Repetitorium dějin hudby
Ročník: 1911; strana: 88,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
88 CYRILE XXXVII.







Repetitorium dęjin hudby.

EMIL B E Z E C N Ý. (PoltracJ



22. Vznik a vývoj notového tisku. kdyz tato uschne, poleje se smíšeninou olova,

antimonia a cínu; tak vzniká plotna s vy

Záhy po vynalezení knihtisku byly tištęny pouklými notami, dovolující libovolný pocet

i noty, a to s pocátku jen v missálech. Osnova otiskű. V dobę nynęjší jiz se nedęje o k l e p

linková byla tištęna cervenę a do ní se noty sazby notové do sádry, nýbrz v navlhcený,

bud' vpisovaly nebo zvláštními patronami zvláštę chemicky pripravený papír, který

vtiskovaly. Pozdęji byly matrice menších ztvrdne sušením a jest vęrným otiskem sazby.

príkladű notových vyrezávány ve drevę a

dle nich tištęno, jak tomu jest v theore- 23. 0 stredovękých duchovních hrách.

tickém díle Ruggieriovę a Gaforiovę.

Pri tisku missálű bylo záhy pouzito i pro Záhy poznala církev dűlezitost scénické

sazbu not zvláštních typű cili znacek; nej- úpravy príbęhű biblických a jiz v VIII- st.

starší missál se sázenými notami byl vy po Kr. byly provádęny knęzími v kostelích

tištęn Oldrichem Halmem z Ingolstadtu 1476 liturgické hry, pri nichz hudba a zpęv

v Rímę. R. 1481 vydal Jirí Reyser ve Wiirz- hrály dúlezitou úlohu. Ke hrám skýtal hojnę

burku 2 missály, pri nichz noty byly tisk- látky zivot Kristűv, jeho narození, utrpení

nuty pomocí pohyblivých typű. K tomu bylo a smrt, téz v pozdęjší dobę zivot Panny

zapotrebí dvou rámű a dvou tiskű. Byly Marie, apoštolű atd. Pűvodnę nevybocovaly

totiz tisknuty nejdríve cervené linky s cer z mezí liturgických a nazývaly se L i t u r-

venými iniciálkami a potom na nę cerné g i c k é d r a m a. Zpívaly se latinsky, po-

noty s cernými písmenami. Pri tom se uzí- zdęji téz recí lidovou. Od liturgických dra-

valo ještę typű drevęných. První, jenz tiskl mat liší se m y s t e r i e, nábozenské hry,

kovovými typy, byl Ottaviano dei Pe- provadęné mimo kostel na zvláštních jevi-

t r u c c i r. 1498 v Benátkách. Tyto prvo- štích od laikű. Jméno a ráz tęchto her po -

tisky cili incunabule jsou velice vzácné a ukazují k pohnutým dramatickým aktúm

vyznacují se mistrným provedením. Nedo- kultu starých Egypfanú a Babylońanú.

statek spocívá v tom, ze díla jsou tisk- Zvláštním druhem mysterií byly v Nęmecku

nuta ve hlasech a ztrátou jediného hlasu mariánské hry a v Parízi morality, alego-

stávalo se nepotrebno celé dílo. Zacátkem rické to hry, v nichz abstraktní pojmy jsou

XVI. st. tisklo se v Nęmecku j e d n o d u- personifikovány. V Cechách byly »p 1 a n-

c h ý mi typy. Tak tiskl Oglin v Augsburku. kty Panny Marie«. Od XIfI.stol. vše

Nota byla spojena s linkami a tvorila verti- hrály zvláštní spolecnosti. Kazdých deset let

kální výrez z linkového systemu. Tento opakuje se hra pašijí v Horní Ammergavę

zpűsob sazby not lze poznati dle rozkou- v Bavorích a v Horicích v Cechách. Zne-

skovaných linek. náhla ztrácely mysterie primíšením svętských

Ponęvadz nebylo mozno tímto zpűsobem písní lidových, scén komických. a satirických

sázeti pro klavírní a varhanní skladby na téze svűj nábozenský ráz a staly se pouhou zá-

osnovę linkové více not pod sebe, r y 1 y bavou.

se noty ve zvláštní p l o t n y. Šimon V e r o- 24. Vznik a vývoj oratoria.

v i o r. 1586 byl první, který uzíval ploten mę-

dęných. Męd' pozdęji ustoupila cínu, cín Oratorium je skladba pro sbor, sola a

pak zinku. Tento zpűsob zdokonalili Ciuer orchestr rázu zcásti epického, zcásti ly-

(Kljur) a Walsh (Voš) vynalezením razítek, rického a dramatického. Sestává z instru-

jimiz lze noty mechanicky vrývati do ploten. mentálního úvodu a rady uzavrených císel

Tím staly se noty úhlednęjšími a práce ry- (arii, duett, sborű), spojených recitativem.

chlejší. Téz typový tisk byl zdokonalen I m- P a š i e jsou oratoria, k nimz látka vzata

manuelem B r e i tkopfem, který skládá z utrpení Krista. Kantata liší se od oratoria

typy z nękolika soucástek, na pr. osminová tím. ze postrádá epického zivlu. Vyvinulo se

nota slozena jest ze 3 dílű; hlavicka, nozka oratorium z duchovních cvicení, jez konal

i praporecek mají své vlastní, od sebe od- sv. Filip z Neri v »oratoriu«, kapli kláštera

dęlitelné typy. Ponęvadz byly tyto soucásti sv. Girolama. Pűvodnę to byly prednášky,

velmi jemné, trpęly ve stroji tiskacím pri duchovní ctení a dramaticko-allegoricicé hry.

vętším nákladu díla hudebního; z toho dű- Nejkrásnęjší dęje z bible byly v nedęle a

vodu sazba notová se stereotypuje. svátky církevního roku názornę predvádęny.

Zhotoví se totiz ze sazby odlitek v sádre; Hudbu napsali k nim A n i m u c c i a a

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ