NEZAŘAZENO
Ročník: 1911; strana: 89,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
XXXVII. CYRILL 89



pozdęji P a 1 e s t r i n a. ]sou to jednohlasé a deslal instrumentální úvod, devítitaktovou

vícehlasé skladby na texty biblické a byly »toccatu« trikrát opakovanou, vsunul tance,

vydány pod jménem » Laudi spirituali« v Rímę. predesílal zpęvűm kratší úvody (symphonie)

Tak vzniklo r. 1600 vlastní oratorium, du- a zakoncoval je dohrami (ritornell). Roku

chovní to opera, jez dostala své jméno dle 1624 komponoval scénu z Tassova »O sv o-

místnosti, ve které se odehrávala. Ucelené bození Jerusalema«, totiz boj Tan-

první dílo oratorní » Rappresentatione di ani - kreda s Chlorindou, pri cemz zpęvní partie

ma e di corpo«, jez komponoval C a v a- rozdęlil mezi tri osoby. Boj sám lící ctyrmi

1 i e r i, symboiisovalo pojmy tęla a duše a nástroji smyccovými. Novost první této

bylo psáno novým tehdy slohem m o n o- tónomalby pűsobila sensacnę; v houslích

dickým (1600.) po prvé se ozývá tremolo. M o n t e v e r d i

stal se tvűrcem novodobého orchestru, po-

25. Monodie ve svętské i církevní hudbę. dobnę jako H a y d n kiassického sympho-

nického orchestru a B e r 1 i o z tvűrcem

Monodie cili zpęv pro jeden hlas s prű- orchestru moderního. Monteverdi napsal

vodem jest pový zpűsob hudby, vzniklý ještę ctyri opery pro stálé divadlo v Be-

koncem XVI. století v Italii; pri nęm na nátkách, otevrené r. 1637, a stal se zakla-

místo polyfonie nastupuje zpęv pro jeden datelem druhé benátské školy ve

hlas s instrumentálním prűvodem. Dopro- smęru v pravdę dramatické opery. V jeho

vodem byl zprvu pouhý císlovaný bass pro šlepęjích jde Francesco Cavalli, jenz

cembalo, loutnu neb gambu; teprv pozdęii jednotlivé cásti opery rozšíril, a Marc

stal se zajímavęjším. Samozrejmę jest zpęv A n t o n i o C e s t i, kapelník ve Vídni, pro-

pro jeden hlas starší nez zpęv vícehlasý, slulý dílem »II pomo d'oro« (Zlaté jablko).

jak to dokazuje zpęv minnesángrű, meister-

singrű, troubadourű, lidová píseń atd. 27. Carissimi a Jindrich Schiitz.

Novinkou však byla v XVI. vęku, ze se

umęlci a theoretikové ujímají tohoto za- O další vývoj oratoria získali si zásluh

nedbaného smęru. Hudební drama, orato- Carissimi a Schiitz. Prvý uvedl do

rium, kantáta, ba i instrumentální hudba oratoria osobu historika cili vyprávęce, od-

vyšly z tęchto nepatrných základű. Mimo stranil scénické provedení, zdokonalil mo

zakladatele monodie, jimiz jsou P e r i a nodický sloh a instrumentální doprovod.

C a c c i n i, získal si zásluh v tom smęru — Zajímavým zpűsobem strídal recitativ

K a p s b e r g e r, jenz komponoval hymny pa- s ariosním zpęvem a prispęl k rozvoji

peze Urbana, dále L a n di a knęz L u d o v i c o kantáty. Z jeho oratorií vydal Chrysander :

G r o s s i, zvaný dle svého rodištę d a V i a- Salomo, Belsazar, ]onáš a Jephta.

d a n a. Viadana byl povazován za vynálezce Záci Carissimovi byli: A 1 e s s a n d r o S c a r-

generálního bassu, coz však neodpovídá sku- latti, Jan Kašpar Kerll a M. A.

tecnosti. Jeho » C o n c e r t i e c c 1 e s i a- C h a r p e n t i e r, jenz marnę snazil se pre-

s t i c i pro 1—4 hlasy s prűvodem varhan nésti formu oratoria do Francie. Nejvętším

nemají císlování, jez nalézáme o 2 roky dríve nástupcem jeho v Italii byl A I e s s a n d r o

v opere E u r i d i c e od Periho. Viadanűv Stradella, Giovanni Legrenzi, ka-

vynález spocívá v tom, ze uzívá varhan pelník u sv Marka, dal arii urcitou,

samostatnę a obligátnę, címz dopinil har- písni podobnou formu, címz se odlišovala

monii svých skladeb. Nejstarší známé dílo podstatnę od recitativu. Do Nę m e c k a

císlované jsou »Concerti ecclesia- prenesl nový sloh J i n d r i c h S c h ű t z

s t i c i«, jez napsal Adrian Banchieri 1595- (1585—1672), zák Jana Gabriela, dvorní ka-

pelník v Drázdanech. Mimo operu »Daphne«

26. Claudio Monteverdi a jeho následovníci. a cetná církevní díla napsal »Sedm slov Pánę«,

4 pašije a »Vzkríšení«. Díla tato jsou dra-

Prvním geniálním zástupcem dramatické- maticky vybudována a jimi ukazuje se autor

ho slohu byl Claudio Monteverdi jejich Schútz vedle Scandellia, Gesia a

1567--- 1643 v Benátkách, kapelník pri chrá- Hammerschmidta nejvętším predchűdcem

mu sv. Marka. V madrigalech a operách sna- Bachovým a Haendlovým.

zil se dissonancemi, blízkými naší moderní

harmonii, docíliti ostrého výrazu nálady a 28. Vznik a v~voj dramatické hudby v Italii.

citu. Orchestru pouzíval nikoliv jako pou-

hého doprovodu, nýbrz samostatnę a męl Kolébkou opery jest Florencie. Tam shro-

zrení k individualitę jednotlivých instru- mazdovali se koncem XVI. stol. u hrabat

mentálních hlasű. Svému »Orfeovi« pre- Bardia a Corsia vynikající ucenci a vzdę-

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ