NEZAŘAZENO
Ročník: 1911; strana: 93,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
XXXVII. CYRILL 93



D a p h n e na text Rinnuciniűv, prelozený chem. V zápętí zacali francouzští skladatelé

Martinem Opitzem. Zachoval se jen text. Nej psáti opery a 20 let pozdęji otevrel A b b é

starší celá zachovaná opera nęmecká jest P e r r i n národní operní divadlo s králov-

»Seelewig« od Sigmunda Stadena skou privilegií (Académie royal de mu-

z Norimberka. Opery pri dvorech ve Vídni, sique); po prvé dával francouzskou operu

Berlínę, Drázdanech a Mnichovę dáví ny »Pomone« od Roberta Camberta.

byly vesmęs s textém italským. I nęmectí Pro další vývoj francouzské opery stal se

mistri oné doby psali italské opery. Byl to smęrodatným L u 1 1 y, R a m e a u a Grétry.

Jan josef F u x, zvaný štyrským Palestrinou; Polozili hlavní váhu na text a jeho de-

jeho kanonická mše jest mistrným dílem klamaci, címz se postavili proti Vlachűm

kontrapunktickým. Napsal cetná oratoria a a vytvorili operu stylu francouzského. Lully

18 italských oper, z nichz vyniká »Constanza a Rameau zalo?ili v e l i k o u o p e r u

e fortezza«. Dále J. H a s s e v Drázdanech, francouzskou a Grétry vytvoril národní

zák Scarlattiűv, napsal: 70 italských oper; operu k o m i c k o u. L u 11 y (1633--1687)

hlavní partie skládal pro svou manzelku narodil se ve Florencii. Vyšinul se z kuch-

Faustinu roz. Bordoni; jeho oratorium »La tíka vévodkynę Orleanské v samovládce

conversione di Sct. Agostino« jest typická parízské opery. Je tvűrcem francouzské

skladba oratorního slohu, jenz vládl tehdy ouvertury a na rozdíl od oper italských pę

v Italii; »miserere« pro 4 zenské hlasy. stuje deklamaci a dramatický pathos, kdezto

G r a u n v Berlínę napsal vedle cetných oper Italové dávno na úkor dramatického výrazu

pašijové oratorium »Smrt Jezíše«; G o t t- se odchýlili od zásad, jez męl Peri, Caccini

1 i e b N a u m a n n, zhudebnil »Otce náš« a Monteverdi. Rhytmickým zhudebnęním

od Klopstocka. francouzského textu vytvoril Lully n á r o d n í

Kolébkou nęmecké opery byl H a m b u r k, s 1 o h. Ve své opery vkládá organicky s dę-

a to od r. 1678 po 60 let. Pocátek ucinęn jem souvisící balety. Rameau (ot. 1.) byl vir

byl singspielem »Adam a Eva« od Jana tuosem na klavír a varhaníkem ; teprve ve

Theilea. Hlavním skladatelem oper nęme- vęku 50 let dal se do skladby oper; napsal

ckých v Hamburku byl R e i n h a r d K e i- jich 22. Krácí celkem ve šlepęjích Lullyových ;

s e r, jenz napsal 116 oper. Vedle Keisera jeho rhytmus a deklamace jest ještę výraznęjší

ještę pűsobil v Hamburku M a t h e s s o n, nez u Lullya; ale po stránce melodické kloní

Telemann a J i r í B e d r i c h Hán- se spíše ke smęru italskému. Téz italská

d e 1, jenz napsal pro Hamburk opery »Al- »o p e r a b u f f a« pronikla ve Francii.

mira« a »Nero«. Ponenáhlu nę m e c k á Operní italskou spolecností dávány byly

opera upadala následkem sesurovęní textu; s obrovským úspęchem P e r g o 1 e s i o v y

kdyz i knęzí zacali s kazatelen proti ní bro- opery: » La serva padrona ~ a » Il maestro di

jiti, byla nahrazena po šedesátiletém trvání musica«. Paríz rozdęlila se v tábor buffo-

operou italskou. Nęmecký »Singspiel« pę- nistű a antibuffonistű, príznivcű opery italské

stoval Jan Adam Hiller, kantor Tomášské a príznivcű národní hudby francouzské.

školy. Z jeho cetných skladeb vynikla »Hon- K prvním patril téz slavný Jean Jacques

ba« ; v jeho stopách krácí D i t t e r s d o r f R o u s s e a u, jenz byl mylného náhledu,

(»Lékar a lékárník«), W e i g 1 (»Rodina ze francouzská rec se nehodí pro zpęv;

švýcarská«), S c h e n k (» Lazebník vesni - prešel teprve pozdęji do tábora zastancű

cký«), K a u e r(»Zínka dunajská«), H a y d n národní hudby a stal se svým úspęšným

(»Krivý d'ábel«) ;,M o z a r t vyvrcholil nęme- dílem »Vesnický prorok« zakladatelem fran-

cký Singspiel v gUnosu ze Serailu« a »Kou- couzského »s i n g s p i e 1 u«. Následoval ho

zelné flétnę«. Singspiel jest skladba, v níz Romoaldo Duni, André Dani-

se strídají zpęvy (písnę, duetta, arietty atd.) can Philidora Monsigny. Erneste

s mluveným slovem cili prósou. M o d e s t e Grétry první dal komické

opere francouzské dokonalou formu, címz

37. 0 vývoji francouzské zpęvohry az po se stala representantkou národního rázu

Glucka. francouzského na poli hudby dramatické.

Grétry napsal 52 oper, z nichz vyniká

R. 1645 povolal M a z a r i n italskou spo- »Anacreon« a »Richard Coeur

lecnost operní do Paríze, jez tam provedla de Lion«.

operu HOrfeo« od Rossia s velikým úspę- (Príštę dále.)



^ ^ ^

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ