihned ti první instance musí býti vrácen, ze nevyhovuje zákonitým podmínkám. 0 prospęchu nebo neprospęchu maturity, o hudebním diletantismu lidí s maturitou, o prirovnávání maturity stredoškolské s maturitou na ucitelském ústavę a p. jest zde zbytecno mluviti a nepatrí sem; kdo jednou chce míti definitivu na reálce jako c. k. skutecný ucitel, musí míti maturitu, lec ze by si vymohl u ministerstva d i s p e n s, která se udęlovala dosud absolventűm akademie umęní, kdyz chtęli konati státní zkoušku z kreslení pro strední šlcoly; zajisté by se v nejhojnęjší míre povolila i umęlcűm hudebním. Zákony školní ne- znají náhradou za maturitu ani t. zv. i n t e 11 i g e n t n í z k o u š k y, která jiz prestala i pro jednorocní dobrovolníky v novém návrhu vojenského zákona, ani nęjaké z k o u š k y z 1 i t e r a t u r y ; tu musí vykonati kazdý kandidát ucitelství pri své státní zkoušce, ac dęlal z jazyka ceského maturitu a af treba bude uciti deskriptivę nebo prírodopisu. Zkouška z 1 i t e r a t u r y jazyka materského, ano i z nęmciny jest pri ostatních, odborných zkouškách predepsána ne jako n á h r a d a za maturitu, nýbrz jako cást odborné státní zkoušky a predpokládá maturitu. Ponęvadz byla projektována návrhem na definitivní professory hudby nová kategorie hudebníkű, bylo nutno téz projektovati pro ni i nový druh zkoušky a naznaciti všechny podmínky, jez dle dosavadních zákonű musí kandidát professury vypiniti. S tím souvisí i další návrh na rozdęlení komise zkušební ve dvę skupiny; v jedné by byli zkoušeni kandidáti definitivního ucitelství pro strední školy s maturitou. lest jen v zájmu klidného a jistého rozvoje litovati, ze nękterí z jednoty H. St. vy- slovili se apriornę a vűbec proti pozadavku stredoškolského vzdęlání pro hudebníky; tím pochovali a odvolali svűj vlastní návrh na systemisování míst c. k. slcutecných ucitelű hudby pri reálkách a gymnasiích, na který pro svou pűvodnost mohli býti hrdi. Reditel Kaiser męl na kongresu referát o sociálních a stavovských pomęrech hudebnictva a prof. Wagner o zalození p a e d a g o g i c k é h o svazu, který se na sjezdu téz stal skutkem. Místo dlouhých výkladű po uvázení všech okolností navrhuji jménem »Obecné led- dnoty Cyrillské« a diecésní v Hradci Králové následující hlavní rysy as v a z u paedago- gického« : 1. Na hudebním kongresu vídeńském konstituovaný s v a z paedagogický budiz pri budoucí valné hromadę pojmenován s p o 1 k e m (»Verein«, ne AVerband«), ponęvadz dle svých stanov v pravdę jest jen spolkem a ne svazem, nebol obsahuje jen skupiny a ne- sestává ze zádných samostatných jednot. 2. Budiz utvoren s k u t e c n ý s v a z hudebnę-paedagogický v Rakousku, v nęmz by d e l e g á t y byl zastoupen spolek, ve Vídni konstituovaný, a všechny ostatní spolky v Rakousku. Pocet delegátű rídí se národností. V delegaci bude zasedati tolikrát pęt delegátu, kolik jest národností v Rakousku, jez mají hudební spolky s tendencí paeda- gogickou Tęmito pęti delegáty műze býti zastoupeno více spolkű téze národnosti; jak se o nę spolky rozdęlí, jest interní zálezitosti toho onoho národa. Predseda a místopred- sedové nemají býti téze národnosti. Všichni delegáti jsou rovnoprávni. Valná schűze dele- gátű jest vzdy v jiném męstę. Podávám hned u r c i t ý návrh, aby se na nęm mohlo pilovati a o nęm jednati v Kutné Hore. Nęjaké frase o velikolepém vybudování svazu domácího nám nestací a nepovedou k cíli. Slova tuto uvedená nejsou p o l e m i k o u, nýbrz uprímným výrazem prátelství a touhy po zdaru uskutecnitelných a oprávnęných snah v š e c h kategorií hudebnictva ceského. Kongres vídeńský ukázal nám, jak jest pracovati a odloziti malicherné kritisování ku prospęchu celku. Zvláštę se stanoviska církevn hudby dal vázné podnęty k další práci. D. O. | ||||
|